Senaste nytt

Sökes: Tips på optimerad award Bogota - Manilla via Europa Amex 2-4-1

Mikeswe

Medlem
Först och främst, tack för ett riktigt bra forum. Dessa oändliga trådar med alla otroligt uppskattade tips och dedikerade personer är definitivt mycket unikt, och det har blivit många sena kvällar framför businessclass.se.

Sitter f.n. och kollar på höstprojektet att ta mig ifrån Sydamerika via Europa (ej USA) till Asien med Amex 2-4-1 med målsättningen att klämma in så mycket First som möjligt.

Är dessutom mycket sugen på att testa ANA i F. Är det någon som har tips på en riktigt optimerat routing från Sydamerika till Asien med 2-4-1 ?

1.Varifrån vill du börja din resa? Bogotá (BOG)
2.Var är din destination? Manila (MNL)
3.När vill/behöver du resa ut? September/Oktober 2017
4.När vill/behöver du komma hem? September/Oktober 2017
5.Hur länge vill du vara borta? 12-14 dagar
6.Hur många personer som skall resa? 2 (Amex 2-4-1)
7.I vilken kabinklass? First / Business
8.Med vilka flygbolag vill du flyga med? *A med möjlighet till F (LH, ANA, Thai)
9.Vad är din budget? C:a 600,000 EB poäng, 75,000 Lifemiles
10.Vad är det viktigaste för dig? Ombordupplevelse
11.Vill du stanna annanstans utöver destinationen?

Verkar som alternativen är ganska få tyvärr om endast en 2-4-1 voucher nyttjas?

Är:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

BOG-EZE (Avianca)
EZE-FRA (LH)
FRA-BKK (Thai)
BKK-MNL (Thai)

möjlig routing? kanske t.o.m. det bästa möjliga, med tanke på att man bara får göra ett byte i tredje zon?

Antar att alternativet är att använda en 2-4-1 voucher + separat biljett, typ:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

2-4-1
BOG-EZE (Avianca)
EZE-FRA (LH)
FRA-HND (LH/ANA)

Separat biljett (LM eller EB)
HND-MNL

För att undvika mer än ett byte i 3:e zon?

Eller finns det några mer optimerade sätt om man vill ta sig till Asien via Atlanten?

Mycket tacksam för era tips :)
 

Dr. Miles

Expert
Först och främst, tack för ett riktigt bra forum. Dessa oändliga trådar med alla otroligt uppskattade tips och dedikerade personer är definitivt mycket unikt, och det har blivit många sena kvällar framför businessclass.se.

Sitter f.n. och kollar på höstprojektet att ta mig ifrån Sydamerika via Europa (ej USA) till Asien med Amex 2-4-1 med målsättningen att klämma in så mycket First som möjligt.

Är dessutom mycket sugen på att testa ANA i F. Är det någon som har tips på en riktigt optimerat routing från Sydamerika till Asien med 2-4-1 ?

1.Varifrån vill du börja din resa? Bogotá (BOG)
2.Var är din destination? Manila (MNL)
3.När vill/behöver du resa ut? September/Oktober 2017
4.När vill/behöver du komma hem? September/Oktober 2017
5.Hur länge vill du vara borta? 12-14 dagar
6.Hur många personer som skall resa? 2 (Amex 2-4-1)
7.I vilken kabinklass? First / Business
8.Med vilka flygbolag vill du flyga med? *A med möjlighet till F (LH, ANA, Thai)
9.Vad är din budget? C:a 600,000 EB poäng, 75,000 Lifemiles
10.Vad är det viktigaste för dig? Ombordupplevelse
11.Vill du stanna annanstans utöver destinationen?

Verkar som alternativen är ganska få tyvärr om endast en 2-4-1 voucher nyttjas?

Är:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

BOG-EZE (Avianca)
EZE-FRA (LH)
FRA-BKK (Thai)
BKK-MNL (Thai)

möjlig routing? kanske t.o.m. det bästa möjliga, med tanke på att man bara får göra ett byte i tredje zon?

