Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2018)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gajonen

Medlem
Ja du får hålla koll varje dag på morgonen och om det dyker upp ringa tallin och hoppas du kan boka dom.
Som agehall så, läs igenom några trådar så får du svar på dina frågor och hur du måste tänka och arbeta för att hitta ev biljetter.
Att bara ringa och få perfekta biljetter direkt är väldigt sällan det händer.
Vore det enkelt skulle alla göra det.

Känner man att man inte orkar förstå sig på det hela så fins det tjänster som kan hjälpa dig mot kostnad att boka.


Jag har läst allt jag kunnat men inte blivit klokare. Är det någon särskild tid det släpps biljetter, vart kollar ni ?På sas hemsida med iklickad poäng ?
 

agehall

Medlem
Men när du då bokar med ett star alliance bolag ,blev det ju ingen större skillnad i pris som om jag bokat med annat bolag direkt. , eller är det bara för att ni flyger business som ni tycker att det är värt det ?
Ingen här skulle frivilligt flyga longhaul economy för poäng om det inte är en absolut sistaminutenresa där ekonomipriset är skyhögt. Business eller förstaklass är det enda som är värt att ta ut awards i på längre sträckor.

Ekonomibiljetter köper man med poäng när det kostar 5kkr att åka till Oslo, typ.

Och dessa kan man väl inte se att boka på sas hemsida? Kollar jag nu finns det inga biljetter alls i hela februari 2019 med sas ?
Jag har läst allt jag kunnat men inte blivit klokare. Är det någon särskild tid det släpps biljetter, vart kollar ni ?På sas hemsida med iklickad poäng ?
Snälla, gå igenom de stickys som finns på forumet. De förklarar in i minsta detalj hur man söker awards och vilka verktyg som är lämpliga att använda. Om du inte är villig att investera den tiden är det här garanterat inget för dig, för det är den enkla biten.
 

Gajonen

Medlem
och stickys är ?... jag börjar nog landa i att det här inte var något för oss, det känns helt enkelt som för mycket arbetsinsats för resultatet .
 
Detta funkar bäst för de som åker en eller två. Med fyra är det trixigt, men det kan gå. Som sagts så måste ni åka business. Och tyvärr är det svårt att få till det med SAS (som går att söka och boka på hemsidan). Där finns oftast bara 2 platser i business (om alls), men med lite närmare till avgången till vissa ställen (Peking, Shanghai, Chicago, kanske Boston eller New York), kan du hitta nya platser 90-120 dagar före avresa.
Annars måste du förlita dit till Star Alliance, tex Seiss eller Lufthansa. Samla poäng så det räcker till business för fyra, och gör en sådan resa, är mitt tips.
 

ekf

Medlem
@Gajonen Jag känner igen mig i din frustration.. När jag var ny på det här med awards så trodde jag att det gick att boka till alla destinationer som SAS flyger till och försökte med en statssponsrad linje till norra Norge och fick reda på att det inte gick. Men nu, ett antal år senare när jag läst på och lärt mig hur det fungerar, så tycker jag det är hur bra som helst - under förutsättning att man får koll på begränsningarna och jobbar runt dem.
Som några andra redan sagt, läst några av de ”pinnade” trådarna i SAS Eurobonus delforum här på forumet och ställ sedan frågor på det som verkar konstigt, så är du en bra bit på väg att greppa systemet...
 

Gajonen

Medlem
Tack för era svar, men om ni nu alla bara använder det till att flyga business med star alliance bolagen , vad landar ni på för kostnader för biljetterna då, och hur får ni ihop så mycket poäng ? Jag tyckte jag med mina 2 vochers och 140 000 poäng hade fått ihop mycket men det räcker inte långt om man ska flyga business 4 pers . Och som sagt några business biljetter hittar jag inte ens på sas sida när man kollar på att boka med poäng .
 

hg1980

Medlem
Tack för era svar, men om ni nu alla bara använder det till att flyga business med star alliance bolagen , vad landar ni på för kostnader för biljetterna då, och hur får ni ihop så mycket poäng ? Jag tyckte jag med mina 2 vochers och 140 000 poäng hade fått ihop mycket men det räcker inte långt om man ska flyga business 4 pers . Och som sagt några business biljetter hittar jag inte ens på sas sida när man kollar på att boka med poäng .
De mest effektiva sätten att få poäng är:

- Flyga, framförallt med SAS
- Spendera pengar som en tok på ditt AMEX. Om du bara använder det för privat spenderingar är det klart det tar tid att få mycket poäng. Många av oss här reser mycket i jobbet och har mycket utlägg som genererar poäng.
- Värva kompisar och bekanta till AMEX
- Hyra bil på Avis när de har kampanj.

Kostnaden för att flyga Business till t ex USA på poäng brukar hamna runt 3-4000kr per person. Extremt billigt om man värderar att flyga Business. Inte särskilt billigt om man jämför med att flyga ekonomi för betala biljetter. Därför bör man använda poäng för att boka Business eller First.

Slutligen upplever jag att det är lättare att hitta biljetter för poäng till Asien än USA. Fler bolag att välja på och generellt bättre tillgänglighet. Till USA är absolut möjligt, Lufthansa och SWISS är de du har bäst chans att hitta via när ni är fyra. Bäst är att vara ute knappt ett år i förväg, men går absolut hitta biljetter efter det också. Gäller att söka varje dag på United.com

Ge inte upp! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen