Senaste nytt

Reserapport Airbus A350 med Finnair Bangkok-Helsingfors

intuition

Medlem
Känner tyvärr igen allt i denna rapporten. Att Finnair har valt 46 J in A350 är antiklimax, fattar inte hur man tänkt. Dels för att man som sagt aldrig lyckas sälja slut J, dels för att inga andra plan i Finnairs flotta har J/46. Det har betydelse när de måste equipment change, och kanske måste nedgradera ett antal business class resenärer.

När det gäller stolen så har Airbus stora problem med den underleverantören. Man får hoppas att Finnair så småningom får någon sorts garanti-service på skiten så man slipper gungstolen. De andra bristerna blir ju svårare att komma åt, om inte Finnair inser sitt misstag och konfigurerar om de plan som ännu inte levererats (16 st).
 

ACervin

Medlem
Fantastisk underhållande och detaljerad. Har åkt 350 med Qatar och det känns som de lyckats bättre. När det gäller fönster och gardiner så föredrar jag faktiskt Airbus traditionella lösning jämfört med de väldigt långsamma flytande kristallerna på 787, där man sällan blir klok på om det händer något eller inte.
 
Siiter just nu och flyger med AY och håller med om mycket i rapporten, dock fungerar internet mycket bra.

Stolen är inte bra, det är svårt att hitta en bra position, det är trångt för fötterna när man har stolen i nerfällt läge.
 

JonW

Medlem
UPPFÖLJNING EFTER EN NY 350-FLIGHT HEL-BKK

Eftersom min debut på A350 blev på en westbound dagtid och dessa brukar vara svåra att använda som måttstock på jetlag etc, var det åter med viss nyfikenhet jag nu äntrade en 350 för denna gång en kvällsflygning österut.

Först måste jag åter kommentera den otroliga "inconsistency" som Menzies ARN visar när det gäller check through till PG.
Svaren på begäran varierar mellan:
1. Javisst, jag skriver ut BP till din PG-flight och bagaget går hela vägen!
2. Bagaget kan jag ordna, men du måste kontakta PG för BP.
3. Nej, det går absolut inte!
4. Jag får tyvärr inte göra det...

I december fick jag respons nr 1, och tog för säkerhets skull namnet på den kompetenta damen.
Nu blev det svar nr 3 och namnet på förra damen hade agenten aldrig hört talas om, när jag undrade om hon gick att kontakta.

Det första som slog mig väl ombord på 350:n var att det klena fotstödet som redan var spräckt på min flygning häromveckan nu var utbytt, precis om jag förutspådde.
Det nya verkar vara betydligt kraftigare.

Föregående skribent hade upplevt internet som väl fungerande, men för min del var det än värre denna gång. FA:n uppgav efter en timme att ”vi måste upp högre, är min erfarenhet…” Men efter 1,5 timme och 37 000 fot utan minsta anslutning kunde jag inte låta bli att undra om AY av misstag fått ett system avsett för Virgin Galactic.
Det löste sig dock sent omsider, men kändes inte som det var relaterat till höjden. Åter kunde jag inte låta bli att undra hur AY hanterar de pax som faktiskt betalar hundratals kronor för något som inte fungerar förrän man kanske planerat att sova.

När det gäller kalventrecoten har jag och flera andra noterat att den utlovade kronärtskockspuréen nästan helt lösts upp under varmhållningen.
Osedvanligt ihärdig turbulens gjorde att servicen kom igång mycket kraftigt försenad denna gång.
Tidigare har sånt orsakat nästan oätliga rätter, så jag frågade FA:n om hon möjligen kunde ta ur varmrätten ur värmeskåpet i förtid, samtidigt som jag försökte förklara problemet.
Till min förvåning nickade hon ”I know, I know!”, och när maten långt senare anlände var den förträfflig!
Purén var faktiskt fräschare än någonsin, verkade inte ha värmts med det andra. Hon måste ha lärt sig något mystiskt trick, jag har då aldrig hört talas om separat uppvärmning av olika delar av en C-varmrätt.

Denna gång var det ju en nattflygning, men när det gällde den haussade ljusshowen gjorde det ingen skillnad, det lilla den används reagerar man inte ens över.

Hur upplevdes jet lag etc denna gång?

Vågar nu nog påstå att man blir betydligt mindre uttorkad tack vare det nya luft/fuktsystemet.

Av det högre kabintrycket märktes dock ingen som helst förbättring i form av mindre gasbildningar.
Inte heller kändes tidsomställningen det minsta lättare efter ankomst.
 
Toppen