Senaste nytt

SAS Eurobonusshop hackade

Guiden

Medlem
Det köper inte jag. I likhet med bankerna och kortbedrägerier kommer det att sopas under mattan, polisen kommer aldrig att blandas in överhuvudtaget såvida det inte är du som står för anmälan. Dock bra att du fick tillbaka poängen.
Utmaningen i fall som detta är att polisen lägger ner utredningen i typ 99% i fallen med motivering att det inte går att utreda för det finns ingen gärningsman. De verkar inte lägga så mycket utredningsresurser på det, i alla fall inte så länge det är enstaka fall. Det enda som verkar hjälpa är att alla som råkar ut för det anmäler det samt att pressen skriver något om det. Det brukar sätta press på både polisen och företaget.
 

Moco

Medlem
Utmaningen i fall som detta är att polisen lägger ner utredningen i typ 99% i fallen med motivering att det inte går att utreda för det finns ingen gärningsman. De verkar inte lägga så mycket utredningsresurser på det, i alla fall inte så länge det är enstaka fall. Det enda som verkar hjälpa är att alla som råkar ut för det anmäler det samt att pressen skriver något om det. Det brukar sätta press på både polisen och företaget.

Njae, de vill överhuvudtaget inte ha den typen av uppmärksamhet. Att polisen sedan inte lyfter ett finger är en annan femma.
 

Guiden

Medlem
@Moco Nej företagen vill inte att någon uppmärksamhet läggs på det därav att det enda man kan göra ibland är att hoppas pressen uppmärksammar det. Men med den nya dataskydds förordningen som träder i kraft den 25 maj 2018 så måste företag rapportera in intrång som innebär att kunduppgifter blivit stulna. Man kan hoppas att det sätter lite mer press.
 

Vera

Medlem
Eurobonusshop hackat. Gå in o byt lösen o på era konotn och mail. Ordnarna stoppade men gå in och byt era lösenord för att slippa ytterligare problem
 

danielhog

Medlem
Vet inte mer och de kan nog inte säga heller men kolla igenom så inga poäng shoppats för och byt lösen! Är flera som är drabbade däribland jag. De har upptäck det själva verkar hänt senaste veckan.
Hur fick du reda på det här? Obehörig transaktion eller hörde sas av sig till dig?
 

NTA

Medlem
Hur fick du reda på det här? Obehörig transaktion eller hörde sas av sig till dig?
SAS hörde av sig till mig i onsdags. Vet inte hur systemet varnat. Men någon hade lagt en order på ljuslyktor för 650000 utav mina poäng.

Transaktionen stoppades och poängen är tillbaka på kontot. Men enligt kvinnan jag pratade med är det många drabbade.
 

Hachans

Medlem
SAS hörde av sig till mig i onsdags. Vet inte hur systemet varnat. Men någon hade lagt en order på ljuslyktor för 650000 utav mina poäng.

Transaktionen stoppades och poängen är tillbaka på kontot. Men enligt kvinnan jag pratade med är det många drabbade.

Låter mer som det klassiska med kapade lösenord mer än någon stor hackningsskandal. Det har ju inte varit direkt ovanligt.
 
Toppen