Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

ARN01

Medlem
Ja, man undrar också hur det är tänkt att man som passagerare skall vara med och bidra. Bisarra priser, slaktat/devalverat/försämrat EuroBonus, service i ekonomi kan man väl inte göra så mycket mer med men sämre produkt i business, linjeindragningar??
Oavsett ägare så är det ju ohållbart och mycket märkliga/bedrövliga siffror ända sedan pandemin. Kan man hoppas att det mestadels är knutet till chapter 11 på nån vänster och att det egentligen ser bättre ut? Tycker ändå beläggningen är hyfsad med SAS mått mätt.
 

Tomas E

Medlem
Här finns pressmeddelandet från SAS:

Vill man ha månadssiffran får man ta skillnaden mot förra månadsrapporten, eftersom det som rapporteras är en löpande rapport för innevarande räkenskapsår, som började 1 nov 2023. Det innebär att det inte går att skilja på efterhandsjusteringar av tidigare månader och faktiskt resultat för senaste månaden.

Mars 2024 / nov 2023-mars 2024

Omsättning: 3 606 / 15 390 MSEK
Resultat: -1 002 / -3 277 MSEK
RPK: 2 837 milj km (orkar inte summera för hela perioden)
Kabinfaktor: 79,1%

Som jämförelse mars 2023 / nov 2022-mars 2023

Omsättning: 3 145 / 13 517 MSEK
Resultat: -406 / -4 007 MSEK
RPK: 2 360 milj km
Kabinfaktor: 75,7%

Ärligt talat är det dåliga resultatet för mars 2024 (en "förlustmarginal" om 27,8%!) lite förvånande om man ser till RPK, kabinfaktor och omsättning, som alla ökar jämfört med mars 2023. Det totala resultatet för nov-mars är ju också lite bättre, men bara marginellt. Endera är det någon "justeringspost" som spökar, eller så lyckas SAS fortfarande inte ta tillräckligt bra betalt för sina biljetter i "mellansäsong" för att vara till närmelsevis lönsamt. Om SAS gör en rejäl förlust vid en kabinfaktor på 79,1% har de problem. Vinst enbart några få sommarmånader, som under 2023, är ju inte bra nog för att komma upp i nollresultat med det säsongsmönster som SAS har.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Ja, man undrar också hur det är tänkt att man som passagerare skall vara med och bidra. Bisarra priser, slaktat/devalverat/försämrat EuroBonus, service i ekonomi kan man väl inte göra så mycket mer med men sämre produkt i business, linjeindragningar??
Oavsett ägare så är det ju ohållbart och mycket märkliga/bedrövliga siffror ända sedan pandemin. Kan man hoppas att det mestadels är knutet till chapter 11 på nån vänster och att det egentligen ser bättre ut? Tycker ändå beläggningen är hyfsad med SAS mått mätt.

Det är inte bra om man börjar gå med vinst under Chapter 11 för då visar man att man inte gjort allt och får svårare att driva igenom förhandlingar med långivare. Det är ett mönster som går igen i Ankos tidigare projekt.

Men det verkar ändå inte se bra ut.
 

mha321

Medlem
Är det inte också så att en hel del av besparingarna som kommer av omförhandlade leasing avtal inte realiseras förrän man kommer ut ch11 eftersom de är villkorade på att ch11 godkänns? Och ovanpå det har man ju galet höga jurist kostnader som det skrivits om förut... It all adds up, I kombination med den svagaste tiden under året.
 

intuition

Medlem
...

Ärligt talat är det dåliga resultatet för mars 2024 (en "förlustmarginal" om 27,8%!) lite förvånande om man ser till RPK, kabinfaktor och omsättning, som alla ökar jämfört med mars 2023. Det totala resultatet för nov-mars är ju också lite bättre, men bara marginellt. Endera är det någon "justeringspost" som spökar, eller så lyckas SAS fortfarande inte ta tillräckligt bra betalt för sina biljetter i "mellansäsong" för att vara till närmelsevis lönsamt. Om SAS gör en rejäl förlust vid en kabinfaktor på 79,1% har de problem. Vinst enbart några få sommarmånader, som under 2023, är ju inte bra nog för att komma upp i nollresultat med det säsongsmönster som SAS har.
Som passagerare har jag förvånats av hur mycket som varit slutsålt senaste tiden, hur dyra inrikesbiljetter är osv.
Åkte en knökfull ARN-CPH i onsdags och purser säger: "Ja, det var full upp från Århus, och det är fullt på returen til Sthlm också!"
HEL-ARN (och det brukar väl inte vara någon topp-linje för SAS) samma dag var nästintill full med rejält kabinbaggage kaos - utrop "Ni som är på väg bakåt i kabinen, det finns inte rum till enda mer väska bakom rad x, så har ni en större väska så tryck in den var som helst ni hittar på vägen eller lämna till personalen fram i kabinen".

Så det lilla jag har sett är hög kabinfaktor, höga priser och många rader plus. Känslan är att det kan inte vara på intäktssidan som problemet ligger.Men som sagt, min sample size är ju alldeles för liten
 
Är det inte också så att en hel del av besparingarna som kommer av omförhandlade leasing avtal inte realiseras förrän man kommer ut ch11 eftersom de är villkorade på att ch11 godkänns? Och ovanpå det har man ju galet höga jurist kostnader som det skrivits om förut... It all adds up, I kombination med den svagaste tiden under året.
Och SAS har väl inte kunnat teckna längre avtal på flygbränsle utan fått köpa till dyrare "dagspris" under tiden som chapter 11 pågått?
 
Toppen