Mer än 4 veckor krävs i alla fall. Men måste kunna grunderna i hur man bokar både i och utanför SAS… Läste du vad de anställda själva sade… ?
Det är min och mångas uppfattning att de inte kan boka (hitta platser i Amadeus) tillräckligt bra.
Jag läste det du postade och vi vet alla att pandemin var påfrestanda för oss alla när man inte kunde träffa kollegor och försökte samarbeta via teams och liknande. Att då vara helt ny på jobbet och försöka lära sig något nytt är extremt svårt. Man kan ju inte påstå att SAS skötte det direkt bra, men jag har åtminstonne förståelse för att pandemin orsakade mycket dåligt på så många plan och har överseende med det.
Att sitta på kudtjänst och ta emot samtal och svara på de mest vanligt förekommande frågorna behövs inte mer än max 1 veckas utbildning. Nu vet jag inte hur det ser ut hos SAS specifikt, men utgår ifrån att de har en massa SOPar soma nvänds för det mest vanligt förekommande case som kommer in. Att lära sig bokningen blir då sekundärt, här kan man ju önska att folk med längre erfarenhet fick ta sådana saker och att man parallellt lär upp nya, men det tar som sagt tid. När jag jobbde inom kunctjänst förut så tog det 6-12 månader att få upp någon i full speed från det att de började jobba. Först då hade man så bra kunskap att man var helt självgående i jobbet, och då krävdes ingen utbildning för jobbet utan man lärde sig varteftersom man fick in olika sorters ärenden som man sedan löste.
Att kunna grundläggande saker i Amadeus kräver inga 20-40 veckor, men du som ahr jobbat med detta "hela ditt liv" kan självklart betydligt mer än Lasse 20 år som precis kommer från gymnasiet och har sitt första "riktiga jobb" hos SAS kundtjänst.
När jag ringt senaste veckorna har jag alltid hamnat hos kompetent personal som haft bra koll på grejerna, du verkar ha haft otur och haft motsatt erfarenhet. Sen kanske det är lite skillnad på vilka krav du och jag ställer på den vi pratar med.