Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Bengalen

Medlem
Jag har fått ett litet problem men en Star Alliance bonusresa.
Har CPH-LIS-CUN t/r med TAP inbokat i januari. Utresan från CPH är kl 06:00 och valde igår att prova ringa SAS för att boka om till kvällsavgången dagen innan och spendera natten på ett flygplatshotell i Lissabon.
Det hela gick väldigt smidigt och kvinnan jag talade med kunde boka om oss enligt önskemål, det kostade heller ingenting då TAP redan ändrat lite på flygtiderna sedan resan bokades i juni. Bekräftelsen kom strax därefter till min Gmail.

Fick idag ett mail från SAS där de säger att ombokningen är ogiltig då det rör sig om married segments på utresan. Ringde SAS för en kort stund sedan och fick tala med en kille som med mycket kort ton sa att fanns absolut noll att göra annat än att avboka hela resan och sedan försöka boka på den igen enligt mitt önskemål, vilket jag självklart protesterade mot eftersom allt då kunde gå förlorat. Han la därefter på luren.
Ringde upp igen och tala med en lika robotlik agent som inte alls förstod hur jag kunde kräva att få åka på den nya flight som jag fått bekräftad. Fick erbjudande om att avboka detta ben men avstod då jag är rädd att de avbokar hela resan. Jag vet av erfarenhet att married segments går att dela på.

Någon här som vet vad man kan göra eller vart man ska vända sig? Verkar inte som EBG hjälper så mycket.
 
  • Wow
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Jag har fått ett litet problem men en Star Alliance bonusresa.
Har CPH-LIS-CUN t/r med TAP inbokat i januari. Utresan från CPH är kl 06:00 och valde igår att prova ringa SAS för att boka om till kvällsavgången dagen innan och spendera natten på ett flygplatshotell i Lissabon.
Det hela gick väldigt smidigt och kvinnan jag talade med kunde boka om oss enligt önskemål, det kostade heller ingenting då TAP redan ändrat lite på flygtiderna sedan resan bokades i juni. Bekräftelsen kom strax därefter till min Gmail.

Fick idag ett mail från SAS där de säger att ombokningen är ogiltig då det rör sig om married segments på utresan. Ringde SAS för en kort stund sedan och fick tala med en kille som med mycket kort ton sa att fanns absolut noll att göra annat än att avboka hela resan och sedan försöka boka på den igen enligt mitt önskemål, vilket jag självklart protesterade mot eftersom allt då kunde gå förlorat. Han la därefter på luren.
Ringde upp igen och tala med en lika robotlik agent som inte alls förstod hur jag kunde kräva att få åka på den nya flight som jag fått bekräftad. Fick erbjudande om att avboka detta ben men avstod då jag är rädd att de avbokar hela resan. Jag vet av erfarenhet att married segments går att dela på.

Någon här som vet vad man kan göra eller vart man ska vända sig? Verkar inte som EBG hjälper så mycket.
Du har kvar ursprungsbokningen gissar jag.
Om SAS inte kan/får boka en annan kombination är det inte mycket du kan göra.

Ibland kan man trixa lite med married segment, men knte alltid det går att göra något åt. Om TAP inte vill sälja den kombinationen så kommer det inte gå att boka rent generellt, sen är det ju inga regler utan undantag också visserligen. Sas agenter är ganska hållna med vad de "får" göra nuförtiden.
 

Kman

Medlem
Är det bara jag som inte lyckas prata med en enda vettig person på SAS kundtjänst? Hade ett case förra året då jag köpte en biljett till min dotter, hade email med ticketnumber men väl på plats i flygplatsen så finns det ingen biljett. Jag fick prata med alla möjliga chefer i en timme ca innan vi fick ta med henne på flyget ändå, då hon var infant och vi var i princip fast utomlands. Mailade kundtjänst som bad om ursäkt och medgav att man gjort fel och någon agent hade tagit bort hennes biljett av misstag - ingen kompensation alls.

