Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

JohanGE

Medlem
Någon som vet om det går att lägga till fler legs än de som föreslås genom SAS sökmotor. T.ex., jag skulle gärna åka CPH-OSL-ARN-AMS för att maxa poäng, men sökmotorn föreslår endast ett stop från CPH till AMS. Visst, åker jag från MMX så går det men då skulle jag helst slippa MMX på hemvägen. Så fråga två är om man kan boka in en annan slutdestination än den man har som start (Ut från MMX men hem till CPH)?
 

Sir Lemon

Medlem
Någon som vet om det går att lägga till fler legs än de som föreslås genom SAS sökmotor. T.ex., jag skulle gärna åka CPH-OSL-ARN-AMS för att maxa poäng, men sökmotorn föreslår endast ett stop från CPH till AMS. Visst, åker jag från MMX så går det men då skulle jag helst slippa MMX på hemvägen. Så fråga två är om man kan boka in en annan slutdestination än den man har som start (Ut från MMX men hem till CPH)?
Två byten på ditvägen och två på hemvägen brukar komma upp som alternativ och brukar vara rimligt prissatta. Det finns också fler varianter om du ringer in, men dessa kan för din resa kosta ohemult mkt, typ 15.000:- i varje riktning. Det sista tror jag ska gå att boka, eller kanske isf måste bokas som två enkelresor och blir isf en del dyrare totalt sett, men ngn annan kanske är mer uppdaterad här?
 

palmen

Moderator
Någon som vet om det går att lägga till fler legs än de som föreslås genom SAS sökmotor. T.ex., jag skulle gärna åka CPH-OSL-ARN-AMS för att maxa poäng, men sökmotorn föreslår endast ett stop från CPH till AMS. Visst, åker jag från MMX så går det men då skulle jag helst slippa MMX på hemvägen. Så fråga två är om man kan boka in en annan slutdestination än den man har som start (Ut från MMX men hem till CPH)?
Om det finns routing regler i den fare du vill boka som tillåter att flyga så kommer det teoretiskt gå att boka.

Men sas brukar aldrig ha dubbla stopp på hubbarna när man startar från en hubb.
 

Hachans

Medlem
Räknat igenom mina poäng och insett att jag skulle kunna nå Diamond igen. Kreditkort och så är redan inräknat.

Jag har två resor planerade i höst, Till Madrid och till Valencia. Dit flyger ju inte SAS. Har ni några idéer på hur jag kan maxa poängintjäningen på dessa turer?

Det enda jag har kommit fram till än så länge är att flyga till Barcelona och därefter ta tåget till Madrid respektive Valencia. Med plus bio och ett stop på vägen borde jag kunna räkna hem 8000p per resa ungefär. Har ni några andra förslag?
 

palmen

Moderator
Räknat igenom mina poäng och insett att jag skulle kunna nå Diamond igen. Kreditkort och så är redan inräknat.

Jag har två resor planerade i höst, Till Madrid och till Valencia. Dit flyger ju inte SAS. Har ni några idéer på hur jag kan maxa poängintjäningen på dessa turer?

Det enda jag har kommit fram till än så länge är att flyga till Barcelona och därefter ta tåget till Madrid respektive Valencia. Med plus bio och ett stop på vägen borde jag kunna räkna hem 8000p per resa ungefär. Har ni några andra förslag?
Lufthansa i C/D ger väl 2000 per segment om jag kommer ihåg rätt rätt.
 

Hachans

Medlem
Lufthansa i C/D ger väl 2000 per segment om jag kommer ihåg rätt rätt.

Jag ska kolla upp. Behöver typ 20000 p totalt. Går det inte så går det inte.

Det verkar svårt att boka i C/D. Får bara Z trots att jag väljer full flex.

Förresten, är det någon som vet ifall bonusar för biobiljetter hos t.ex. Lufthansa betalas ut även om man krediterar till Eurobonus?
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Svarar mig själv och en varningens ord. Lyckades äntligen manipulera fram biljetter i D-klass på Lufthansa. Det blev inte så billigt men ändå överkomligt för jag behövde resa på de datumen. Sista benet var med SAS förvisso men tänkte att jaja, det gör ingenting.

Bokar, Dubbelkollar hela processen så att jag har bokningsklass D. Det har jag. Vet att sista benet är med SAS så det kan vara codeshare men kommer ändå vara hög bokningsklass i Plus så är okej.

Får kvittot. Bokningsklass Z. Suck. Lufthansa har ju ingen vettig kundtjänst även om det är teoretiskt möjligt att boka av inom 24 timmar.
 

owstr

Ny medlem
Hej! Har Guld nivå och vill gärna nå upp till det igen innan kvalificieringsperioden tar slut 31 oktober. Amex ger mig 20 k statuspoäng 20 oktober. Har skrapat ihop ca 12 k från resor. Har 90 k extrapoäng varav ca hälften löper ut 31 oktober. Jag kommer förmodligen inte ha tid att resa ihop 13 k baspoäng innan dess för att nå upp till 45 k... Just nu står det att jag inte kan köpa baspoäng, men att jag kan det när jag har minst 30 k baspoäng. Räknas de 20 k från Amex in då eller är s.k. statuspoäng annorlunda? Vad rekommenderar ni mig att göra i denna situation?
 
Hej! Har Guld nivå och vill gärna nå upp till det igen innan kvalificieringsperioden tar slut 31 oktober. Amex ger mig 20 k statuspoäng 20 oktober. Har skrapat ihop ca 12 k från resor. Har 90 k extrapoäng varav ca hälften löper ut 31 oktober. Jag kommer förmodligen inte ha tid att resa ihop 13 k baspoäng innan dess för att nå upp till 45 k... Just nu står det att jag inte kan köpa baspoäng, men att jag kan det när jag har minst 30 k baspoäng. Räknas de 20 k från Amex in då eller är s.k. statuspoäng annorlunda? Vad rekommenderar ni mig att göra i denna situation?
Ha bara i åtanke att det har varit strul med de 20K poängen från Amex för vissa här.
 

folo

Medlem
Hej! Har Guld nivå och vill gärna nå upp till det igen innan kvalificieringsperioden tar slut 31 oktober. Amex ger mig 20 k statuspoäng 20 oktober. Har skrapat ihop ca 12 k från resor. Har 90 k extrapoäng varav ca hälften löper ut 31 oktober. Jag kommer förmodligen inte ha tid att resa ihop 13 k baspoäng innan dess för att nå upp till 45 k... Just nu står det att jag inte kan köpa baspoäng, men att jag kan det när jag har minst 30 k baspoäng. Räknas de 20 k från Amex in då eller är s.k. statuspoäng annorlunda? Vad rekommenderar ni mig att göra i denna situation?
De 20k från Amex räknas in så du kan köpa baspoäng sen.

Men räkna inte med att Amex betalar ut statuspoäng 20 oktober. De är ökända för variera datumet både plus och minus i tid. Kommer dina poäng i november kan det bli så att du behöver stångas med SAS och/eller Amex för att få statuspoängen bakåtflyttade. Det är först senaste året eller så folk ens har lyckats göra en sån flytt, risk för friktion. Researcha på detta i forumet, se t.ex. tråd https://www.businessclass.com/forum/threads/amex-statuspoäng-på-fel-period.104047/ men det finns många andra trådar.

Amex + mileage run + växla de utgående poängen mot baspoäng är det jag hade gjort. Men det beror lite på hur man värderar poäng, resmöjligheter på awards innnan 31 okt och kanske antal år på LTG. Är man LTG år 8 eller 9 kanske man är mindre villig att riskera ett nej på en eventuell statuspoängflytt :)
 
Toppen