Senaste nytt

Redovisning av kontantanvändning för att motverka penningtvätt

Delayed

Medlem
Stötte på detta inlägg på ett annat forum:

Screenshot from 2022-10-18 11-47-39.png


Kan detta stämma? Jag har aldrig hört talas om att man i efterskott kan avkrävas att redovisa vad man använt sina kontanter till. Känns som det finns en hel del annat bakom händelsen som inte framgår...

Men finns det ens ett uns av sanning i det så kan det bli minst sagt besvärligt i "kontantländer". Någon som vet vad som gäller eller stött på något liknande?
 
  • Haha
Reactions: JNH

intuition

Medlem
Har aldrig hört att en bank varit ansvarig för pengar som lämnat banken.
På vägen in, ja. Inte på vägen ut. Men jag vet att ett antal banker har frågor om uttagsvanor, tex månatliga belopp och vilka länder. Så man kan spekulera i om OP hade svarat att "jag gör inga kontantuttag i utlandet" och plockade sedan ut stort belopp på kort tid. Och då slog KYC larmet till
 
Stötte på detta inlägg på ett annat forum:

Visa bifogad bild 134368

Kan detta stämma? Jag har aldrig hört talas om att man i efterskott kan avkrävas att redovisa vad man använt sina kontanter till. Känns som det finns en hel del annat bakom händelsen som inte framgår...

Men finns det ens ett uns av sanning i det så kan det bli minst sagt besvärligt i "kontantländer". Någon som vet vad som gäller eller stött på något liknande?
Jodå, om banken plötsligt kräver en utökad kundkännedom så får man dessutom frågor om lite olika transaktioner, inte nödvändigtvis bara den transaktion som triggat en sådan åtgärd. Det har hänt mig vid ett par tillfällen hos Swedbank när jag har fört över pengar mellan mina konton i olika banker. Jag fick exv tala om syftet med en del swish-betalningar till kompisar och dessutom den månatliga överföringen från lönekontot till vårt gemensamma konto där vi betalar alla våra fakturor. Var tvungen att verifiera överföringar med kontoutdrag från den andra banken osv. Inget konstigt om större kontantuttag skulle kollas extra noga i efterhand med andra ord.
 

Delayed

Medlem
Var tvungen att verifiera överföringar med kontoutdrag från den andra banken osv.
Men om du överför från Swedbank till annan bank, vad behöver du då verifiera med kontoutdrag från den banken? Swedbank vet väl vart de skickat pengarna? Eller missförstår jag?

Inget konstigt om större kontantuttag skulle kollas extra noga i efterhand med andra ord.
För mig är det konstigt för det innebär i så fall ett krav på mig att "alltid" få och behålla acceptabla kvitton, något som många gånger inte är helt lätt beroende på land och aktivitet. Jag har aldrig hört talas om att ett sådant krav finns. Bara tanken på att försöka få ett kvitto från en Tuk Tuk, ett masageställe eller en food court i Thailand, och då finns det många länder där det är än mer otänkbart...
 
Men om du överför från Swedbank till annan bank, vad behöver du då verifiera med kontoutdrag från den banken? Swedbank vet väl vart de skickat pengarna? Eller missförstår jag?

För mig är det konstigt för det innebär i så fall ett krav på mig att "alltid" få och behålla acceptabla kvitton, något som många gånger inte är helt lätt beroende på land och aktivitet. Jag har aldrig hört talas om att ett sådant krav finns. Bara tanken på att försöka få ett kvitto från en Tuk Tuk, ett masageställe eller en food court i Thailand, och då finns det många länder där det är än mer otänkbart...
De ville se att pengarna hamnade på mitt konto hos den andra banken. De ser ju bara hos vilken bank de hamnar, i bästa fall, så detta är ju bara för att motverka penningtvätt. De måste alltså kunna ta reda på var pengarna hamnar. Likadant om man tar ut stora mängder kontanter. Då måste man visa hur man använt dem. Inget konstigt för detta är ju grunden i att motverka penningtvätt.

Edit:
Sedan behöver man ju inte visa upp kvitton för småköp och sånt som räknas till vanligt uppehälle. Bara man har en rimlig förklaring så räcker det. Jag berättade ju vad mina utgifter avsåg och det var bara de större överföringarna jag behövde verifiera.
 

majoren

Medlem
Inte helt otänkbart. Har själv blivit kontaktad av "fraud & legal" hos kortutgivaren, som krävt detaljerade specifikationer och förklaringar till utlägg/uttag. Inget konstigt, bara att jag under en period hade ovanligt stora utgifter, som avvek från det vanliga mönstret. Allt kunde förklaras, men jag blev överraskad över de detaljerade frågorna.
 

Delayed

Medlem
De ville se att pengarna hamnade på mitt konto hos den andra banken.
OK, det ville se att det verkligen var ditt konto. Ja det vet de naturligtvis inte annars så det verkar rimligt när jag tänker efter.

Sedan behöver man ju inte visa upp kvitton för småköp och sånt som räknas till vanligt uppehälle. Bara man har en rimlig förklaring så räcker det.
Fast det var ju det, det inte gjorde för hollandsturisten i första inlägget. Han hade betalat normala "turistutgifter" men fick ändå problem. Men nu tror jag som sagt att inte hela historien har kommit fram.

Min fundering gäller väl att "vanligt uppehälle" i ett "kontantland" under en längre vistelse kan bli rätt rejäla summor och frågan är vid vilka summor det kan börja bli krav på dokumentation och inte längre räcker med en rimlig förklaring.
 

palmen

Moderator
Fast det var ju det, det inte gjorde för hollandsturisten i första inlägget. Han hade betalat normala "turistutgifter" men fick ändå problem. Men nu tror jag som sagt att inte hela historien har kommit fram.
Hur vet du att det var normala turistutgifter? Många talar inte hela sanningen på internet och förfinar gärna sin story rätt mycket.
Man har ju sett en del skrämmande inlägg på andra ställen där de dyrt och heligt påstår att de inte gör något fel men i själva verket snurrar 100.000 tals kronor i månaden och sen får svårt att förklara sig.

Om jag skulle gissa var det inte 100€ som togs ut i Holland utan ett väldigt mycket större belopp.
 
- - -

Min fundering gäller väl att "vanligt uppehälle" i ett "kontantland" under en längre vistelse kan bli rätt rejäla summor och frågan är vid vilka summor det kan börja bli krav på dokumentation och inte längre räcker med en rimlig förklaring.
Det finns nog inga raka svar på det, det är säkert många faktorer som triggar en varning hos banken. Inte bara storleken på uttag utan även hur ofta. Ändring i beteendet finns säkert också med. Den som frågade ut mig hos Swedbank sa att de inte vet exakt vad som triggar. En faktor kan också vara att man för över pengar flera gånger mellan egna eller andra konton inom väldigt kort tid, vilket jag tror triggade ena utfrågningen.
 

Delayed

Medlem
Hur vet du att det var normala turistutgifter? Många talar inte hela sanningen på internet och förfinar gärna sin story rätt mycket.
Det vet jag naturligtvis inte. Utgår från det han skriver om "affärer och hotell". Men som du ser skriver jag även "Känns som det finns en hel del annat bakom händelsen som inte framgår..." samt "Men nu tror jag som sagt att inte hela historien har kommit fram."

Sen brukar väl de flesta (alla?) kort ha relativt låga veckogränser för bankomatuttag men naturligtvis vet jag inte om hans kort har dessa gränser eller om han använt många olika kort.
 
Toppen