Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

fcx

Medlem
Fast så slitna är 330 maskinerna inte. (Förutom luftkuddarna i Business stolarna som verkar haft problem) Det finns tre Classic maskiner som total renoverades 2015-2016. Fyra 330 Enhanced som levererades 2015-2016 och ytterligare en som levererades 2019. Notera då även att flertalet av dem stått oanvända under stora delar av pandemin :) Så de har många timmar kvar i luften innan det blir tal om uppgradering. Även om såklart A350 är det modernaste och roligaste i långdistansflottan ;)
Tre longhauls (ToR) i vinter på A330. Flera pyspunkor. Glapp i entertainment. Trasiga toaletter. Hål i mattan. Rangliga bord. Etc.

Inte lika illa som vissa andra bolag, men långt ifrån "nytt och fräscht".
 

mha321

Medlem
Tre longhauls (ToR) i vinter på A330. Flera pyspunkor. Glapp i entertainment. Trasiga toaletter. Hål i mattan. Rangliga bord. Etc.

Inte lika illa som vissa andra bolag, men långt ifrån "nytt och fräscht".
Ironiskt nog har jag på 3 longhaul (enkel) bara haft en trasig entertainment, och det var på A350.

Men i övrigt håller jag med, en del 330 börjar definitivt bli lite trötta. Och 350-stolarna vinner även när det inte är pys...
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Om SAS inte ska flyga till Tokyo tom maj och både LAX och SFO körs med A330 i april - betyder det att deras A350 kommer stå parkerade tills dess? IAD körs ju ned A321 och EWR och ORD med A330.
 

mha321

Medlem
Om SAS inte ska flyga till Tokyo tom maj och både LAX och SFO körs med A330 i april - betyder det att deras A350 kommer stå parkerade tills dess? IAD körs ju ned A321 och EWR och ORD med A330.
Kina turerna södra vägen? Blir ju betydligt längre och kräver kanske fler plan?

Å andra sidan går 997 till pvg med a330 just ju så det kanske är lite långsökt.
 

marbe166

Medlem
Just nu är det bara RSA och RSC som är i trafik, och enligt plan är det bara Miami de ska trafikera. RSC är dock i skrivande stund på väg hem från San Francisco. RSB och RSD står parkerade på Arlanda. RSE (som flög OS-charter) och RSF står på Kastrup.

I morgon ska för övrigt vara första dagen två A321N är i trafik samtidigt, på SK925 och SK903. DMO har skött 925/926 de senaste dagarna, och blir det inga onödiga ferryflygningar så lär den väl fortsätta med det. Sen får vi se om det blir debut för DMS eller om DMR tar 903, båda maskinerna står på Arlanda.
 

Homer

Medlem
Om detta stämmer är det väl A330 som ska parkeras...


SK998 måtte mellemlande i Baku for at tanke på vej fra Shanghai til København p.g.a. forlænget flyvetid udenom russisk luftrum
F.eks. er de Airbus A330, som SAS benytter ikke optimale når rejsen går vestover.
Dette var netop årsagen til at SAS måtte mellemlande i Baku for at tanke.
Så mon ikke vi i fremtiden vil se SAS benytte deres Airbus A350, som har længere rækkevidde på ruten til Shanghai.

Uvanlige - og lange - ruter fra Asien til Europa - FinalCall.travel Danmark
 
Om detta stämmer är det väl A330 som ska parkeras...


SK998 måtte mellemlande i Baku for at tanke på vej fra Shanghai til København p.g.a. forlænget flyvetid udenom russisk luftrum
F.eks. er de Airbus A330, som SAS benytter ikke optimale når rejsen går vestover.
Dette var netop årsagen til at SAS måtte mellemlande i Baku for at tanke.
Så mon ikke vi i fremtiden vil se SAS benytte deres Airbus A350, som har længere rækkevidde på ruten til Shanghai.

Uvanlige - og lange - ruter fra Asien til Europa - FinalCall.travel Danmark
Ja, SAS ändring till A330 var nog planerad innan Putin fick hjärnsläpp.
 

mha321

Medlem
Det ryktas att SAS faktiskt överväger att lösa leasingen på 350 och m.a.o. avhända sig dem.
Det skulle i så fall ingå i besparingsprogrammet och vara en del av omstruktureringen av långlinjenätet.
Men, som sagt, än så länge bara rykten.
Det vore onekligen väldigt tråkigt. Men det kan ju förklara att man vill ställa dem på marken och flyga A330 - vare sig det handlar om att faktiskt göra sig av med dem eller att bara använda det som ett förhandlingskort, så är ju mindre slitage alltid bättre...
 
Toppen