Senaste nytt

SAS eurobonus Mastercard premium

Sir Lemon

Medlem
Ibland är man (=jag) rätt bra trög!

Har precis insett att köpa extrapoäng (eller snarare köpa till extra biofuelpoäng för samma peng) ger rätt bra fördelar om man samtidigt har SAS Mastercard Premium.

En bonusresa inrikes GOT-ARN i plus kostar 5.000 extrapoäng. Dessa 5.000 poäng köpes via biofuel och kostar då 1.000:-.

För 1.000:- får man knappast någonsin en kontantbiljett i Plus nämnda sträcka.

Allt detta har ni andra säkert tänkt på, men det var först ikväll när jag satt och räknade på en planerad biljett nämnda sträcka som polletten föll ned…. ;)
 
Last edited:

Fredah

Medlem
Ibland är man (=jag) rätt bra trög!

Har precis insett att köpa extrapoäng (eller snarare köpa till extra biofuelpoäng för samma peng) ger rätt bra fördelar om man samtidigt har SAS Mastercard Premium.

En bonusresa inrikes GOT-ARN i plus kostar 5.000 extrapoäng. Dessa 5.000 poäng köpes via biofuel och kostar då 1.000:-.

För 1.000:- får man knappast någonsin en kontantbiljett i Plus nämnda sträcka.

Allt detta har ni andra säkert tänkt på, men det var först ikväll när jag satt och räknade på en planerad biljett nämnda sträcka som polletten föll ned…. ;)
Bra tips!

Men detta kräver väl att man då har en annan betald resa (eller bonus?) att köpa biofuel på?
Sen leverans väl poängen först efter själva flygresan är utförd?

Eller
Hursomhelst, om man kan få till det och det dessutom finns platser på det flyget man vill boka så är det ju en bra deal, förutsatt att man kan leva med att inte tjäna några poäng heller.
 

Sir Lemon

Medlem
Bra tips!

Men detta kräver väl att man då har en annan betald resa (eller bonus?) att köpa biofuel på?
Sen leverans väl poängen först efter själva flygresan är utförd?

Eller
Hursomhelst, om man kan få till det och det dessutom finns platser på det flyget man vill boka så är det ju en bra deal, förutsatt att man kan leva med att inte tjäna några poäng heller.
Så här tänker jag:

Idag skulle jag köpa ARN-GOT för mig och Kjaersten för Revenue. Då fick jag erbjudandet om att köpa till biofuel (100:- för 500 extrapoäng). Smålänning som man är så kollade jag vad 100 extrapoäng skulle kosta att köpa och inser då att det är samma pris som att köpa till extrapoäng via biofuel.

Då förstår jag att extrapoäng (antingen att köpa till biofueltillägg eller köpa extrapoäng) kostar 0,2 SEK/poäng och att 5.000 poäng kostar 1000:- och dubbelkollar lite liknande inrikesresor och inser att det är lätt att hitta tillgång på SAS MC Premium-resor på en hel del sträckor inom Sverige där man får Plusresa för Economypris.

Därav reflexionen att det inte är fel alls att köpa till lite Bio när man känner för det (eller helt enkelt köpa till extrapoäng ändå).

Som regel kostar ex ARN-GOT i plus för pengar minst 1900:- och eftersom priset för densamma i poäng är 1.000:- i form av 5.000 köpta poäng har man bra utdelning på (och det är väl det jag försöker säga:) att ha SAS Premium MC med tanke på den rätt låga årsavgiften som dessutom ger möjlighet att tjäna baspoäng om man siktar på nivå i SAS (i mitt fall Gold eller Diamond beroende på resmönster))om man i sitt resmönster av och till köper Revenue och ibland vill använda poäng.

Ovan nämnda insikt gör också att jag inte drar mig för att ibland köpa till lite extrapoäng om jag (som samtidigt har Amex SAS) skulle hamna nära att inte ha tillräckligt med poäng för att komma i åtnjuta sin 2 for 1- voucher.

