Senaste nytt

Qatar bara biljetterat ena vägen på resan - vad göra?

Hej alla,

Har bokat en award flight med Qatar, bokade om utresan efter den första bokningen för att flyga ut tidigare samma dag, när jag ombokade så lyckades agenten på något sätt ta bort biljetteringen på flighten hem. När vi flög ut så gick allt fint, vi kunde också välja säten på hemresan etc så omöjligt att veta att det skulle vara några problem.

Så för att spola fram lite, när vi ska checka in igår kväll så ser personalen oss i systemet men det står ”changed” flight. Efter 3 timmar och många samtal från deras personal till Doha så missar vi såklart flighten för att dem inte hinner att biljettera/inte kan lösa award availability på flighterna (personalen försökte avboka vår resa och sen boka om, men då fanns ju inga biljetter bokningsbara med poäng såklart). Vi fick snopet boka en natt i Male utan någon lösning och idag har vi fortsatt att jaga Qatars kundservice som säger att dem arbetar på att lösa biljetter till någon av flighterna idag. Dock så finns det ju såklart ingen award availibility så dom måste låsa upp vanliga revenue-säten vilket inte är det enklaste med qatarisk byråkrati.

Iallafall, har någon haft någon liknande erfarenhet eller har några tips/idéer?

Om allt går totalt åt helvete och Qatar ber oss att dra dit pepparn växer så kan vi boka in oss på BA direkt den 8 eller 9 i economy så hem kommer vi, men vill gärna lösa detta på det bättre sättet vilket är att Qatar löser nya biljetter åt oss.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

QR A319

Medlem
Låter ju helt galet och samtidigt är det ju beklagligt att inte du har koll på resan. Idag trodde jag att alla följde upp sina bokningar via PNR numret och efternamn.
Just med QR så är det ofta tidtabelljusteringar på +-60 minuter med kort varsel och även rätt "känt" att award bookings ryker först vid överbokningar. Skulle tippa på alternativ 2 och att ni bokades om till en tidigare flight samma dag men visst, det borde de väl se (säga) till er på DPS.
Logga in på -Myt rips- och kolla er biljett.
 
Låter ju helt galet och samtidigt är det ju beklagligt att inte du har koll på resan. Idag trodde jag att alla följde upp sina bokningar via PNR numret och efternamn.
Just med QR så är det ofta tidtabelljusteringar på +-60 minuter med kort varsel och även rätt "känt" att award bookings ryker först vid överbokningar. Skulle tippa på alternativ 2 och att ni bokades om till en tidigare flight samma dag men visst, det borde de väl se (säga) till er på DPS.
Logga in på -Myt rips- och kolla er biljett.
Det som är kruxet här, hade ju såklart lagt in bokningen i både my trips och QR appen, inga konstigheter där. Också ringt in och valt säten för bägge vägar. Flighten igår var inte ens full, så alla på flygplatsen ville ju få med oss men byråkratin gör ju sitt. Så ingen ombokning, man kan se oss på flighten men handläggaren har alltså gjort något helknasigt i bokningen.
 

Hachans

Medlem
Jag har haft liknande problematik med AF. Efter att en bokning krånglat och jag ringt in så hade inte agenten slutfört något steg när de justerat biljetten. Det blev tvärstopp i checkin och ett telefonsamtal till biljettkontoret från checkinagentens sida (de har för övrigt samma väntmusik som vanliga kunder...).

Nu såg AFs agent i telefon ganska snabbt vad felet var och några minuter senare kunde vi checkas in. Men situationen var densamma, om än kortare.
 
Uppdatering: fått nya biljetter skickade till mailen, inget samtal eller uppföljning men hoppas att det nu är löst och vi fick på uppsidan en 777 istället för en A320 och hinner samma plan till London från Doha så hemma samma tid, bortsett från senaste 18 timmarna som varit mindre roliga och att vi missade en dag i Doha.
 

palmen

Moderator
Idag trodde jag att alla följde upp sina bokningar via PNR numret och efternamn.
Det hjälper inte alltid. Min jorden runt resa var biljetterad och allt klart med pnr och e-ticket. Sen kom det en ändring från QR till AY till Doha som aldrig biljetterades.

Den bokningen var jag inne på säkert 30-40 ggr och tittade på, valde säten, fick mail om avgångar, kunde få fram pnr för alla olika bolag mm.
Fanns absolut inget som tydde på att biljetten inte skulle vara biljetterad efter ändringen, och BA tog ju på sig att de missat.

Har man fått eticket och pnr så är det ju inte direkt så att man kontrollerar om man fått ny eticket när pnr fortfarande är giltigt.
 
Nu sitter vi i loungen. Alla biljetter klara, väldigt skönt. Märkligt att det ska ta så lång tid för QR att skicka ut biljettering(14 timmar) och så dåliga på att följa upp, dom försökte ringa mig vid 17:40 när jag redan hade fått biljetterna men hade jag inte kollat mailen så hade jag ju potentiellt missat flighten. Iallafall, nu blickar jag framåt istället och att få uppleva Q-suite om några timmar.
 

QR A319

Medlem
Nu sitter vi i loungen. Alla biljetter klara, väldigt skönt. Märkligt att det ska ta så lång tid för QR att skicka ut biljettering(14 timmar) och så dåliga på att följa upp, dom försökte ringa mig vid 17:40 när jag redan hade fått biljetterna men hade jag inte kollat mailen så hade jag ju potentiellt missat flighten. Iallafall, nu blickar jag framåt istället och att få uppleva Q-suite om några timmar.

Skönt att det löste sig! Jag hade nyligen en biljett i Y med QR som jag ville uppgradera för 23000 Avioser vid checkin i BKK men det var stört omöjligt. Supervisorn tillkallades och även någon annan i Qatariutstyrsel ringde och knappade frenetiskt på datorn. Vi kom överens de skulle blocka en plats och om HQ Qatar kunde lösa IT felet så skulle jag få nytt boardingkort vid gaten.
Väl vid gaten så pep det till vid scanningen och jag hoppade glatt fram till desken men bara för att få besked att HQ ej återkommit med någon lösning.

Var samma typ av problem för personalen i Platinum loungen på HIA och en supervisor med anhang anlände fort. Han förstod ej vad felet var men var mer lösningsorienterad och i kraft av sitt ämbete kom standardformuläret fort fram där antal Avioser som ska dras från QRPC kontot och min personliga lilla kråka sattes på plats mot löftet att inte låta kontot understiga 20 000 Avioser,som sista benet kostade, innan den summan drogs retroaktivt.

Ha en fin flygtur och härligt med 777 istället! Det är redan en handfull A-350 i luften och de jobbar frenetiskt på att få de övriga i flygdugligt (Qatar style) skick.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen