Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Mr Basic

Medlem
där man höll på att landa utan klaffar i på tok för hög fart.
Om man nu verkligen ’höll på” att landa? :rolleyes: Gissar att det kommer mer info om denna flygning framgent, hittills verkar all info komma från ”en anonym källa”.
OBS. Jag ifrågasätter inte att de flög på final bana 16L till FCO.
 
Verkar som att det även är innan sommaren SmartLynx 320 börjar trafikera för SAS. Har några flights mellan MMX-ARN i april. Det står fortfarande när man bokar dessa "trafikeras av SAS" Men jag som redan har bokade biljetter kan t.ex. ej välja säte, står bara "ej tillgängligt" och den jag kan välja säte på ser jag det inte "Matchar" SAS seatmap. Exempelvis finns rad 13 som inte finns på SAS 320/320neo.
 

TasselT

Medlem
Om man nu verkligen ’höll på” att landa? :rolleyes: Gissar att det kommer mer info om denna flygning framgent, hittills verkar all info komma från ”en anonym källa”.
OBS. Jag ifrågasätter inte att de flög på final bana 16L till FCO.
Incident: SAS A20N at Rome on Feb 13th 2023, a really hot approach
 

Mr Basic

Medlem
Incident: SAS A20N at Rome on Feb 13th 2023, a really hot approach
Japp, jag känner till den artikeln och bifogar en balanserad kommentar från AVH.
”closer reading and consideration of this event (which is somewhat absent here) is valuable, it would seem the captain actually followed company procedures and at 1,000’ attempted to execute a missed approach by advancing the thrust levers to the TOGA gate, aware of the threat posed by such a high energy manoeuvre he then retarded the levers to the climb gate (a sensible and pragmatic course of action when at a light weight) The ‘well known’ (not in my experience) issue of TOGA with flap zero meant the aircraft failed to respond as expected and so, reasonably in my opinion, he attempted to trigger GA mode a second time by repeating this sequence, when this didn’t work he re-engaged the autopilot and executed a ‘discontinued approach’ in an orderly fashion and there were no further issues
Like I say there is a lot of ignorance and inexperience on display here and it would be nice if people took the time to analyse before passing misguided opinions”
 

LarsCph

Medlem
Verkar som att det även är innan sommaren SmartLynx 320 börjar trafikera för SAS. Har några flights mellan MMX-ARN i april. Det står fortfarande när man bokar dessa "trafikeras av SAS" Men jag som redan har bokade biljetter kan t.ex. ej välja säte, står bara "ej tillgängligt" och den jag kan välja säte på ser jag det inte "Matchar" SAS seatmap. Exempelvis finns rad 13 som inte finns på SAS 320/320neo.

Hvilke datoer er dette? Jeg skal MMX-ARN den 6 APR med A320 fløjet af SAS Connect, og retur 9 APR med CRJ900 fløjet af XFly, det ser ud som da jeg bookede det.
 

TLC

Medlem
9H-SZN A330-900neo er hertil morgen returneret til lessor. Denne har Business class (Stelia Aerospace Opal seats) otte rækker 1-2-1, tre rækker premium economy (PLUS) samt en economy configuration 2-4-2.
Såfremt det er denne SAS indlejer, vil udfordringen blive Premium economy. Med ca. fire måneder til sommertrafikken rigtigt begynder, burde dette kunne reguleres.
Er rygterne bekræftet, at dette individ vil indgå på SK945/946?
 

mha321

Medlem
Att det skulle drabba 945/946 i första hand känns tyvärr väldigt rimligt. Chicago linjen har ju alltid drivits av mycket frakt, det enda som håller den igång på vintern. Och frakt kapaciteten påverkas ju inte av kabinen, vilket det däremot skulle göra om man växlade in en 321a.

Dessutom kan man tänka att wetlease avtalen betalas baserat på antal aktiva flyg timmar, och då vill man ju undvika att sätta in dem på de långa linjerna...
 
Toppen