Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Agö

Medlem
Väder är extraordinärt (eller force majure) då det ligger utanför flygbolagets kontroll. Vad menar du att sas skulle göra här för att undvika detta? Det är inte sas something plogar banan och ser till att allt är ok.
Att det snöar i världen är inget konstigt i sig men ligger utanför flygbolagets kontroll.
Nej. Nu glömmer du det andra ledet igen, dvs att något är "inherent in the normal exercise of the carrier's activity" (minnesregel: flygplanstrappan!). Vädret ska vara "freak" eller "wholly unexpected" - läs gärna Huzar vs Jet2 som är mkt intressant.

Att det däremot måste drivas långt är en annan fråga men det är flygbolaget som har att visa att snö i december är "freak" och "wholly unexpected".
 

palmen

Moderator
Nej. Nu glömmer du det andra ledet igen, dvs att något är "inherent in the normal exercise of the carrier's activity" (minnesregel: flygplanstrappan!). Vädret ska vara "freak" eller "wholly unexpected" - läs gärna Huzar vs Jet2 som är mkt intressant.

Att det däremot måste drivas långt är en annan fråga men det är flygbolaget som har att visa att snö i december är "freak" och "wholly unexpected".
Det är rätt enkelt när de kan hänvisa till att ATC inte tillåter normalt antal starter och landningar. Inte sas som tar detta beslut.
Men vill man driva det vidare är det bara ta det till domstol. Jag värdesätter dock min tid mer än vad ett eventuellt utfall skulle kunna ge.
 

Agö

Medlem
Det är rätt enkelt när de kan hänvisa till att ATC inte tillåter normalt antal starter och landningar. Inte sas som tar detta beslut.
Men vill man driva det vidare är det bara ta det till domstol. Jag värdesätter dock min tid mer än vad ett eventuellt utfall skulle kunna ge.
Visst men att slentrianmässigt inbilla sig att snö är extraordinärt och utanför flygbolagets kontroll är rent nonsens och felaktigt. Ja, hade det kommit en meter snö på flygplatsen i Malaga i juli månad är det extraordinärt. Snö i Sverige i december är det inte. Åtminstone inte per definition.

Vidare är det ju bara att konstatera att flygbolagen har avtal med flygplatserna. Sådant avtal saknas mellan passagerare och flygplatser. Som det står i förordningen finns alla möjligheter i världen för flygbolagen att ställa krav på ordentlig snöröjning m m. samt söka kompensation från tredje man. Svårt för passagerarna att göra detsamma.
 

palmen

Moderator
Visst men att slentrianmässigt inbilla sig att snö är extraordinärt och utanför flygbolagets kontroll är rent nonsens och felaktigt. Ja, hade det kommit en meter snö på flygplatsen i Malaga i juli månad är det extraordinärt. Snö i Sverige i december är det inte. Åtminstone inte per definition.

Vidare är det ju bara att konstatera att flygbolagen har avtal med flygplatserna. Sådant avtal saknas mellan passagerare och flygplatser. Som det står i förordningen finns alla möjligheter i världen för flygbolagen att ställa krav på ordentlig snöröjning m m. samt söka kompensation från tredje man. Svårt för passagerarna att göra detsamma.
Snön kan vara röjd men fortfarande dåliga bromsvärden mm som gör att flygplan inte bör starta och landa. Säkerheten går alltid först, finns nog inte någon som vill kana av vid started eller landning och kan inte se hur flygbolaget ska bli ersättningsskyldiga enligt 261/2004 i sådana fall. Men du kanske vill hjälpa till att driva ett sådant fall?
 
Är det tex underkylt regn med dåliga bromsvärden till följd av det är det inte mycket SAS/Swedavia kan göra åt det.
Värmeslingor i backen? Det har jag hemma, fungerar alldeles utmärkt. Ingen snöröjning att tänka på. Temperatur- och fuktstyrd effektgivning.
Men jag förstår poängen - även om vissa saker är återkommande så är det inte alltid lätt för flygbolagen att göra något (enkelt) åt det.
 

Agö

Medlem
Snön kan vara röjd men fortfarande dåliga bromsvärden mm som gör att flygplan inte bör starta och landa. Säkerheten går alltid först, finns nog inte någon som vill kana av vid started eller landning och kan inte se hur flygbolaget ska bli ersättningsskyldiga enligt 261/2004 i sådana fall. Men du kanske vill hjälpa till att driva ett sådant fall?
OK. Har du då accepterat att väder inte är extraordinärt per definition (i motsats till vad du skrev ovan)? Det är viktigt att medlemmarna här får korrekt information istället för vilseledande sådan.

Så här kan man formulera det: I det enskilda fallet kan väder vara extraordinärt. Flygbolaget har att visa detta.
 

palmen

Moderator
OK. Har du då accepterat att väder inte är extraordinärt per definition (i motsats till vad du skrev ovan)? Det är viktigt att medlemmarna här får korrekt information istället för vilseledande sådan.

Så här kan man formulera det: I det enskilda fallet kan väder vara extraordinärt. Flygbolaget har att visa detta.
Skrev väder är extraordinärt (eller force majure). Trodde det täckte in det hela men tydligen inte. Vad är då force majure?
Ber om ursäkt till alla jag har givit missvisande information till. Tyvärr är jag inte advokat och uttrycker mig kanske inte helt perfekt alla gånger.
 

Agö

Medlem
Skrev väder är extraordinärt (eller force majure). Trodde det täckte in det hela men tydligen inte. Vad är då force majure?
Ber om ursäkt till alla jag har givit missvisande information till. Tyvärr är jag inte advokat och uttrycker mig kanske inte helt perfekt alla gånger.
När det gäller force majeur ska du bara tänka på flygplanstrappan!
 
Toppen