Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Nu ställdes den in visst. Kan inte se att det går nått annat med Aegean eller *A som passar då vi har ett flyg till Milos imorrn eftermiddag..
 

jb2731

Medlem
Postar i den här tråden då det kanske kan hjälpa någon.
Min svägerska med familj (5pers) är på bilsemester i USA, sista veckan har dom hyrt ett hus i Orlando FL. Dom är inga vana resenärer och har inga statusar någonstans. Deras hemresa skulle ske idag den 13/7 och var bokad med SAS enl. följande: MCO-EWR-ARN första benet UA andra SK904. SK904 blev inställd igår och dom fick ett sms kl 02.30 som sa att dom skulle vänta i 5 timmar innan dom kontaktade SAS om då inte fått nytt sms med ombokning.
Inget sms kom så dom ringer SAS och blir erbjudna följande routing: MCO-EWR(intakt) EWR-CDG UA057 13/7, Tåg Paris-London 14/7, LHR-ARN SK526 15/7. Dom ringer till mig och berättar om ombokningen och naturligtvis säger jag åt dom att HUACA men enligt SAS kundtjänst var det här enda möjliga resan dom kunde ordna för att dom skulle komma hem den här veckan så dom trodde inte det skulle vara någon idé. Jag frågade om det var ok att jag ringde till SAS åt dom och det fick jag gärna göra men med förmaningen om att dom måste vara hemma den här veckan.
SAS numret för strandade svarade efter ca 5min och jag förklarade för kundtjänst att den här ombokningen dem fått inte var acceptabel och det höll han med om. Först var det endast möjligt med ombokning till A men efter mycket stötande o blötande lyckades jag få igenom följande:
MCO-LHR-ARN första benet VS92 14/7, andra SK526 15/7. Gissa om dom blev nöjda!
 
Jag skulle behöva boka av en bonusresa nu på fredag/söndag LLA-BER eftersom mitt resesällskap har blivit sjuk. Men när jag går in på hemsidan kan jag bara boka om resan. Kan det bero på att jag har bokningsklass L på vägen ut och Q på vägen hem? eller är det SK IT som spökar som vanligt
 

pswe

Medlem
Jag skulle behöva boka av en bonusresa nu på fredag/söndag LLA-BER eftersom mitt resesällskap har blivit sjuk. Men när jag går in på hemsidan kan jag bara boka om resan. Kan det bero på att jag har bokningsklass L på vägen ut och Q på vägen hem? eller är det SK IT som spökar som vanligt
Det är inga bokningsklasser som används för bonusresor.
Kan du ha bokat med mix av poäng och pengar? Om så gäller vanliga biljettregler.
Men vid sjukdom kan du kanske använda någon försäkring?
 
Om sas regler är enligt nedan, bör man då få boka om en Sas Plus Smart till en Sas Plus Pro, eller är Smart och PRO olika ”classes”?

You can change your reservation free of charge on My Bookings, when the following criteria's are met:

  • You bought the ticket on SAS website, SAS App or via SAS Customer Service.

  • Flight is not canceled

  • The departure date of your flight is between 13 July 2022- 18 July 2022

  • Your ticket is bought and issued on/before 23 June 2022
You can change to new travel dates up until 360 days in advance, from the date you make the change.

Your rebooking must be made to:

  • Another SAS operated flight

  • To the same destination as on the original ticket

  • Same service class as on the original ticket must be available
 

Gerad88

Medlem
Skulle flyga över dagen till köpenhamn för att träna med dottern imorgon ( och hälsa på dotterns morbror). Flyget blev självklart avbokat men blev ombokad till att flyga finnair business men de lyckades inte boka resan hemåt, så lite senare bokade de mig att flyga till helsinki imorgon fram och tillbaka istället... (utan att jag har pratat med dem)

Dock så vill ju inte frugan... självklart :-/
 
Toppen