Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

GOTATH

Medlem
Fantastisk leverans av Sas (connect) på Sk1834 idag. Extra bra var crew Jack som verkligen visade att han gillade sitt jobb och sina passagerare. Han tog tid på sig för varje passagerare, gav rekommendationer på menyn, var alltid tillgänglig, väldigt trevlig och serviceminded. Om Sas hade haft Golden Ticket som BA har så hade han fått den! Naturligtvis sa jag och många med mig till honom när vi gick av! Bra jobbat med den rekryteringen Sas!

(Och för de som undrar. Helsvensk personal som jag uppfattade det)
 
Last edited:

palmen

Moderator
Fantastisk leverans av Sas (connect) på Sk1834 idag. Extra bra var crew Jack som verkligen visade att han gillade sitt jobb och sina passagerare. Han tog tid på sig för varje passagerare, gav rekommendationer på menyn, var alltid tillgänglig, väldigt trevlig och serviceminded. Om Sas hade haft Golden Ticket som BA har så hade han fått den! Naturligtvis sa jag och många med mig till honom när vi gick av! Bra jobbat med den rekryteringen Sas!

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Nuförtiden hittas stjärnskotten oftast hos Connect/Xfly.
Kul att läsa om detta!

Flög CRJ från Billund tidigare i veckan. Flygvärdinnan som jobbade längst fram hade verkligen tålamod med alla barn som skulle beställa i plus och hade 1000 frågor.
 

Sennah27

Medlem
Måste ge en shoutout till SAS Station Manager i Washington/Dulles, som verkligen jobbade som en duracellkanin både i checkin och vid boarding i torsdags eftermiddag.

Vi (hela familjen hade uppgraderats till Business med Plusgrade dagen innan) satt i Polarisloungen på IAD och njöt av bubbel, IPA, och mat, efter vår morgonflygning från Orlando (på separat bokning). Eftersom vi hade checkat in online med SAS appen, och fått United att checka bagaget hela vägen till Göteborg, hade vi närmare fem timmar att slå ihjäl i den fantastisk trevliga loungen (som får SAS flaggskeppslounger på Arlanda och Kastrup att likna ett Sibylla i Tidaholm).

Men så blev det inte riktigt. Efter 1.5 timme där fick jag sms att det var dags att checka in(!!!) kollade appen och endast sonen fanns kvar incheckad i Business, medan både jag och frugan (som hade incheckat bagage) var i Plus och behövde checka in igen... Började visserligen ana lite oråd redan när United ville ha APIS på oss vid boarding i Orlando på den separata inrikesflygningen, så troligtvis blev det något galet när United checkade våra väskor hela vägen på morgonen i Orlando.

Hur som helst. Vi avbröt loungetillvaron och tog oss till SAS checkin 3h45min innan flighten när de öppnade, för att reda ut det hela, och fick hjälp av SAS Station Manager, som ryckte in när han hörde att den nyanställda kolllegan inte riktigt insåg problemet. Visade upp våra screenshots på boardingpasset, berättade bakgrunden.
Han sa att han behövde några minuter, men att han skulle kontakta en kollega, och bad oss vänta bredvid så länge.
Medan familjen satt och chillade längre bort kunde jag under de 10 minuter det tog, se honom rodda med precis ALLT från gnälliga passagerare, hjälpa med uppgraderingar, lyfta upp bagage, peppa sina kollegor, och till och med ge service till en kille som skulle med ett helt annat bolag och säkerställa att han kom till rätt gate. Han var precis överallt... Multitasking de luxe. Respekt!

När han väl fick besked från kollegan (efter att ha ringt honom igen när vilopulsen var nere på tvåsiffrigt igen) om vad som troligtvis blivit galet löste han det snabbt och smidigt, samtidigt som han löste tre andra ärenden.

Bad oss dubbelkolla vid gaten så att det inte blivit något konstigt med bagaget.
Vi kunde återgå till Polarisloungen för några timmars chill igen innan det var dags att ta tåget till B-gaterna en dryg timme innan avgång och få besked om att visst, alla väskor var lastade för att haka på vårt plan. (Och samtidigt uppdaterades infon i appen.)

Väl vid gaterna hade SAS två gater, en för prio/Business och en för Economy... trodde vi. För två minuter innan vi skulle börja boardingen kommer ett tokförsenat BA-plan in och knycker ena gaten. Kollegan från BA ignorerar problemet som SAS får nu.
Efter några minuters argumenterande med Operations (vi hörde inget eftersom han gick in till glasgången för den animerade diskussionen) så tog han micken och, likt karaktären Wolf i Pulp Fiction, berättade om problemet vi nu stod inför.
"But if you all do what I say, when I say, this will go quick and we will get you to Copenhagen in time. Now. Any passenger with special needs, or any passenger with children, board now"
10 sekunder senare boardade A och B, och hade vi inte fått vänta 20 minuter på tarmac pga köer så hade vi lyft innan avgångstid.
SÅ snabbt gick påstigningen...
...och som ett extra plus så var servicenivån i Business på SK926 exemplariskt hög, fantastisk närvaro. Extra kul när det var första gången som familjen fick flyga Business...!
 

Ricci

Medlem
Kan bara skriva att SK928 BOS-CPH 5/8 med med purser Flemming var riktigt bra.
Visade min golden ticket från BA och skulle gärna ge honom det idag.
Jag har fortfarande skrattkramper imagen efter 30 min jag lämnat planet och man ville inte att resan skulle ta slut..
Så mycket det gör när rätt person är på rätt plats!!
 

FilipJ

Medlem
Första gången jag upplever en obstruerande medpassagerare.
SK556 idag. Jag satt på första raden i ekonomi och såg en kvinna som såg osäker ut när hon satte sig i näst sista raden plus.
Efter ett tag kom purser L och påtalade att hennes plats inte var 3F, och att hon därför behövde flytta sig. Då hörde jag ingen diskussion, och hon gick bak och satte sig.

Precis innan (försenad) pushback springer kvinnan fram och sätter sig på 3F igen. Självuppgradering! L går till kvinnan igen och förklarar att hon inte kan sitta på denna platsen då det är en annan kabinklass och att hon dessutom nu inte följt kabinpersonalens instruktioner. Den oförskämda kvinnan påtalade då att det var ingen skillnad på sätena, och att hon hade ett kort byte på ARN. L sade att hon nu kommer hämta kaptenen för att påbörja avlägsning av kvinnan ifall hon inte lyder instruktion. Pushback påbörjas exakt i denna stund och kvinnan gick bak till sin plats igen efter att upprört yttrat: ”Is your name L? SAS is going to hear from me!”

Efter att flygningen genomförts utan fler händelser landar vi på ARN. Under taxi från landningsbana till gate springer kvinnan fram och sätter sig för en tredje gång på 3F. Efter att vi ankommit till gate gick purser till 3F och förklarade att hon nu officiellt får en varning, då det är förbjudet att flytta sig i kabinen under taxiproceduren, och att hon riskerar att bli nekad boarding på sitt nästa flyg mot Tallin.

Jag är sällan skadeglad, men han där uppe bland molnen vet att jag önskar att kvinnan som självuppgraderade tre gånger inte kom vidare från Arlanda med SAS.

Bra jobbat L! Därtill mest proaktiva serveringen i plus jag sett/upplevt på länge.
 
Last edited:
Toppen