Nu skall jag kanske inte framstå som en dysterpelle men jag kan också konstatera att efter att ha läst hela denna tråd så är uppfattningarna om Pandion lite olika med min upplevelse. Så låt mig beskriva vardagen med "det svarta guldet" anno 2018
Det positiva
- Jag kommer alltid med, planen hålls "så länge som någon törs"
- Jag kan alltid boka om, finns det plats så kommer jag med, oavsett biljett (jag flyger väldigt ofta go...)
- Jag+sällskap får alltid mat och dryck ombord, som regel utan att påminna nästan alltid utan förklara för personalen
- Jag har alltid en hög prioritet när det skiter sig, när 155 pers blev skickade till servicecentrat för ombokning vid sent inställd flight kunde jag lösa mitt vid gate och kom med nästa flyg
- Bra tillgång på awardplatser
- Fri tillgång till konferensrum på CPH vilket räddat många möten vid röriga scheman
- Tillgång till lounge vid ankomst
- Gratis eller billiga kreditkort
- En del användbara saker i goodie bag eller som julklapp
- En del ombordpersonal är helt underbara, ibland i go så kommer de fram direkt efter start och frågar vad man vill ha och sen sätter igång med övrig servering
- Jag tycker det är trevligt när de hälsar, i synnerhet när de har tagit sig tiden och memorerat både plats och namn, men även när de går fram med manifestet, tittar på det, radnumret och sen frågar lite försiktigt om man heter NN så är det lite trevligt
Det helt galet knäppa eller som man kanske hade trott annat om
- Vid byte av flygplan eller flytt av plus/go klass så om jag sitter i go så lär jag definitivt hamna längst bak, gärna i mittensäte (min 1000 leg firande hamnade just i mittplats längst bak...)
- OP-UP, sker "nästan aldrig" (har kanske hänt 1 på 20), vilket är märkligt, för jag får ju allt jag vill ombord ändå och varför sitta och trängas i go när det är tomt i plus. Men att gatepersonalen flyttar upp EBP när det finns plats är egentligen lite märkligt
- Mat sist, sitter man i go (och ibland även i plus) så lyckas ombordpersonalen planera serveringen så man får maten sist, gärna med kallt kaffe. Ibland så sent att dom snäser av en med att "det hinner vi inte servera nu, vi skall landa"
- Att ombordupplevelsen är så otroligt ojämn. På C intercontinentalt så brukar pursern komma ut och hälsa, är hen norsk så har det hittills aldrig skett. Inom Europa har alla kombinationer mellan "gå ut och ta i hand" till "att ignorera fullständigt". Ja jag ser mönster mellan olika crew...
- Att de inte gör allt för att man skall hinna nästa flyg, om man t.ex. har två biljetter
Så några champagnekit eller överdåd har jag aldrig varit med om, men jag ser mig ändå som nöjd för de allra viktigaste sakerna sker något som uppskattas när man har så många flygningar.