Senaste nytt

Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?!

I varken Tyskland och USA får du sparken för att du är gravid, något jag inte heller påstått. Däremot är samhällssystemen uppbyggda kring att mamman är hemma med barnen tills de börjar skolan, så i praktiken blir hon av med jobbet. Barnomsorgen är inte lika utbyggd som i Finland, Sverige, Frankrike mfl samtidigt som lönerna är höga nog för den ena föräldern att försörja hela familjen.
Berätta mer om din erfarenhet kring detta, NyfikenGrau och Storsteffe, själv har jag bara jobbat i svenskbygderna i Minnesota och har svenska vänner som jobbat i Schweiz och Tyskland.
Vänta lite nu, det var väl exakt det du påstod genom att skriva: "Blir du gravid kan du i de flesta länder, såsom Schweiz, Tyskland, USA, räkna med att du blir av med jobbet". Om man skall räkna med att man blir av med jobbet om man blir gravid kan väl bara tolkas som att man får sparken om man blir gravid?

De vänner jag har som är läkare har precis som du säger en grundlön som nyexade runt de 25k i månaden. Sen lägger du till kvälls-, natt- och helgjobb, och då är det inga 25k längre, utan betydligt mer.

Nu vet jag inte vad du menar med studenthem? Om du syftar på någon av de tre riksinternatskolorna eller någon annan internatskola har jag ingen koll. Däremot har jag bott på min beskärda del av studenthem / studentboende, och aldrig har jag fått mitt rum "genomsökt. När jag minns tillbaka på den tiden så hade jag önskat att de kontrollerade fräscheten i korridoren lite mer ofta.
 

Nemo

Medlem
Nu vet jag inte vad du menar med studenthem? Om du syftar på någon av de tre riksinternatskolorna eller någon annan internatskola har jag ingen koll. Däremot har jag bott på min beskärda del av studenthem / studentboende, och aldrig har jag fått mitt rum "genomsökt. När jag minns tillbaka på den tiden så hade jag önskat att de kontrollerade fräscheten i korridoren lite mer ofta.
Då menar jag exempelvis Chalmers studenthem, Studentstaden i Uppsala, Flamman i Linköping etc. Själv fick jag byta ut låset för att hindra att personalen oanmälda bara stövlade in för att "göra något jobb". Kanske hade det att göra med att jag har ett utländsk-klingande efternamn; det var bara till mitt rum (och utbytesstudenternas) rum som Jehovas knackade på. Flamman förresten, dess korridorer beskrevs även ingående i Corren efter roliga/vilda fester, beroende på om man var med/eller ej. På somrarna gjordes när jag bodde i Studentstaden grovstädning i korridorerna där det rensades friskt utan hänsyn till äganderätten.
 

Storsteffe

Medlem
Berätta mer om din erfarenhet kring detta, NyfikenGrau och Storsteffe, själv har jag bara jobbat i svenskbygderna i Minnesota och har svenska vänner som jobbat i Schweiz och Tyskland.

Har bara ordentlig erfarenhet av Texas och USA är i egentligen 50 olika länder som oftast dumpas ihop till ett i Sverige. Min bonussyster jobbade(skönhetssalong) medans minsta pojken var liten, barnomsorg finns både i kommunal och privat regi. Naturligtvis till en högre kostnad än vi är vana här i Sverige men tanke på att skatten ligger på en helt annan nivå så blir den överkomlig om man har ett vanligt jobb. Tyvärr har jag inga siffror kvar i minnet, det var över 10 år sedan nu men det går säkert att googla fram. Däremot är det ju sant att det finns en kultur att man ska i första hand stanna hemma med barnen om man har möjlighet, det hade inte hon då men när andra barnet var ett par år gammal slutade hon att arbeta. Det är ju så finurligt att med en medelinkomst klarar man att försörja hela familjen på en lön(hus, pool och 2 bilar).
 

