Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

NyfikenGrau

Medlem
Global Entry är det man vill ha och jag begriper fortfarande inte varför USA inte ger det till fler EU-länder...

Ja, inte så att jag personligen skulle behöva det heller, men Global Entry är ju i alla fall en förenkling, medan Pre-Clearance bara är en förflyttning av inreseproceduren. Och det känns ganska bisarrt att just bara en förflyttning av proceduren kan haussas upp så mycket.
 

JonasK

Medlem
Ja, inte så att jag personligen skulle behöva det heller, men Global Entry är ju i alla fall en förenkling, medan Pre-Clearance bara är en förflyttning av inreseproceduren. Och det känns ganska bisarrt att just bara en förflyttning av proceduren kan haussas upp så mycket.
Man har ju för det mesta en hel del väntetid på avreseflygplatsen vilket man sällan har då man landat och det är bara dom resenärer som kliver på, på Arlanda som man kan hamna bakom i kön om man klarar av procedurerna före avresa. Vid landning så kan det ju ha landat ett stort antal jumbojet från alla möjliga exotiska destinationer precis innan jag landar.
 

taxvalp

Medlem
Passerde gränskontrollen på LAX i dag och damen som kollade oss ingår i förtrupperna som ska flytta till Stockholm och bygga upp verksamheten där. Hon ska flytta nästa år och verkade lite förskräckt när vi redogjorde för vårt svenska klimat... Hustun förmedlade sin mejladress och vi lovade att hjälpa till om hon hade några frågor. Blir spännande att följa.
 

Joakim H

Medlem
Jag har bara goda erfarenheter av Pre-clearance. Nyttjat det 4 ggr på Aruba för diverse flygningar till USA. Normal incheckning-säkerhetskontroll-därefter " vanliga avgångshallen " med normala utbudet och tax-free mm. Senast en timma innan avgång går man till en ny hall-hämtar sina väskor och vidare till US inresekontroll-ny säkerhetskontroll och vidare till separat avgångshall med butiker-matställen och lounge. Inte världens bästa utbud men AUA är en liten flygplats. Väl i USA behöver man inte oroa sig för att missa ev. anslutningar pga av många resanden såvida inte flyget är försenat. ;)
 

Canadien

Medlem
Ja, problemet är väl bara att det blir högre MCT på Arlanda för de som ansluter från övriga Sverige/EU. Hur hög vet vi väl inte än.
 

mha321

Medlem
Förvisso sant men Jag tycker det är bättre att ha det gjort än att hamna i någon mardröms-lång kö i USA.
Risken är att du hamnar i mardrömskö i Stockholm istället, där resurserna är mindre.

Blir intressant att se om sas senarelägger tex new York för att hantera detta. Både anslutningar och att lokal befolkningen inte ska behöva gå upp i svinottan.
 

Agö

Medlem
Blir intressant att se om sas senarelägger tex new York för att hantera detta. Både anslutningar och att lokal befolkningen inte ska behöva gå upp i svinottan.
Och det är ju inte så lätt att bara senarelägga flighter. Finns ju slottar och slingor att ta hänsyn till. Los Angeles får det jobbigt skulle jag tro.
 
Toppen