Senaste nytt

Premiumflyg, hållbart?

Status
Stängd för vidare inlägg.

PILOTEN

Medlem
Jag åkte hem med Singapore Airlines fantastiska första klass produkt i natt. 12 härliga timmar som gav tid för god mat, skön sömn, men även en del tid för eftertanke. En fråga som jag reflekterade över är om premiumflyg verkligen är ok ur ett hållbarhetsperspektiv?

Några tankar...

Min plats på flyget skulle säkert kunna ersättas av 6-8 economy stolar, dvs schabloniserat 6-8 ggr så mycket CO2.

Förmodligen även 6-8 ggr fler kabinpersonal för mig jämfört med den genomsnittliga ekonomi passageraren.

Detsamma gällande toaletter; både till antal och yta. Skönt att inte behöva trängas när man byter om till engångspyjamasen, även skönt att det är rent på golvet så att inte engångstofflorna blir smutsiga när jag går på toa, men också mer avfall och CO2 även här.

Otaliga varma handdukar delas ut mellan måltiderna så jag har rena händer efter att ha ätit min efterlängtade hummer. Snyggt inplastade tofflor, inplastade tandborstar, inplastade presenter innan avstigning osv delas ut så jag känner mig uppskattad och de visar att de tänkt på allt.

5-10 rätter per flight som ska diskas med det extra avfall och den högre energianvändningen som det innebär.

Lugnt och skönt i the private room men det innebär också en låg beläggning per m2 yta med bla högre energianvändning till AC eller uppvärmning även här.

Fantastiskt vacker läderinredning i både The Private Room men även i de stilfulla första klass stolarna. Många m2 skinn har färgats, garvats och sytts upp i de elegant quiltstoppade fåtöljerna.

Utsökt mat med fantastiska råvaror såsom rom från stör, gåslever, jätteräkor osv. En underbar smakupplevelse men är det hållbara livsmedel?

Jag gillar tyvärr vissa saker som inte är bäst för miljön, men hur resonerar ni kring detta?
 

Homer

Medlem
Tänk att just i dag var den här förnuftiga artikeln i Aftonbladet av alla ställen(!)

Johan Norberg: Att sluta flyga räddar inte världen | Aftonbladet


Kampanjen Flygfritt 2019 har som mål att få 100 000 svenskar att stanna på marken nästa år.
Även om 100 000 svenskar aldrig mer skulle flyga ökade flygandet i Asien med tre gånger
så många passagerare bara i går. Och det ökar med 300 000 till i dag, och 300 000 till i morgon.


De 7 000 svenskar som hittills har anmält sig till Flygfritt 2019 motsvaras av ökningen av antalet asiatiska flygpassagerare den närmaste halvtimmen.

Debatten om flyget får mig att tänka på den gamla debatten om avhållsamhet eller sexualundervisning. Sex skapar problem, tonårsgraviditeter och könssjukdomar. Vissa vill därför att vi avstår från sex före äktenskapet. Andra inser att det finns faror med sexualiteten, men eftersom det är ett så grundläggande mänskligt behov kommer få ändå avstå, och då är det bättre att lära ut hur man gör det på rätt sätt och tillhandahålla preventivmedel.
 

Direktorn

Medlem
Bryr mig inte alls och tror ej heller att människan påverkar klimatet. På bronsåldern var det så varmt att det odlades vindruvor i Sverige. Inga bilar eller flyg fanns då. Klimatbluffen innebär att bara forskare från en sida får höras och synas i PK media. Det är naturligt att klimatet ändras på vår planet och har att göra med annat än oss människor som alltid tror vi kan påverka allt. Flyg och må gott.
 

Homer

Medlem
För ordningens skull, även en förnuftig artikel från Expressen.

Kina släpper ut mer koldioxid än USA och EU tillsammans

Det största hotet mot klimatet är vare sig Donald Trump eller flygresan till Thailand.

Jojje Olsson om att Kina i dag släpper ut mer koldioxid än USA och EU tillsammans
– och fortsätter öka användningen av fossila bränslen.


Bland de tio länder i världen med flest dollarmiljardärer är nu sex stycken asiatiska.
Leva i tron på att klimatet kan räddas bara den västerländska överkonsumtionen stoppas är således helt fel.


Det spelar alltså föga roll vad Donald Trump säger, eller om alla världens alla flygplan körs till skroten.
Så länge Kina fortsätter expandera kol och olja i nuvarande takt.
 

mjulven

Medlem
Rent fysikaliskt ger ju även en plats i firar kontra 6 i ekonomi en lägre vikt på planet. Även med extra personal. Så planet bords dra mindre soppa om alla åkte first och således är det bättre för miljön om du åker first.
 

TomJ

Medlem
Jag tillhör kategorin som tror mig veta att vi säkerligen påverkar klimatet men är skeptisk till i vilken utsträckning och vilka konsekvenserna egentligen är. Bara det faktum att klimatet är en av de enskilt enklaste ursäkterna för att sälja nya och dyrare fordon, betala extra för att kompensera, beskatta folk ännu mer osv osv kan ju få vem som helst att dra på sig foliehatten.

Men även om man idag dagligen matas med diverse katastrofer som drabbar mänskligheten så undrar jag om det verkligen ÄR vanligare och allvarligare. Det redovisas friskt vilka enorma summor det skulle kosta att hantera alla dessa översvämningar och stormar men mer sällan vad det hade kostat ändå, även utan ökade utsläpp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen