Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Oavsett vad som händer med Eurobonus så är ju Skyteam ett nedköp jämfört med Star Alliance, speciellt om man vill ta sig österut.
Det stora problemet kommer bli poängintjäning inom Europa. Förutom AF-KLM kommer man kunna dra in poäng på Tarom, Czech och Air Europa. Kanske ITA. Jämfört med idag där vi har LH, Swiss, Austrian, Brussels, Croatian, Aegean, LOT och Turkish som ger poäng till EB.
 

augu12345

Medlem
Ja och så kanske ARN till EWR året runt och MIA säsong - är ju allt SAS erbjuder ändå. Då skulle de inte saknas mig alls.
Om Lufthansa group är smarta, då ökar dom frekvensen till Köpenhamn och Stockholm och gör en kampajn där dom erbjudar att föra över Eurobonus status till motsvarande Lufthansa status.
 

Jannes

Medlem
award resor brukar gälla men status försvinner momentant dvs om du flyger ekonomi och har guldkort kan du inte besöka lounge, få mer bagage osv
Menar du att EBG+’s Star Alliance Gold skulle tappa sin funktion framöver? Något belägg eller tidigare exempel alls för detta?
 

palmen

Moderator
Om Lufthansa group är smarta, då ökar dom frekvensen till Köpenhamn och Stockholm och gör en kampajn där dom erbjudar att föra över Eurobonus status till motsvarande Lufthansa status.
Gissar att detta är relativt troligt under början av 2024 att man vill plocka över SAS/Eurobonus kunder i största möjliga mån och locka med någon form av matchning.
 

Brandten

Medlem
Enligt vd:n kommer förändringen innebära att SAS får tillgång till fler destinationer runtom i världen, samt nya flygalternativ.

Det är väl inte sant?
SkyTeam har 1050 destinationer i 166 länder medan Star Alliance har 1200 destinationer i 186 länder.

(enligt en Googlesökning)
 

Flyer722

Medlem
Glöm inte bort att Aeroflot fortfarande är en del av Skyteam bara tillfälligt avstängda (om sanktionerna dras tillbaka). Var ju bra tillgänglighet på Aeroflot awards med Flying Blue?
 
Toppen