Mr.A

Medlem
Håller med om att detta låter sunkigt, emellertid vet jag väl inte om anställda på SAS (de var bortskämda på en monopolmarknad men har tvingat anpassa sig till konkurrens) eller Norwegian har värre villkor än de flesta taxiförare, kockar, servitör, diskare, städare eller förskolelärare. jag förmodar att de flesta på detta forum är personer som har bra jobb och anständiga inkomster då vi ägnar oss åt lyxproblem som åt vilka champagner de olika bolagen serverar i första klass och då kan det ju låta skrämmande att vissa endast tjänar 20.000 i månaden före skatt, men så ser verkligheten ut för många säger jag som växt upp i restaurangbranschen...
 

pst

Medlem
För mig kan problemet med de anställdas villkor delas upp i olika problem. Det första är de rent objektiva problemen med de anställdas villkor och osäkerhet på arbetsplatsen och övervakningen från arbetsgivaren. Med svenska mått mätt känns dessa självklart som oacceptabelt hårda. Dock tänker jag att i den mån jag verkligen bör ändra min konsumtion så bör jag främst fokusera på de som verkligen har det sämst och då prioriterar jag hellre att inte köpa kläder tillverkade i Bangladesh eller kaffe från plantager med riktigt hälsovådliga arbetsförhållanden. På tråden verkar det dessutom som att västerländsk kabinpersonal stannar förhållandevis kort på Qatar eftersom de inte tycker att uppoffringen är värd det de får av jobbet och eftersom det ofta finns alternativ i hemländerna eller eftersom de snabbt blir tillräckligt meriterade för att jobba för västerländska legacy carriers.

Det andra problemet, som dock oroar mer, och knappast lär framgå av anställningsvillkoren är att staten och kapitalet uppenbarligen sitter i samma båt och att den qatariska staten bestraffar anställda på flygbolaget genom oproportionerliga utvisningar och beslagtagande av egendom. Men detta tycks ju vara ett mer generellt problem med Qatar och kanske inte specifikt för bolaget även om det klart är oroväckande.

Till sist ska vi inte glömma att många unga i servicesektorn har svåra förhållanden med ofrivillig deltid, avsaknad av schema och behovsanställningar, delade arbetspass eller hopp mellan tillfälliga anställningsformer. Med all sannolikhet förekommer informell bestraffning som att inte erbjuda arbetspass till behovsanställda som varken fack eller rättsväsende kan göra mycket åt.
 

Heja

Medlem
Det är så väldigt enkelt att skrika bojkott efter en sådan artikel, men frågan är mer komplicerad än så. Även om jag tycker att villkoren är oacceptabla, speciellt att det inte verkar finnas någon gräns mellan staten och arbetsgivaren och att privata tillhörigheter kan beslagtas, så är jag inte helt övertygad om att många av de som jobbar som flygvärdinnor för QR hade haft det så väldigt mycket bättre om de inte jobbade där. Och det finns som sagt värre företeelser att bojkotta. Jag kommer att tänka efter en extra gång innan jag bokar en biljett med dem, men det är ungefär samma funderingar som jag har när det gäller att besöka vissa länder. Genom att besöka diktaturer och länder med en lagstiftning som inte respekterar mänskliga rättigheter samt i vissa fall betala visumavgifter är jag indirekt med och stödjer dessa regimer även om det tar emot. Men det är en avvägning man måste göra från fall till fall.
 

Alx

Medlem
jag fattar inte...jag förutsätter att dom människor som söker jobb på Tex Qatar och Emirates mfl ( SpyanAir osv ) är läskunniga.

Så varför skriver dom under kontraktet då ?
För om jag förstått rätt så står allting rätt tydligt i kontraktet, om inte annat får man väl göra sin bakgrundskontroll bättre för den firman man väljer arbeta för ??

Eller ??

Snyft snyft buhu...

Jag håller i grunden med dig om egenansvaret i att ta reda på vilka arbetsvillkor man erbjuds osv. Men som jag ser det finns det framför allt två saker man bör ha i åtanke när man ifrågasätter varför de skriver under kontrakten och tycker att det väl bara är att byta arbetsgivare etc. om det inte passar.

1. Det är väldigt lätt att sitta på åskådarplats och tycka att folk mer eller mindre får skylla sig själva. Frågan är om man skulle vara av samma åsikt i det fall man själv eller någon i ens närhet drabbades?

2. Om man ska vara konsekvent så leder inställningen oundviklingen till att ingen någonsin bör klaga, förhandla eller ens försöka förbättra sina villkor på en arbetsplats där dessa framgår tydligt.

SAS-anställda som får sänkta löner får skylla sig själva - de har länge vetat om bolagets dåliga ekonomi och har haft minst 10-15 år på sig att söka sig någon annanstans.

