Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

JAM(1)777

Medlem
Om du själv bokar av innan flygbolaget själva har ställt in, så har du försakat dina rättigheter avseende ombokningar/ersättningar.
Om du själv väljer att få återbetalning efter att flygbolaget ställt in, så har du försakat dina rättigheter till mellanskillnadsersättning mot ny biljett.

Det har du inte alls, om de cancellerar och sen inte hittar någon re-routing (spara dessa Mail som de skickar om detta), du hittar en egen bokning utanför *A och även väljer pengar tillbaka för outbound så att inte homebound tas bort, så ska det inte vara några problem.
 

ekf

Medlem
Det har du inte alls, om de cancellerar och sen inte hittar någon re-routing (spara dessa Mail som de skickar om detta), du hittar en egen bokning utanför *A och även väljer pengar tillbaka för outbound så att inte homebound tas bort, så ska det inte vara några problem.
I det läget ska du ju inte be om återbetalning av något alls, utan köpa en ny biljett och begära ersättning för hela den.
 

JAM(1)777

Medlem
I det läget ska du ju inte be om återbetalning av något alls, utan köpa en ny biljett och begära ersättning för hela den.

Tror faktiskt inte det. De kan plus och minus, i systemen finns vad outbound kostade.
 

Attachments

  • A3FC17CD-AAB8-47DC-9A4F-9E31CA34FE9B.png
    A3FC17CD-AAB8-47DC-9A4F-9E31CA34FE9B.png
    225,3 KB · Visningar: 141
Last edited:

ekf

Medlem
Tror faktiskt inte det.
Jag skulle inte begära återbetalning om jag inte hade skriftligt att flygbolaget inte lyckats boka om till något lämpligt. Kom ihåg att vid frivillig avbokning så försakar man sina rättigheter... och bevisläget kan bli jobbigt.
 

JAM(1)777

Medlem
Jag skulle inte begära återbetalning om jag inte hade skriftligt att flygbolaget inte lyckats boka om till något lämpligt. Kom ihåg att vid frivillig avbokning så försakar man sina rättigheter... och bevisläget kan bli jobbigt.

Helt rätt, därför jag skrev att spara deras automail som går ut nu att de inte hittat något alternativ ;-)
 

JAM(1)777

Medlem
Hur lång tid tog det från inställt flyg tills ni blev ombokade eller fick veta att de inte hittat något alternativ?

Mail om cancel kom 5/7 09:09, Mail om de inte hittar alternativ kom 5/7 09:49 :) De hade hela 30 min på sig att hitta andra biljetter till AGP, noll napp… Jag hade en dator, mus och uppkoppling, tog mig 5 min att lägga in CPH-BCN-AGP på andra sällskap som inte är släkt!
 
Last edited:

Mikeswe

Medlem
Under strejk infon på sas hemsida, jag använde samma nummer och fick snabb hjälp.

DEDICATED PHONE NUMBER FOR STRANDED CUSTOMERS
If you are stranded at your destination and have your return journey canceled with no new travel alternative offered, please call 0046 8 797 4100 for service, we will do our utmost to assist you.

Tack @erixon och @John Milner !! .. Ni har precis löst ett stort problem. Helt lysande service på detta nummer (man svarade inom 10 min båda gångerna). Första agenten tyckte jag skulle vänta någon dag och ringa tillbaka, men efter andra samtalet blev min fru ombokad ifrån en 2-4-1 *A bokning MEX-IST-WAW-GOT (med avbokat ben med LOT, WAW-GOT) till revenue K class MEX-IST-GOT.
 

Brandten

Medlem
Tack @erixon och @John Milner !! .. Ni har precis löst ett stort problem. Helt lysande service på detta nummer (man svarade inom 10 min båda gångerna). Första agenten tyckte jag skulle vänta någon dag och ringa tillbaka, men efter andra samtalet blev min fru ombokad ifrån en 2-4-1 *A bokning MEX-IST-WAW-GOT (med avbokat ben med LOT, WAW-GOT) till revenue K class MEX-IST-GOT.
Så istället för att bränna en voucher och poäng fick ni en vanlig biljett med intjäning till Eurobonus? Vad hände med voucher + poäng?
 

Mikeswe

Medlem
Så istället för att bränna en voucher och poäng fick ni en vanlig biljett med intjäning till Eurobonus? Vad hände med voucher + poäng?

@Brandten .. jag såg att jag var väldigt otydlig ovan .. bokningen är en 2-4-1 med följande flighter: GOT-WAW-IST-MEX-IST-WAW-GOT . Så hon blev endast ombokad på hemresan eftersom hon f.n. är på destinationen (MEX). Tillbakaresan var ursprungligen MEX-IST-WAW-GOT (LO/TK) och blev således ombokad till MEX-IST-GOT (TK). Dock har jag stått i kö till AMEX 2-4-1 i c:a 12-13h senaste tre dagarna (där man blivit bortkopplad efter 3h), bara för att till slut bli tillsagd att man endast bokar i samma klass (X/I till X/I). Blev riktigt nöjd med att bli bokad till K-klass på TK inom loppet på 5 minuter på numret ovan. Dessutom verkade båda agenterna riktigt fokuserade på att hitta en lösning (vet inte om det endast var ren tur, men värt ett stort tack !!)
 
Toppen