Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

intuition

Medlem
En tanke som slår mig är att SEB inte räds att föreslå förändringar för sina uppdragsgivare kring kortets intjäning av nivå-poäng.
På SJ-kortet förvann plötsligt nivå-poäng-intjäningen helt. På SAS-kortet blir den nu spendbaserat och 1:4 mot bonuspoäng.

Om man drar ut linjen - kommer det förändringar även hos Nordic Choice snart?
 

M.K

Medlem
Både plus och minus med detta beroende på situation. För oss LTG som ofta faktiskt flyger in EBD är det en klar försämring. Dyrare kort och onödiga statuspoäng oavsett spend. Fördelen finns dock med mindre flygande en period; spenda mer!

För status/poängjägare med få betalda flighter blir det också dyrare med Elite och SAS MC kombon och det krävs 620k/år i spend bara på dessa kort för samma maxning! Klart jobbigare än minimum 300 012kr. En del Elite lär sägas upp eller användas som dagens SAS MC nästan utan spend.

De stora vinnarna är statusjägare ofta utan flighter, ja jag känner faktiskt flera sådana, men med hög spend. De slipper nu flyga överhuvudtaget eller växla extrapoäng för sina 45k/år.

Personligen är min första tanke att avveckla spenden helt på NCC kortet utan kampanj och köra denna spend på SAS MC. 15E.B/100kr istället för 30NC/100kr på hotellen är trist, men har höga räkningar där och slipper som tröst 2%+ i valutapåslag på mina stays i DK/NO. Trots allt inte fel säkra EBD tidigare i perioderna om något skulle hindra flygandet senare.
 
Last edited:

P-L

Medlem
Otrolig försämring. Över 25 000 spendering i månaden för att få 1000 statuspoäng? Då var dagarna med en mileage run om året över.
 

palmen

Moderator
Otrolig försämring. Över 25 000 spendering i månaden för att få 1000 statuspoäng? Då var dagarna med en mileage run om året över.
Tidigare hade vi ju 7 resor i plus till södra Europa för att behålla EBD. Det försvann och ersattes med 7 resor ekonomi longhaul. Även detta försvann och ersattes med AMEX Elite + SAS MC Premium och en plus till USA för att behålla EBG.

Med det sagt kommer vi alltid hitta sätt att dra in vår guldststus, bara att man måste skifta lite fokus på resor och kreditkort.
 

Mr Planning

Medlem
Otrolig försämring!

Statuspoängen var ju ett stor fördel med kortet, "fly premium" ger jag inte mycket för med tanke på omöjligheten att få tag på SAS biljetter...

Kommer garanterat säga upp kortet i Februari.
 

palmen

Moderator
Otrolig försämring!

Statuspoängen var ju ett stor fördel med kortet, "fly premium" ger jag inte mycket för med tanke på omöjligheten att få tag på SAS biljetter...

Kommer garanterat säga upp kortet i Februari.
Så är det alltid när det kommer förändringar, bättre för vissa och sämre för andra.
Om du inte känner att du kan nyttja FlyPremium och inte behöver statuspoängen finns det inte mycket anledning att ha kortet.

Jag kommer också få färre status poäng per månad, men kan fortfarande nyttja FlyPremium på longhaul i Business i genomsnitt 4 ggr per år så kortet kommer vara extremt värdefullt för mig närmsta tiden oavsett denna förändring.
 

Fredde18

Medlem
Jag tror SEB känner av konkurrens från Amex vad gäller Eurobonus-poängjägare och detta kan vara ett sätt att locka över stor-spenderare. Många kanske nyttjat ”ett köp per månad” för sina statuspoäng och kör mer amex för 2-4-1 och sen fortsätter med det av bara farten och bekvämlighet när vouchers är nådda, och nu ”tvingar” man till mer spend på MC. Smart!
 
Vissa är vinnare och vissa är förlorare. För några år sedan hade jag applåderat och behållit kortet för Fly Premium osv. Nu när min totala spend inte uppgår till över 600k per år så fokuserar jag på Elite istället. Har tvekat lite inför den månadskostnaden men nu sparar jag ju in 1500 från SAS MC-kortet.
 

Doctor-X

Medlem
Intressant, inte riktigt lika lätt längre att nå EBG för en low-spender - tror leder till färre med status. Inte själv fått något mail (blir alltid lite orolig att man ska hamnat ur rullen hos SEB kort inför framtida kampanjer).
Kommer nog variera lite i hur många statuspoäng jag drar in varje månad, men på totalen blir det nog ändå kanske mer än 12000p. Hittills har det inte varit några problem för mig att flyga in EBD, men saker och ting kan ju förändras.
Blir nog fortsatt spend först spend på AmEx för att få in 2st 2-4-1 voucher, men efter det läggs nog all spend på SAS MC Premium. Kommer nog precis som @M.K skriver att lägga alla hotellkostander på SAS MC istället för NCC MC (förutom juli/dec) då man redan drar in bra med poäng där bara av att bo på hotellen samt app/webb(20%) och platinum (30%) bonusen.

För mig som brukar betala årsavgiften i december, klarar man sig då till nästa december utan höjning?
 
Toppen