Eller för att få Plus/Business (beroende på nivå på SAS MC Premium) på economybiljett interkontinentalt gm att köpa poängresa.

Det betyder också därmed att jag efter min insikt lägger i en extra växel för att samla extrapoäng på de allehanda sätt som brukar nämnas här på BC via abonnemang och använda SAS Eurobonus köpportal och diverse erbjudande.

Dessutom ger ju fler Eurobonus Extrapoäng i sig högre nivå på SAS Premium MC. Den högsta nivån ger möjlighet att köpa poängresa i SAS Business Class till poängresa av Economy. :)
 
Last edited:
Så här tänker jag:

Idag skulle jag köpa ARN-GOT för mig och Kjaersten för Revenue. Då fick jag erbjudandet om att köpa till biofuel (100:- för 500 extrapoäng). Smålänning som man är så kollade jag vad 100 extrapoäng skulle kosta att köpa och inser då att det är samma pris som att köpa till extrapoäng via biofuel.

Då förstår jag att extrapoäng (antingen att köpa till biofueltillägg eller köpa extrapoäng) kostar 0,2 SEK/poäng och att 5.000 poäng kostar 1000:- och dubbelkollar lite liknande inrikesresor och inser att det är lätt att hitta tillgång på SAS MC Premium-resor på en hel del sträckor inom Sverige där man får Plusresa för Economypris.

Därav reflexionen att det inte är fel alls att köpa till lite Bio när man känner för det (eller helt enkelt köpa till extrapoäng ändå).

Som regel kostar ex ARN-GOT i plus för pengar minst 1900:- och eftersom priset för densamma i poäng är 1.000:- i form av 5.000 köpta poäng har man bra utdelning på (och det är väl det jag försöker säga:) att ha SAS Premium MC med tanke på den rätt låga årsavgiften som dessutom ger möjlighet att tjäna baspoäng om man siktar på nivå i SAS (i mitt fall Gold eller Diamond beroende på resmönster))om man i sitt resmönster av och till köper Revenue och ibland vill använda poäng.

Ovan nämnda insikt gör också att jag inte drar mig för att ibland köpa till lite extrapoäng om jag (som samtidigt har Amex SAS) skulle hamna nära att inte ha tillräckligt med poäng för att komma i åtnjuta sin 2 for 1- voucher. Eller för att få Plus/Business (beroende på nivå på SAS MC Premium) på economybiljett interkontinentalt.

Det betyder också därmed att jag efter min insikt lägger i en extra växel för att samla extrapoäng på de allehanda sätt som brukar nämnas här på BC via abonnemang och använda SAS Eurobonus köpportal och diverse erbjudande.

Dessutom ger ju fler Eurobonus Extrapoäng i sig högre nivå på SAS Premium MC. Den högsta nivån ger möjlighet att köpa poängrekord i SAS Business Class till Poängkostnaden av Economy. :)
Det har hänt att jag har köpt extrapoäng för att direkt efter boka inrikesresa. MMX-ARN-OSD för skidåkning eller MMX-ARN-KRN för vandring.

Håller alltså med din bedömning om rätt bra värde.

Bor man i Skåne kan jag annars rekommendera Färöarna. Går som inrikes från CPH.
 

Sir Lemon

Medlem
Det har hänt att jag har köpt extrapoäng för att direkt efter boka inrikesresa. MMX-ARN-OSD för skidåkning eller MMX-ARN-KRN för vandring.

Håller alltså med din bedömning om rätt bra värde.

Bor man i Skåne kan jag annars rekommendera Färöarna. Går som inrikes från CPH.
Tipset om Färöarna tar jag till mig. Kanon! Visste inte det innan. :)
 

M.K

Medlem
@Sir Lemon alla program har fördelar till lojala medlemmar. I SAS fall har det varit inrikes och longhaul som gett mest tillbaka i många år nu. Vanliga EU resor med cash (vanligen t o m vid kampanj som nu).

