Senaste nytt

SAS Amex Elit eller Amex Platinum ?

Simon90

Medlem
SAS Mastercard premium och SAS Amex Classic i dagsläget (dock främst för att kunna bjuda in folk som vill ha SAS Amex, för poängbonusen).

Jag tjänar huvuddelen av poängen utanför Betalo, men avgiften på Betalo för VISA och Mastercard är 1.9 %. Det vill säga, att spendera 10 000 kronor, kostar 10 190 kronor och för det får du 1 500 Eurobonuspoäng med SAS Mastercard premium. Du betalar dvs. 190 kronor för 1 500 poäng eller 12 666 kronor för tur och retur business class med SAS, vilket väl måste anses vara billigt. Då är det ej medräknat x 2 i erbjudanden vissa månader etc. SAS Business class kostar 100 000 poäng tur & retur.

Det blir 12.7 öre per poäng som du skrev, men det är väl inte illa för tur och retur business till USA eller Japan t.ex. Sedan ej inräknat extra poängintjäning när dessa erbjudanden uppkommer.
 
Last edited:

M.K

Medlem
Mer och mer nöjd att jag sa upp mitt Elite och enbart kört på Plat en längre tid. Grymt bra ROI där sedan april -20. Inlösen av några miljoner MR till ett öre styck, mer mat än månadsavgifter, snart 750k MR intjänat igen Pontus mm mm. Enda sura är att jag slutat 100% spenda utomlands utan 3x och försäkringar, halva tiden & mer än halva spenden där. Tidigare körde jag utländsk spend med Plat och svensk spend med Elite.

Dessutom slippa stressen med nya vouchers som knappt går att använda med höjd månadsavgift och sämre intjäning.

Bara min ärliga åsikt jag skrev om för ett år sedan, förstår givetvis andras motiv som kanske vill bygga EB saldo, men behöver knappast fler av dem själv. Jag ville dela mitt upplevda resultat efter utvärdering av den strategin med er vänner. Så nöjd med Plat.
 
Mer och mer nöjd att jag sa upp mitt Elite och enbart kört på Plat en längre tid. Grymt bra ROI där sedan april -20. Inlösen av några miljoner MR till ett öre styck, mer mat än månadsavgifter, snart 750k MR intjänat igen Pontus mm mm. Enda sura är att jag slutat 100% spenda utomlands utan 3x och försäkringar, halva tiden & mer än halva spenden där. Tidigare körde jag utländsk spend med Plat och svensk spend med Elite.

Dessutom slippa stressen med nya vouchers som knappt går att använda med höjd månadsavgift och sämre intjäning.

Bara min ärliga åsikt jag skrev om för ett år sedan, förstår givetvis andras motiv som kanske vill bygga EB saldo, men behöver knappast fler av dem själv. Jag ville dela mitt upplevda resultat efter utvärdering av den strategin med er vänner. Så nöjd med Plat.

Jag gjorde precis som dig, snart 750K MR här med , känns mycket mer flexibelt i och med de går ut efter 5 år så man kan samla på sig en rejäl slant.
Eurobonus poäng sittar många på sedan tidigare och det finns även många andra bra sätt få in ganska hyfsat med poäng ... Coop, Fortum mm. Med den nye kampanj på 2500kr och de tidigare så har man knappt haft någon kostnad. Fick även använda Priority Pass som ingår på Malaga flygtplats där Sala VIP var det ända som var öppet. Kommer inte byta bort mitt Plat. Saknar som dig oxå att spend i utlandet ger X3....
 

M.K

Medlem
Ja med lite premiumflygande också har jag som tidigare skrivet fortsatt dragit in 18-20k EB/mån för högsta Flypremium och gratis inrikesresande i Plus utan minskat EB saldo. Härligt alltså! :D

3x är synd men som tröst slipper vi ~2,5% påslaget och drar in t ex EB i utlandet istället. Givetvis Amex val om de vill att jag ska spenda 300k i Sverige eller mycket mycket mer totalt. ;)
 
Last edited:
Jag gjorde precis som dig, snart 750K MR här med , känns mycket mer flexibelt i och med de går ut efter 5 år så man kan samla på sig en rejäl slant.
Eurobonus poäng sittar många på sedan tidigare och det finns även många andra bra sätt få in ganska hyfsat med poäng ... Coop, Fortum mm. Med den nye kampanj på 2500kr och de tidigare så har man knappt haft någon kostnad. Fick även använda Priority Pass som ingår på Malaga flygtplats där Sala VIP var det ända som var öppet. Kommer inte byta bort mitt Plat. Saknar som dig oxå att spend i utlandet ger X3....
Vad är det för 2500kr kampanj?
 

Bernie

Medlem
Bumpar en gammal tråd. Ni som kör både Plat och Elite, betalar man för båda? Har Elite i dag med en rätt hög spend och har svårt att göra av med poängen. Kanske är bättre att diversifiera lite.
 
Toppen