Antar att alternativet är att använda en 2-4-1 voucher + separat biljett, typ:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

2-4-1
BOG-EZE (Avianca)
EZE-FRA (LH)
FRA-HND (LH/ANA)

Separat biljett (LM eller EB)
HND-MNL

För att undvika mer än ett byte i 3:e zon?

Eller finns det några mer optimerade sätt om man vill ta sig till Asien via Atlanten?

Mycket tacksam för era tips :)
Via Tokyo ska det inte gå då Japan tillhör Norra Asien zon och Filippinerna tillhör Sydostasien zon. Därmed du passerar två tredjezoner.

Point charts - SAS
 

Mikeswe

Medlem
Via Tokyo ska det inte gå då Japan tillhör Norra Asien zon och Filippinerna tillhör Sydostasien zon. Därmed du passerar två tredjezoner.

Point charts - SAS

Tack @Dr. Miles ! Förstod det.. tanken var isåfall som jag skrev, att köra separat biljett ifrån HND-MNL, sedan vet jag inte om det blir så optimerat (kanske inte blir mer opt. Generellt blir det svårt med tredjezoner ifrån Sydamerika, även via USA om man skall till Sydostasien :)
 

jumbooze

Medlem
Kanske du kan hitta en temporär rutt med Avianca - Swiss/Lufthansa - Singapore Airlines?
Sedan hoppas på att Lufthansa släpper en plats närmare avgång?
 

MartinH

Medlem
Du kommer nog inte hitta 2 platser med ANA. Finns inte i dagsläget i alla fall, på FRA-HND t/r. Men finns på NRT-SIN.
Kör open jaw, med THAI ena vägen till MNL, och med Asiana andra vägen.
Så,
BOG-EZE/GRU/GIG-FRA-BKK-MNL
(HKG/TPE eller valfri destination i "Far East Asia")-ICN-FRA-EZE/GRU/GIG-BOG

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
För 60000 poäng så flyger ni enkel (...!) resa MNL till ICN med Singapore F och ANA F.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Mikeswe

Medlem
@MartinH .. Tack för denna ovärderliga input och inspiration ! Kan ju bli otroligt trevligt i Asien!! Nu skall man bara övertala sin bättre hälft om att det faktiskt inte finns någon möjlighet att flyga dit på annat sätt :) :)

@jumbooze .. Har kollat på denna rutt ganska många gånger för att "ta mig härifrån", och har sett den komma och gå. Denna är ju den roligaste p.g.a. 787 (vissa av AV's Airbus är riktigt slitna nu), och när jag slog till sist med BAQ-BOG-EZE-FRA-GOT så tyckte jag man hittade man platser nästan varje dag, men inte längre. Som en avstickare, är BOG-LAX också låst, för upplever samma där?

Såg även ditt inlägg för ett par år sedan rörande att starta i GRU. Är det fortfarande så att det blir förmånligt med skatter/avgifter genom att starta denna award i GRU?
 

jumbooze

Medlem
@jumbooze .. Har kollat på denna rutt ganska många gånger för att "ta mig härifrån", och har sett den komma och gå. Denna är ju den roligaste p.g.a. 787 (vissa av AV's Airbus är riktigt slitna nu), och när jag slog till sist med BAQ-BOG-EZE-FRA-GOT så tyckte jag man hittade man platser nästan varje dag, men inte längre. Som en avstickare, är BOG-LAX också låst, för upplever samma där?

Såg även ditt inlägg för ett par år sedan rörande att starta i GRU. Är det fortfarande så att det blir förmånligt med skatter/avgifter genom att starta denna award i GRU?
Ja, trevligt med 787 istället för trött 330.

Angående start i GRU så vet jag inte hur SAS hanterar detta numera då det fasta tillägget finns men det kanske försvinner helt.
Annars så vet jag att betalda biljetter fortsatt är bra värde ex-Brasil ;D
 
Toppen