Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det någon sammanställning på vad de olika bolagen brukar ta i avgifter för bonusresor? Har läst här att Lufthansa brukar ta betydligt mycket mer betalt än SAS men det kanske varierar för olika resmål?
 

agehall

Medlem
Finns det någon sammanställning på vad de olika bolagen brukar ta i avgifter för bonusresor? Har läst här att Lufthansa brukar ta betydligt mycket mer betalt än SAS men det kanske varierar för olika resmål?

Du får slå upp skatter och avgifter på rutten mha ITA Matrix.

Jag har försökt boka SFO men det verkar inte som SAS har släppt platserna. Betyder detta att jag kan stå på mej om platser på annat *A bolag? Det är likadant varje gång man får denna vaucher, den hinner för det mesta hinna bli ogiltig för man inte hinner använda den.

Även om man kan tycka att man borde kunna boka den nu när det går att boka vanliga biljetter på sträckan så får du nog räkna med att vänta iallafall tills SAS släpper awardbiljetter.
 

Filip

Medlem
Jag fick ett samtal tidigare i veckan från AMEX kundtjänst där de nu uträtt förfarandet med vouchern och Tallinns märkliga instruktion om att mejla till SASpartners för att få ett godkännande att boka resa med *A. Det bör nu vara fritt fram för er alla utan påtryckningar att kunna boka med *A om inte resan finns med SAS bonusplatser.

sthlm-traveler:
Här är en jämförelse. Vi bokade via SAS 2011 till Washington 3 pers, skatt = ca 550 kr/person. Jag bokade samma resa för en vecka sedan men med Lufthansa på ditvägen och SAS på hemvägen skatt = ca 2200 kr/person. Helt klart en avsevärd skillnad i skatter!

Alf
Vilka datum är det du tänkt boka till SFO? Risken är nämligen att awardplatserna är slut än att de inte kommit ännu. Möjligtvis gäller detta inte just SFO iom ny destination. Men alla andra destination till USA där det saknas datum är slut pga bokningar inte pga att de inte släppt platser.
 

Dr. Miles

Expert
sthlm-traveler:
Här är en jämförelse. Vi bokade via SAS 2011 till Washington 3 pers, skatt = ca 550 kr/person. Jag bokade samma resa för en vecka sedan men med Lufthansa på ditvägen och SAS på hemvägen skatt = ca 2200 kr/person. Helt klart en avsevärd skillnad i skatter!
Det ser ut som du har betalat endast bränsletillägg på Lufthansa delen.
Jag fick betala bränsletillägg på mina SAS flygningar (Stockholm-Paris och London-Stockholm) och jag påtalade om detta till agenten, men hon sa att hon kunde inte göra något.
 

Filip

Medlem
AHO

Ja det stämmer, det fick jag göra både när jag bokade med min voucher genom Tallinn och när jag tilläggsbokade min dotter via vanliga EB-Sverige.
 
Just tried to use my voucher. Tried to book a flight to SFO and was told that those tickets are not available yet. I already knew that, but I wanted to book an a * carrier. I was told that it is only possible to book flights which are on Sas metal.
Have I completely misunderstood this discussion or was it agent roulette again?
 

Filip

Medlem
Just tried to use my voucher. Tried to book a flight to SFO and was told that those tickets are not available yet. I already knew that, but I wanted to book an a * carrier. I was told that it is only possible to book flights which are on Sas metal.
Have I completely misunderstood this discussion or was it agent roulette again?

Kris

I have had a long discussion with Amex about this and told them that SAS Tallinn does not know the voucher agreements. They have investigated the problem and I was told that they will inform them that booking with *A is OK if there are no available SAS award tickets. Although in your case it might be a bit different when they actually have not released the award product yet.
 
Filip,

thank you for your quick reply. I also thought it could be an issue to book a flight to SFO since SAS hadnt released those tickets yet. Well it was worth a try.
I did try to point out to the agent that it was ok to book on *A if no SAS award tickets are available. I was told that it was only possible to use the voucher on SAS flight. I asked to be put throught to their supervisor but gave up after waiting for 10 min on the phone.
Even though if the vocher can be used for *A flights if there is no availabilty on SAS destinations it should also apply to SFO. SAS flies there and there are no award tickets available hence I should be able to book it on *A :rolleyes: Ok that might pushing my luck a bit far.

Anyway then we might travel to the East coast of the US instead, after I convince them to book it on a *A flight.
 

Filip

Medlem
Kris

Please make a call to Amex customer service: 0771-29 56 00 and tell them that Tallinn SAS customer service does not know the agreement of the voucher. This will help a lot of people and will not take more than a few minutes for you! They will then understand that it was not just me having problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen