Jag har inte åkt SAS på långdistans sedan före pandemin. Inte för att jag inte gillar produkten, men jag kan inte åka till USA (utan att söka riktigt visum) och SAS har knappt flugit österut under pandemin. När SAS släppte bonusresor till Japan för ett par veckor sedan satt jag uppe hela natten och bokade biljetter åt mig och vänner.
Detta blev därför min premiär på SAS 350.
1/9, CPH-HND Business. Fick med mig en vän som aldrig åkt "finkabin" och valde mittensätena på rad 1. SAS verkar ha dragit ner något på mat och dryckesbudget. Jag saknade löjrom och specialutgåvor från Mikkeller, men kvaliteten och utbudet är fortfarande bra. Likaså servicen. Avgång är runt lunchtid och fördrink och trerätters måltid serveras så snart man är i luften. Hårdvaran är mycket lik den på A3[34]0 som jag minns det och fungerar utmärkt även för riktigt långa flygningar som denna. Man ställer om till Japansk tid och släcker ner kabinen tidigt på kvällen. Två timmar innan ankomst (runt 23 på svensk klocka) tänder man kabinen och server frukost.
48h mat och dryck i Shinjuku. Inga tempel, inga museum och inga utkikstorn.
4/9, HND-CPH Plus rad 20. Jag hade ärligt talat lite ångest inför nästan 14 timmar i premiumekonomi. Budade på ett av de få obokade sätena i Business men "förlorade". C var helt full och bara några enstaka lediga säten i Plus. Uppskattar 75% beläggning i Go. Kul att SAS lyckas sälja i sina dyrare kabiner trots väldigt höga priser på denna rutt. Denna flygning går också runt lunchtid men hanteras som en dagflygning. Lunch efter avgång, mellanmål i form av en smörgås halvvägs och sedan middag innan landning. Detta är bättre än Swiss business som jag åkte med i vintras. Där serverades bara en måltid. Lyckades sova några timmar och för en dagflygning var detta ganska bekvämt. Kommer nog inte dra mig för att göra det igen om det saknas lediga businessplatser..
Nästa japanresa blir i november och då i business åt båda hållen och hela 4 dagar i Tokyo.
Detta blev därför min premiär på SAS 350.
1/9, CPH-HND Business. Fick med mig en vän som aldrig åkt "finkabin" och valde mittensätena på rad 1. SAS verkar ha dragit ner något på mat och dryckesbudget. Jag saknade löjrom och specialutgåvor från Mikkeller, men kvaliteten och utbudet är fortfarande bra. Likaså servicen. Avgång är runt lunchtid och fördrink och trerätters måltid serveras så snart man är i luften. Hårdvaran är mycket lik den på A3[34]0 som jag minns det och fungerar utmärkt även för riktigt långa flygningar som denna. Man ställer om till Japansk tid och släcker ner kabinen tidigt på kvällen. Två timmar innan ankomst (runt 23 på svensk klocka) tänder man kabinen och server frukost.
48h mat och dryck i Shinjuku. Inga tempel, inga museum och inga utkikstorn.
4/9, HND-CPH Plus rad 20. Jag hade ärligt talat lite ångest inför nästan 14 timmar i premiumekonomi. Budade på ett av de få obokade sätena i Business men "förlorade". C var helt full och bara några enstaka lediga säten i Plus. Uppskattar 75% beläggning i Go. Kul att SAS lyckas sälja i sina dyrare kabiner trots väldigt höga priser på denna rutt. Denna flygning går också runt lunchtid men hanteras som en dagflygning. Lunch efter avgång, mellanmål i form av en smörgås halvvägs och sedan middag innan landning. Detta är bättre än Swiss business som jag åkte med i vintras. Där serverades bara en måltid. Lyckades sova några timmar och för en dagflygning var detta ganska bekvämt. Kommer nog inte dra mig för att göra det igen om det saknas lediga businessplatser..
Nästa japanresa blir i november och då i business åt båda hållen och hela 4 dagar i Tokyo.