Jag använder mest points till all inrikes, ibland norden+ och givetvis *A
 

eddo

Medlem
@Sir Lemon håller med om mycket av det du skriver (sen får man ju räkna med skatterna på bonusresan och inte bara vad poängen kostnar, men ofta blir det ju ändå billigare). Och ja, eurobonus-portalen, abbonemang mm är ett riktigt bra sätt för oss som varken kan eller vill spendera stora summor med kreditkorten eller som inte flyger mycket på dyra biljetter att ändå samla ihop till fina bonusresor. På det sättet är Eurobonus ett riktigt bra program sett till att det enligt mig också är ganska lätt att hitta bonusplatser, åtminstone med Star Alliance, bara man är lite flexibel.

En annan aspekt är att jag för många år sedan skaffade SAS MC Premium istället för "vanliga" SAS MC just för att tanken var att nyttja FlyPremium i business longaul. I praktiken har dock alla mina longhaul business blivit med Star Alliance, vilket gjort att FlyPremium endast utnyttjats inom europa. Trots det tycker jag att kortet ger mycket värde för pengarna - även om SAS plus är lite av en sminkad gris - att kunna åka Plus utan extra kostnad är trots allt trevligt och motiverar kortavgiften tillsammans med intjäningen på ställen som inte tar emot Amex.
 

Sir Lemon

Medlem
@Sir Lemon håller med om mycket av det du skriver (sen får man ju räkna med skatterna på bonusresan och inte bara vad poängen kostnar, men ofta blir det ju ändå billigare). Och ja, eurobonus-portalen, abbonemang mm är ett riktigt bra sätt för oss som varken kan eller vill spendera stora summor med kreditkorten eller som inte flyger mycket på dyra biljetter att ändå samla ihop till fina bonusresor. På det sättet är Eurobonus ett riktigt bra program sett till att det enligt mig också är ganska lätt att hitta bonusplatser, åtminstone med Star Alliance, bara man är lite flexibel.

En annan aspekt är att jag för många år sedan skaffade SAS MC Premium istället för "vanliga" SAS MC just för att tanken var att nyttja FlyPremium i business longaul. I praktiken har dock alla mina longhaul business blivit med Star Alliance, vilket gjort att FlyPremium endast utnyttjats inom europa. Trots det tycker jag att kortet ger mycket värde för pengarna - även om SAS plus är lite av en sminkad gris - att kunna åka Plus utan extra kostnad är trots allt trevligt och motiverar kortavgiften tillsammans med intjäningen på ställen som inte tar emot Amex.
Precis som du skriver så är ju Star Alliance rätt lätt att hitta platser med även om det ryker en del poäng. Som kompensation/mervärde så brukar jag/vi därför boka med flera stopp så vi får ut mer av resan, när vi väljer att flyga Star intra-Europa. ;) Hos Star får man ju ofta riktig business dessutom. Plus inom Europa känns där mera urvattnat.

M.K har ju rätt ovan i att ett bra sätt att maxa saspoäng hos SAS själva är att använda dem via MC Premium inrikes och interkontinentalt. 5.000 poäng ToR GOT-SDL (och lite skatter) med besök på Pontus i båda riktningarna förgyller en resa som annars i Plus Revenue lätt kan gå på 3-4.0000 SEK/ pp i varje riktning.

OT:
Jag har dessutom Plat och SAS Amex, då vi också köper en del Revenue av och till. Ibland som en kombo av MR/rent flyg-och loungenjutande och en övernattning i ngn stad/ort.

Hittills har det varit värt det även om det alltid är en årlig kamp med samvetet framförallt när det gäller de två senare korten.
 

JAM(1)777

Medlem
Någon mer än jag som inte får igenom korttransaktioner ikväll med MC Premium? Funkar inte på Iberia eller SAS, hänger sig när BankID-dialogen ska dyka upp.
 

Thornado

Medlem
i och med introduktionen av Concious Traveler så har ju detta faktiskt blivit ännu bättre då du efter att ha köpt till bio fuel på 9 resor (och tittat på en video) får 5000 statuspoäng också.
 
Toppen