Förra veckan flög jag till USA och köpte wifi som EBS för 3000 poäng. Jag kunde knappt ladda svt.se eller skicka whatsapp - därmed var det helt onödigt att ha köpt wifi. Jag mailade in och begärde tillbaka de poäng som använts för wifi och agenten beklagade att tjänsten inte fungerade just då pga tekniska problem. Däremot vill man inte ens kompensera kostnaden.
Utöver detta så spillde flygvärden mat på min tshirt och jag fick stora oljefläckar. Flygvärden och värdinnorna bad så hemskt mycket om ursäkt och bad mig maila in för kompensation. Agenten, återigen baserade i Indien vägrar ge någon form av kompensation. Varför har man ens en kundservice om det alltid bara ger ursäkter och ett "thank you for flying with us"? Bryr man sig så lite om kunder i allmänhet eller är det bara jag som inte lyckas?
Mvh
 

Rickard_O

Medlem
Utöver detta så spillde flygvärden mat på min tshirt och jag fick stora oljefläckar. Flygvärden och värdinnorna bad så hemskt mycket om ursäkt och bad mig maila in för kompensation. Agenten, återigen baserade i Indien vägrar ge någon form av kompensation. Varför har man ens en kundservice om det alltid bara ger ursäkter och ett "thank you for flying with us"? Bryr man sig så lite om kunder i allmänhet eller är det bara jag som inte lyckas?
Mvh
Du måste ju se till att CC själva skriver in detta i en rapport så det finns någon spårbarhet.
Annars hade jag fan rest gratis resten av mitt liv, hade haft haft imaginära maträtter och kaffefläckar spillda på vita dyra skjortor som måste ersättas varje gång jag flög så fall.
 
Du måste ju se till att CC själva skriver in detta i en rapport så det finns någon spårbarhet.
Annars hade jag fan rest gratis resten av mitt liv, hade haft haft imaginära maträtter och kaffefläckar spillda på vita dyra skjortor som måste ersättas varje gång jag flög så fall.
Om man ber om kompensation för det så lär det skrivas en notering av kundtjänst på ens profil. Om man sedan begär kompensation flera gånger så lär det ringa varningsklockor hos kundtjänst. Att CC inte skrivit rapport är IMO inte en anledning att inte kompensera.
 

Rickard_O

Medlem
Om man ber om kompensation för det så lär det skrivas en notering av kundtjänst på ens profil. Om man sedan begär kompensation flera gånger så lär det ringa varningsklockor hos kundtjänst. Att CC inte skrivit rapport är IMO inte en anledning att inte kompensera.
Standard tillvägagångssätt vid strul i luften är väl att det skrivs en rapport som lämnas in för att kunna ha spårbarhet då CC inte kan kompensera på plats, förutom vissa flygbolag som erbjuder sketna vouchers till sina webshopar för att kompensera på plats!
Även om du inte kommer kunna blåsa flygbolaget mer än 1 gång är det fortfarande risk för att folk kommer utnyttja systemet en gång, det är en gång för mycket.

Att folk försöker få gratispengar är väl allmänt känt?
Hade jag drivit ett flygbolag hade jag definitivt krävt mer bevis än någons vaga påstående bara.
 

Wille91

Medlem
Bokade baby bassinet Arn-Iad ToR och fick detta bekräftat och såg platserna i appen. Efter ett flygplansbyte (från A330 till A321LR) har jag basinetten bekräftad men ej seatad.

Ringde supporten och då har någon annan bokat basinettplatserna, något jag tidigare fått till mig ej är möjligt förän 24 (eller 48) timmar innan avgång. Dem kunde inte göra något utan jag skulle ta det på planet, vilket jag kommer göra då han mejlade en "kvittot" på att jag har basinetten bekräftad.

Väldigt frustrerande då vi bokade hela resan med bakgrund att få basinetten och känns jobbigt att ha en 11 månaders i famnen.
 
Bokade baby bassinet Arn-Iad ToR och fick detta bekräftat och såg platserna i appen. Efter ett flygplansbyte (från A330 till A321LR) har jag basinetten bekräftad men ej seatad.

Ringde supporten och då har någon annan bokat basinettplatserna, något jag tidigare fått till mig ej är möjligt förän 24 (eller 48) timmar innan avgång. Dem kunde inte göra något utan jag skulle ta det på planet, vilket jag kommer göra då han mejlade en "kvittot" på att jag har basinetten bekräftad.

Väldigt frustrerande då vi bokade hela resan med bakgrund att få basinetten och känns jobbigt att ha en 11 månaders i famnen.
Det blir bara för dem att flytta på sig. Så länge se som bokat platserna inte har en egen baby med sig så är de era.
 
Toppen