Senaste nytt

Sas återupptar flera destinationer

intuition

Medlem
Finnair har delvis lämnat walkover på inrikes-destionationer som ligger "nära" Helsingfors. Åbo servas f.n. med buss (med flygnummer) och bara om man har anslutande flyg. Nu är väl just den på väg tillbaka som flyg, men det finns säkert en del öppningar för SAS om det nu faktiskt finns eller uppstår efterfrågan.
 

Jannes

Medlem
Finnair har delvis lämnat walkover på inrikes-destionationer som ligger "nära" Helsingfors. Åbo servas f.n. med buss (med flygnummer) och bara om man har anslutande flyg. Nu är väl just den på väg tillbaka som flyg, men det finns säkert en del öppningar för SAS om det nu faktiskt finns eller uppstår efterfrågan.
Ah, sicken dålig timing på ditt inlägg. Finnair avslutar sina flyg från Åbo och Tammerfors till Helsingfors, pga låg beläggningsgrad och höga CO2-utsläpp:

Verkar som buss-lösningen kommer bli permanent. Förståeligt, men gör att resan blir minst 2 timmar längre. SAS kanske ökar på Åbo då för att få feeder-trafik till long haul, och Tammerfors kommer tillbaka?
Dock är båda städerna tillräckligt nära för att folk kanske kör till Hfors-Vanda instället.
 

intuition

Medlem
OK, jag kollade bara bokningsmotorn och de säljer TKU-HEL som ATR-flyg from 1 maj där. Men det förvånar inte om de fortsätter med buss. Och som sagt, sådant öppnar ju eventuella möjligheter för SAS.
Skärmavbild 2023-04-05 kl. 11.01.05.png
 

Plus

Medlem
Ah, sicken dålig timing på ditt inlägg. Finnair avslutar sina flyg från Åbo och Tammerfors till Helsingfors, pga låg beläggningsgrad och höga CO2-utsläpp:

Verkar som buss-lösningen kommer bli permanent. Förståeligt, men gör att resan blir minst 2 timmar längre. SAS kanske ökar på Åbo då för att få feeder-trafik till long haul, och Tammerfors kommer tillbaka?
Dock är båda städerna tillräckligt nära för att folk kanske kör till Hfors-Vanda instället.
Innan pandemin var det ju ändå en relativt god beläggning till/från Stockholm. Det var väl en 2-3 dagliga avgångar om jag inte minns fel?. Även om det går lätt att ta sig till Helsingfors från Åbo/Tammerfors finns det ju av olika skäl ett ganska stort behov av P2P mellan Stockholm och dessa platser.
 

mha321

Medlem
Innan pandemin var det ju ändå en relativt god beläggning till/från Stockholm. Det var väl en 2-3 dagliga avgångar om jag inte minns fel?. Även om det går lätt att ta sig till Helsingfors från Åbo/Tammerfors finns det ju av olika skäl ett ganska stort behov av P2P mellan Stockholm och dessa platser.
Är det i första hand p2p så kanske den logiska aktören egentligen borde vara BRA till Bromma? Men även de kanske egentligen har för stora flygplan. Men nyxair flyger ju småttingar där...

Rent logiskt borde underlaget vara bättre till Stockholm än Helsingfors, eftersom tåg/buss inte är ett alternativ där.
 

FFlash

Medlem
Ah, sicken dålig timing på ditt inlägg. Finnair avslutar sina flyg från Åbo och Tammerfors till Helsingfors, pga låg beläggningsgrad och höga CO2-utsläpp:

Verkar som buss-lösningen kommer bli permanent. Förståeligt, men gör att resan blir minst 2 timmar längre. SAS kanske ökar på Åbo då för att få feeder-trafik till long haul, och Tammerfors kommer tillbaka?
Dock är båda städerna tillräckligt nära för att folk kanske kör till Hfors-Vanda instället.

Åbo kommer med 99% sannolikhet aldrig tillbaka på AY, därav läge för SAS för vidare utrikesflyg.

TMP kommer knappast med i SK schema då konkurrensen från BT är hård. Så länge BR behåller sin nya hub där tror jag ej heller AY flyga dit. Buss istället.

Vasa däremot har mycke ät exportindustri etc med efterfrågan, där SK borde ha bra läge att ta bisnes från AY som fortsätter dra ner även den linjen iom att p2p inrikespendlare till Helsingfors allt oftare väljer tåg…

Uleåborg Har aldrig varit bra för SK och kommer knappast vara det framöver
 

fcx

Medlem
Åbo kommer med 99% sannolikhet aldrig tillbaka på AY, därav läge för SAS för vidare utrikesflyg.

TMP kommer knappast med i SK schema då konkurrensen från BT är hård. Så länge BR behåller sin nya hub där tror jag ej heller AY flyga dit. Buss istället.

Vasa däremot har mycke ät exportindustri etc med efterfrågan, där SK borde ha bra läge att ta bisnes från AY som fortsätter dra ner även den linjen iom att p2p inrikespendlare till Helsingfors allt oftare väljer tåg…

Uleåborg Har aldrig varit bra för SK och kommer knappast vara det framöver
Lite märkligt att SAS aldrig fått snurr på Uleåborg. Det ligger såpass avsides att flyget inte konkurrerar med tåg eller väg, men samtidigt en betydande industristad (stor Nokiastad tidigare). Dessutom runt en kvarts miljon boende i upptagningsområdet som garanterat vill ut i världen. Jämför med betydligt mindre Luleå exempelvis.
 
Toppen