Senaste nytt

Reseförsäkring via hemförsäkring som backup vid uppsagt SAS Amex?

pedantic

Medlem
Lyckades med vårt första delmål att få två 2-4-1 vouchers med SAS Amex Elite förra året med målet att boka en större resa sommaren 2021.

Tanken var att behålla det tillsvidare med nu med prishöjningen så funderar vi på att säga upp det och köra på enbart SAS EuroBons MasterCard.

Har tre mindre resor bokade på SAS Amex Elite kortet som då blir utan kortets reseförsäkring om kortet sägs upp, funderar istället på om man då skulle kunna nyttja reseförsäkringen via hemförsäkringen (har Folksam Stora med Resklar som inte har några krav betalningssätt) som backup, mest för avbeställningsskyddet vid sjukdom.

Någon som har sagt upp och kört med reseförsäkring via hemförsäkringen? Finns det någon annan kreativ lösning om man säger upp kort? :)
 

Coalcandy

Medlem
Upplevelser du det som att det är något som saknas i din hemförsäkrings reseförsäkring som du skulle fått från kortet? Om hemförsäkringen täcker det du behöver så är det väl inga problem?
Om du tycker något saknas kan du alltid teckna en separat reseförsäkring via tex ERV för de aktuella resorna. Det kan dock tyckas vara onödigt om du redan har en bra reseförsäkring.
 

Tongen2

Medlem
Ja här finns det ju två alternativ tycker jag. Ha kvar amex och därmed dess försäkring och sänk hemförsäkringen till lägre nivå utan reseförsäkring. Detta kanske ger en sänkning i pris på hemförsäkringen som går på jämt upp med höjningen på amex tänker jag. Eller tvärt om. Vilken som är bäst och mest fördelaktig både i villkor och pris tycker jag man har kvar.
Kan ju vara en idé också.
 

pedantic

Medlem
Tack @Coalcandy och @Tongen2 för svar! :)

Avbeställningsskyddet för resa inkl events är likvärdiga, så det känns som en bra backup.

Tänkte mer om det är så att jag har gjort en rejäl tankevurpa och helt missat något tokviktigt kring reseförsäkringen i samband med att man säger upp ett SAS Amex-kort. :eek:
 

Frisk78

Medlem
Amex reseförsäkring täcker upp till 3 månader efter att du avslutat kortet enligt kundtjänst. Så har du resor som hamnar inom de tre månaderna så gäller Amex villkor.
 

Berglund

Medlem
Tänkte mer om det är så att jag har gjort en rejäl tankevurpa och helt missat något tokviktigt kring reseförsäkringen i samband med att man säger upp ett SAS Amex-kort.
Utan att detalj-jämföra eller veta vilken hemförsäkring du har skulle jag rent generellt säga att för alla ”allvarliga och riktigt kostsamma” händelser är de flesta svenska hemförsäkringar i paritet med eller bättre än Amex reseförsäkring. Amex har ofta lite bättre på bagageförsening och vid personförsening men hemförsäkring är för de allra flesta ett 100%-igt gott skydd!
 

Matore

Medlem
Lyckades med vårt första delmål att få två 2-4-1 vouchers med SAS Amex Elite förra året med målet att boka en större resa sommaren 2021.

Tanken var att behålla det tillsvidare med nu med prishöjningen så funderar vi på att säga upp det och köra på enbart SAS EuroBons MasterCard.

Har tre mindre resor bokade på SAS Amex Elite kortet som då blir utan kortets reseförsäkring om kortet sägs upp, funderar istället på om man då skulle kunna nyttja reseförsäkringen via hemförsäkringen (har Folksam Stora med Resklar som inte har några krav betalningssätt) som backup, mest för avbeställningsskyddet vid sjukdom.

Någon som har sagt upp och kört med reseförsäkring via hemförsäkringen? Finns det någon annan kreativ lösning om man säger upp kort? :)
Ja en kreativ lösning är att signa upp på ett premium som är giltigt under resan. Har du betalt minst 75% av resans totala kostnader med ditt gamla Elite så gäller de villkoren så länge du har ett aktivt amex kort, vilket som helst. :)
 

Frisk78

Medlem
Absolut jättefel!
Inget aktivt giltigt kort=ingen försäkring. Solklart i villkoren.
Kan du citera det då jag ringt två gånger i två olika ärenden och de sagt samma sak. "Har du köpt en resa med Amex Elite så gäller dessa villkor 3 månader efter att du sagt upp kortet" samt "Har du ett annat Amexkort så gäller det oavsett längd men med kortet du genomförde köpets villkor".
 

JochenS

Medlem
Kan du citera det då jag ringt två gånger i två olika ärenden och de sagt samma sak. "Har du köpt en resa med Amex Elite så gäller dessa villkor 3 månader efter att du sagt upp kortet" samt "Har du ett annat Amexkort så gäller det oavsett längd men med kortet du genomförde köpets villkor".
Antar att det är punkt 3a som avses:
"3. Försäkrad/e definieras enligt följande
a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card utfärdat av American Express
Services S.A. (kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden. b) Kortmedlemmens, maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor
med kortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress.
c) Kortmedlemmens hemmavarande barn som är under 25 år vid dagen för avresan. Make/maka/sammanboende och barn
är försäkrade även när de reser på egen hand under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda."
 
Toppen