Norwegian-anställda som får övergå i bemanningsföretag m.m. får skylla sig själva - lösningar med bemanningsföretag är vida känt bland LCC.

Sjukvårdspersonal, lärare, restaurangpersonal, poliser och dagispersonal m.fl. med låga löner får skylla sig själva - de visste ju om att lönerna är låga redan innan de valde att utbildade sig till dessa yrken.

Saab-anställda som förlorade jobbet i konkursen får skylla sig själva - bolaget gick dåligt länge. Skäl nog att söka sig vidare till andra yrken.

Listan kan göras lång. Men jag tror att min poäng framgår av dessa exempel. Jag skulle nog inte ha hjärta att säga: "Snyft snyft buhu" rakt i ansiktet på någon av dessa personer.
 
Last edited:
Jag håller i grunden med dig om egenansvaret i att ta reda på vilka arbetsvillkor man erbjuds osv. Men som jag ser det finns det framför allt två saker man bör ha i åtanke när man ifrågasätter varför de skriver under kontrakten och tycker att det väl bara är att byta arbetsgivare etc. om det inte passar.

1. Det är väldigt lätt att sitta på åskådarplats och tycka att folk mer eller mindre får skylla sig själva. Frågan är om man skulle vara av samma åsikt i det fall man själv eller någon i ens närhet drabbades?

2. Om man ska vara konsekvent så leder inställningen oundviklingen till att ingen någonsin bör klaga, förhandla eller ens försöka förbättra sina villkor på en arbetsplats där dessa framgår tydligt.

SAS-anställda som får sänkta löner får skylla sig själva - de har länge vetat om bolagets dåliga ekonomi och har haft minst 10-15 år på sig att söka sig någon annanstans.

Norwegian-anställda som får övergå i bemanningsföretag m.m. får skylla sig själva - lösningar med bemanningsföretag är vida känt bland LCC.

Sjukvårdspersonal, lärare, restaurangpersonal, poliser och dagispersonal m.fl. med låga löner får skylla sig själva - de visste ju om att lönerna är låga redan innan de valde att utbildade sig till dessa yrken.

Saab-anställda som förlorade jobbet i konkursen får skylla sig själva - bolaget gick dåligt länge. Skäl nog att söka sig vidare till andra yrken.

Listan kan göras lång. Men jag tror att min poäng framgår av dessa exempel. Jag skulle nog inte ha hjärta att säga: "Snyft snyft buhu" rakt i ansiktet på någon av dessa personer.

och ingen av dessa vinner någon symati för att dom går ut i AB och gråter ut just därför min kommentar om snyft snyft buuhuu...Hänt Extra nästa kanske..Allers mfl ?

Att skriva under ett kontrtakt för att sedan gråta ut över alla dessa regler man just godkänt genom att skriva under de samma kontrakt..suck..

Jag köpte en bil en gång..jag såg mängder av repor och skador men sa inget under signeringen av köpekontraktet men jag valde att börja gnälla efter några veckor...
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tror de flesta här inte upprörts över lönenivåer, utan över att personalen behandlas som något slags fängslat harem och att självaste VD:n verkar vara ett riktigt praktsvin.

Det avgör iaf saken för min del - nu är jag bara en vanlig sällanflygare som aldrig haft något större intresse av gulfländerna till att börja med, men det var faktiskt detta bolag jag hade tänkt prova för en resa i business till Australien, då de verkade extremt prisvärda. Nu har jag fått en bra ursäkt att börja om från början och undersöka andra alternativ med stopp på betydligt mer spännande platser, vilket ärligt talat känns rätt spännande :)
 

Storsteffe

Medlem
Jag tror de flesta här inte upprörts över lönenivåer, utan över att personalen behandlas som något slags fängslat harem och att självaste VD:n verkar vara ett riktigt praktsvin.

Det avgör iaf saken för min del - nu är jag bara en vanlig sällanflygare som aldrig haft något större intresse av gulfländerna till att börja med, men det var faktiskt detta bolag jag hade tänkt prova för en resa i business till Australien, då de verkade extremt prisvärda. Nu har jag fått en bra ursäkt att börja om från början och undersöka andra alternativ med stopp på betydligt mer spännande platser, vilket ärligt talat känns rätt spännande :)

http://www.businessclass.se/forum/d...dney-t-r-virgin-atlantic-19-500-sek-inkl.html
 
Toppen