Senaste nytt

SAS beläggningsgrad USA-långlinjer från/till Köpenhamn/Stockholm/Oslo

Agö

Medlem
Check-in.dk har grävt i statistik på ovan tema. Föga förvånande är det New York-Newark och San Francisco som klarar sig bäst på helårsbasis (siffrorna avser 1 november 2016 till och med 31 oktober 2017). Och lika föga förvånande har Chicago det riktigt tufft under vintermånaderna januari-mars där flygen går halvfulla. Att SAS inte lyckas fylla flygen till Boston framgår också. Kul också att LAX går bra!

upload_2018-5-1_9-30-58.png

upload_2018-5-1_9-37-58.png


Sådan præsterer SAS på USA-ruterne - CHECK-IN.dk
 

chazzie

Medlem
Synd att Boston går tungt, men det är "nära" till New York så det kanske spelar in? Jag hoppas var natt inför horisontalläget att jag skall vaka upp till nyheten att SAS ämnar börja flyga på Kanada, t.ex. Toronto, men vi får väl se... :)
 

Agö

Medlem
Svår fråga men vad går gränsen för lönsamt? @Agö
Det är väl så mycket annat som spelar in, frakt, prissättning, fördelning över kabiner, transfertrafik, så man kan nog inte dra några lönsamhetsslutsatser av statistiken ovan annat än att Boston inte dög för en A330 i lågsäsong. Washington är ju en annan linje med låg beläggning på vintern men där kan man säkert se en nytta i att fortsätta köra på helårsbasis - sannolikt viktig linje att ha i nätverket av strategiska skäl.
 

palmen

Moderator
Boston siffrorna är ju med 737 dessutom. Var i slutet på augusti 2017 den gick över till A330.

Jag skulle gissa att LA går ännu bättre nu. Har åkt den några ggr nu och är nästan alltid mer eller mindre fullt. Hem igår från LA så var det inte många lediga platser skönt med en diamond block på rad 30.

Chicago har väl bra med frakt så man kan gång runt med 2 plan trots att det bara är halvfullt ombord.
 

fcx

Medlem
En personlig reflektion är att kabinfaktorn sannolikt är mycket högre i business och plus. Jag upplever att det sällan finns tomma säten där.

Visst, en del passagerare är uppgraderingar, men det handlar ju ofta om betalda uppgraderingar (på ett eller annat sätt).
 

Panda

Medlem
Intressant statistik även om det som tydligt framgår bland era svar att det är en rad faktorer man behöver se för att få en helhetsbild kring läget. Hur som helst, tror ni att beläggningsgraden på linjen till Chicago blir något lidande på grund av att avgångarna från både Köpenhamn och Stockholm ligger så sent på eftermiddagen?

Jag har själv valt bort det alternativet på grund av den sena avgångstiden att jag när jag själv har rest till USA till förmån för tidigare avgångar, samt att jag tänker att Chicago som transferalternativ blir lidande när man begränsar sig till sena kvällsavgångar om man ska vidare i Nordamerika när man åker så sent från Skandinavien. Chicago som stad i all ära men med United Airlines nätverk från O'Hare når man ändå mängder av städer.

När det gäller motsatt riktning tror jag dock att de sena avgångarna från Chicago kan passa bra för resnärer till Europa, och jag misstänker att beläggningen är bättre i den riktningen.
 
Toppen