Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Lokföraren

Medlem
Nu så. Jag har ju ett ärende som SAS svarat på hos ARN.
Detta är över min nivå på flygkunskaper, om ni skall ha hjäälp när det gäller tåg så löser jag det, men fly. Nja...
Jag har begärt ersättning, men SAS svarar så här:
SAS bestrider kravet
Den 19:e september 2023 skulle anmälaren och resepartner flyga med SK531 från Arlanda (ARN) till London Heathrow (LHR), och sedan vidare därifrån med UA939 till San Francisco (SFO). På grund av starka vindar i väderprognosen för LHR bedömdes det inte vara säkert att utföra flygningen enligt det ursprungliga schemat, vilket ledde till att SK531 blev försenat med drygt 40 minute
Klockan 11:02 den 19:e september kom en TAF-rapport med väderprognosen för LHR som visade att vindarna skulle komma i vinkel 220° och uppnå 20 knop i timmen med 35 knop kastvindar (se bilaga). Vindens riktning har stor påverkan för huruvida det är säkert att flyga. Generellt kan de flesta flygplansmodeller hantera vindar upp till 38 knop i timmen, men när vindarna kommer bakifrån (s.k. tailwind) får hastigheten inte vara högre än 15-20 knop. SK531 var av modell A320, vilket som mest klarar en tailwind på 15 knop (se bilaga). Då båda banorna på LHR går i riktning öst-väst hade det alltså inte varit säkert att landa planet under de väderförhållanden som beskrevs i TAF-rapporte
Att förseningen av SK531 sedan ledde till en större försening för passagerare som missade sina anknytande flyg är såklart olyckligt, men i enlighet med EU förordning 261/2004 är det anledningen till att det första flyget försenades som ska användas som grund för att bedöma huruvida passagerarna har rätt till kompensation. Då SK531 blev försenat på grund av väderförhållanden, en extraordinär orsak enligt EU förordning 261/2004, bör förseningen inte ge rätt till kompensatio
Utöver det vill SAS påvisa att, för att en försening på en resa som är över 3500km lång och går utanför EU ska ge rätt till kompensation, måste förseningen uppnå över 4 timmar vid ankomst till slutdestination. Efter SK531 försenades och det visat sig att anmälaren inte skulle hinna med sitt nästa flyg UA939 bokade SAS om dem till VS041. UA939 var schemalagt att nå slutdestinationen SFO vid 17:05. Ombokningen VS041 landade 20:32, 3 timmar och 30 minuter senare än UA939 (se bilaga), vilket ger en total försening på mindre än 4 timmar.
Sas skriver alltså två saker. Dels det med 4-timmarsregeln. Dels det med vädret. En TAF från denna dagen ser ut som följer.
TAF EGLL 191102Z 1912/2018 22015G25KT 9999 BKN025
PROB40 TEMPO 1912/1915 22020G35KT
PROB30 TEMPO 1912/1915 7000 RA BKN014
PROB30 TEMPO 1920/2007 8000 -RA
TEMPO 2009/2018 20020G35KT
PROB40 TEMPO 2012/2018 3000 +RA SHRA BKN009=
Detta på rad 2 22020G35KT skall tydligen vara det med "tailwind", vilket en A320 bara klarar 15 knop. Banorna i London är ju i riktning 09 eller 27, vilket är helt Öst-väst-riktning. Så får man tailwind åt ena hållet har man ju motvind åt andra hållet.
Förslag på någon som kan förklara mer för mig? Eller vad jag skall göra...
 

marbe166

Medlem
Nu så. Jag har ju ett ärende som SAS svarat på hos ARN.
Detta är över min nivå på flygkunskaper, om ni skall ha hjäälp när det gäller tåg så löser jag det, men fly. Nja...
Jag har begärt ersättning, men SAS svarar så här:

Sas skriver alltså två saker. Dels det med 4-timmarsregeln. Dels det med vädret. En TAF från denna dagen ser ut som följer.

Detta på rad 2 22020G35KT skall tydligen vara det med "tailwind", vilket en A320 bara klarar 15 knop. Banorna i London är ju i riktning 09 eller 27, vilket är helt Öst-väst-riktning. Så får man tailwind åt ena hållet har man ju motvind åt andra hållet.
Förslag på någon som kan förklara mer för mig? Eller vad jag skall göra...

VS41 landade inte 20;32, de var vid gate 20:32, och det är det som räknas. Under 4 timmars försening innebär att du inte har något att hämta.
 

Lokföraren

Medlem
VS41 landade inte 20;32, de var vid gate 20:32, och det är det som räknas. Under 4 timmars försening innebär att du inte har något att hämta.
Enligt vad jag förstår på Flygkalkylatorn hos Kosumentverket (och även vissa inlägg här på BC) så får man 50% av 600 Euro i kompensation. Men du säger mot det, vad är grunden?
Problemet är ju också att jag menar på att det är bagaget på Arlanda som strulade till det med förseningen. SAS kundtjänst menar att det berodde på vindar på Heatrow. Det är svårt att bevisa i efterhand detta :-(
 

Hachans

Medlem
Enligt vad jag förstår på Flygkalkylatorn hos Kosumentverket (och även vissa inlägg här på BC) så får man 50% av 600 Euro i kompensation. Men du säger mot det, vad är grunden?
Problemet är ju också att jag menar på att det är bagaget på Arlanda som strulade till det med förseningen. SAS kundtjänst menar att det berodde på vindar på Heatrow. Det är svårt att bevisa i efterhand detta :-(

Ja, det gäller om flyget du tar blir så sent. Inte om du blir ombokad till ett annat flyg och det är i tid, då är det fyra timmar.

