Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Hachans

Medlem
Nej, han lovar att New York ska vara kvar och att det med tiden kan komma ytterligare.

Så hoppas inte för mycket.

Jag vet inte om jag gav uttryck för någon förhoppning. Jag hoppas dock att SAS fattar affärsmässigt kloka beslut - vilket borde vara att upprätthålla Sverige och Norges möjligheter med direktflyg till USA, med smidiga connections och i övrigt koncentrera sig på Köpenhamn. Om det är någon fråga som brinner är det att flytta SK903 och SK907 till JFK. Finns det sen utrymme för Miami och något mer från Oslo och Stockholm är det positivt.
 

ARN01

Medlem
Jag vet inte om jag gav uttryck för någon förhoppning. Jag hoppas dock att SAS fattar affärsmässigt kloka beslut - vilket borde vara att upprätthålla Sverige och Norges möjligheter med direktflyg till USA, med smidiga connections och i övrigt koncentrera sig på Köpenhamn. Om det är någon fråga som brinner är det att flytta SK903 och SK907 till JFK. Finns det sen utrymme för Miami och något mer från Oslo och Stockholm är det positivt.
Ja, förutom att nuvarande flyttar till JFK skulle det vara önskvärt, och vad jag tror lönsamt, att ha en linje till en annan hub likt Chicago tidigare. Dock kanske svårt att få ekonomi med en A330/350 så finns det lämplig för en A321 kanske det skulle vara bäst. Även två avgångar till JFK med A321 istället för nuvarande A330 skulle vara ett alternativ i brist på annat där resp avgång är optimerad för vidare connection.
 

Fredrik

Medlem
Ja, förutom att nuvarande flyttar till JFK skulle det vara önskvärt, och vad jag tror lönsamt, att ha en linje till en annan hub likt Chicago tidigare. Dock kanske svårt att få ekonomi med en A330/350 så finns det lämplig för en A321 kanske det skulle vara bäst. Även två avgångar till JFK med A321 istället för nuvarande A330 skulle vara ett alternativ i brist på annat där resp avgång är optimerad för vidare connection.
Linjen till Atlanta är den rutten du söker. Det är Deltas största hubb och jag har svårt att se att den skapas av annan anledning.
 

ARN01

Medlem
Linjen till Atlanta är den rutten du söker. Det är Deltas största hubb och jag har svårt att se att den skapas av annan anledning.
Japp, tyvärr nås den väl inte med A321(?) Chicago sägs ju bara ha klarat sig från Stockholm tack vare frakt, Atlanta är väl inte samma logistika hub. Minneapolis har samma problem.
Jag har sagt förut att jag tycker att en aggressiv, genomtänkt och tålmodig satsning bör kunna rendera i att man kan få ekonomi i ytterligare en wide body från Stockholm till USA men förutsättningarna och viljan verkar tyvärr inte finnas. Åtminstone inte än så länge.
 

Hachans

Medlem
Japp, tyvärr nås den väl inte med A321(?) Chicago sägs ju bara ha klarat sig från Stockholm tack vare frakt, Atlanta är väl inte samma logistika hub. Minneapolis har samma problem.
Jag har sagt förut att jag tycker att en aggressiv, genomtänkt och tålmodig satsning bör kunna rendera i att man kan få ekonomi i ytterligare en wide body från Stockholm till USA men förutsättningarna och viljan verkar tyvärr inte finnas. Åtminstone inte än så länge.

Många har försökt men ingen har lyckats. Alla satsningar tycks läggas ner när de rabatterade avgifterna för nya linjer försvinner.
 
I ett JV/codeshare med Delta säger Anko att de hade kunnat få bättre fart på AAL-JFK än förra årets AAL-EWR. Man hade ju codeshare även då (UA) men det verkar som att förutsättningarna ett JV skulle göra det möjligt att sälja fler biljetter med anslutning vidare (Konkurrenskraftiga priser? Bättre anslutningstider?)

Ännu mer intressant är att han nämner GOT-DTW som en rutt man kikar på och troligtvis hade klarat sig rätt bra. Den såg vi inte komma va? Bara lite längre än ARN-YYZ som ju bevisligen funkar på A321LR.

Tycker detta ger en ledtråd om att DTW ligger före MSP som nästa nya destination. Eller nämner han typ nummer 15 listan för att visa hur brett de tänker när de undersöker möjligheter?

Det ser åtminstone lovande ut för två/tre sekundära städer (GOT, AAL, AAR, BGO) att få dela på en A321LR till USA i nästa sommarschema.

 
Toppen