Vad framförde du för belägg till att det var bagaget på Arlanda som strulade?
 

henke12

Medlem
Detta på rad 2 22020G35KT skall tydligen vara det med "tailwind", vilket en A320 bara klarar 15 knop. Banorna i London är ju i riktning 09 eller 27, vilket är helt Öst-väst-riktning. Så får man tailwind åt ena hållet har man ju motvind åt andra hållet.
Förslag på någon som kan förklara mer för mig? Eller vad jag skall göra...
Vi behöver egentligen en pilot, men jag försöker som glad amatör!



Jag tror det är lite olycklig översättning, men en A320 vill inte landa med 15-20 knop medvind mig veterligen,


Har du fått ta del av förseningskoder?
Min gissning är att det är sidvindskomposanten som är problematisk med 35 knop i byarna som borde vara över 30 knop i sidvindskomposant.
Det i kombination med våt bana gör att flygplanets prestanda (vind och bankondition och banlängd och flygplanets vikt) inte gör att det är landningsbart.
En annan gissning är att LHR satt upp flödesrestriktioner pga den problematiska vinden i kombination med våt bana.


= Jag hade inte lagt mer krut på att få rätt



Gällande försening mindre än 4h och 50% avdrag på kompensation vill jag minnas att @palmen hade ett bra argument för att det skulle vara så
 
Hoho, jag vann mot SAS i ARN. Vet inte om nån kommer ihåg men jag var bokad i Januari, Business ARN-CPH-VIE-CUN, bonus i Business. Planet blev försenat i 55 min så vi missade precis anknytningen. Blev förvisso ombokade via US med övernattning men kom fram till Mexico 18 timmar sent. Piloten sa att en passagerare saknades, sen tog det extra tid med Deicing. SAS hävdade Extraordinary Circumstances pga Deicing. Tog det till ARN i maj tror jag. Skickade med väderrapport dagen i fråga och dagarna innan som visade minus grader. Skrev sen att det är osannolikt att SAS inte visste att man skulle göra deicing. Min sista kommentar som jag skrev till ARN var: "Jag vet att när det har snöat och det är minus grader så måste man göra deicing. Jag tror att ni på ARN vet det också, och jag hoppas att SAS vet att man måste det annars är dom inte betrodda med att flyga"
2x600 EUR till slut.
 

Anders R

Medlem
Sitter på LX 1249 till Zurich avisningsbilen körde in i vingen, kändes i hela planet. Tekniker kollar på det nu och ska kontakta Airbus. Tror inte vi kommer iväg. Vad gäller här är det att räkna som oförutsedd händelse kan man få ersättning vid försening?
Plötsligt händer det...
Efter nästan 2år fick vi rätt efter jag tog hjälp av Flyghjälp.
750 Eur kompensation totalt 3 pers får 526.88 Eur efter deras avdrag.
 

mbglo

Medlem
Hej, Aegean ändrade avgångstiden på en av mina bokningar och numera är hemresan före utresan. Försökte få tillbaka pengarna men de hänvisar till förmedlaren då biljetten inte är köpt på Aegean hemsida. Förmedlaren vill ha 595kr för den servicen. Transportavtalet är mellan mig och flygbolaget och förmedlaren har inget med tidtabelländringen att göra. Är det någon som har erfarenheten av att ta Aegean till tingsrätten?
Jag lämnade precis in en anmälan till ARN på liknande grunder - inställt flyg av Lufthansa. Fick en återbetalning men resebyrån tog 790 SEK i avgifter. Lufthansa valde att återbetala via resebyrån trots att jag skickat in mina bankuppgifter. Känns som en ganska självklar vinst i ARN och flygbolagen tenderar ju att följa ARN:s beslut.

Om det är av intresse skrev jag så här:
- Inköpspriset var [XXX] SEK (se Bilaga [x]) och återbetalning begärdes den [dd mm]
- Återbetalning erhölls [n] dagar senare, den [dd mm]. Återbetalt belopp var [XXX] SEK (det vill säga [XXX] SEK mindre än inköpspriset) (se Bilaga [x])
- Återbetalning skedde via den resebyrå som resan köptes genom, vilken även [flygbolaget] hänvisar oss till för vidare kommunikation
- Enligt Artikel 5(1) EG 261/2004, är lufttrafikföretaget som utför flygningen, det vill säga [flygbolaget], ansvariga
- Enligt Artikel 8(1) ska återbetalning ske av hela inköpspriset samt göras inom sju dagar,
- Således kräver vi att [flygbolaget] fullgör sin förpliktelse att återbetala hela inköpspriset genom att betala mellanskillnaden om [XXX] SEK
 
Toppen