Senaste nytt

Plasta in incheckade väskor?

Palawan

Ny medlem
Funderar hur det funkar med att plasta in resväskan på Arlanda, som jag fattat det gör man det innan man checkar in den. Men hur funkar det med en kontroll då? och barnmat måsta man väl alltid visa upp, även parfym och andra vätskor måste väl visas upp för säkerhetspersonalen eller gäller det bara handbagaget?

Skulle kännas tryggt med att plasta in den incheckade väskan men är det meningslöst eftersom vi ska ha med oss barnmat?
 
Funderar hur det funkar med att plasta in resväskan på Arlanda, som jag fattat det gör man det innan man checkar in den. Men hur funkar det med en kontroll då? och barnmat måsta man väl alltid visa upp, även parfym och andra vätskor måste väl visas upp för säkerhetspersonalen eller gäller det bara handbagaget?

Skulle kännas tryggt med att plasta in den incheckade väskan men är det meningslöst eftersom vi ska ha med oss barnmat?
Vätskor är bara relevant för handbagage. Incheckat bagage har begränsningar vad gäller vapen (stick- och eldhands-), elektronik (inkl. diverse batterier & powerbars), explosiva/brandfarliga varor med mera, men i övrigt är det bara packa o plasta.

Se även här:
Bagage/handbagage: incheckat, försenat, skadat eller förlorat | SAS - speciellt "Incheckat bagage", "Handbagage" och "Förbjudna föremål".

EDIT: Ovan är SAS regler, känner du dig tveksam rekommenderar jag att du kontrollerar motsvarande sida för det bolag du flyger med.
 

Delayed

Medlem
även parfym och andra vätskor måste väl visas upp för säkerhetspersonalen eller gäller det bara handbagaget?
Jag vet inget flygbolag som har restriktioner mot normala vätskor som exempelvis parfym och sprit i incheckat bagage. Sen är naturligtvis mer onormala vätskor som exempelvis nitroglycerin totalförbjudna. :cool:
 

fcx

Medlem
Jag vet inget flygbolag som har restriktioner mot normala vätskor som exempelvis parfym och sprit i incheckat bagage. Sen är naturligtvis mer onormala vätskor som exempelvis nitroglycerin totalförbjudna. :cool:

Till/från USA finns det restriktioner för incheckad sprit, men det är OT...
 

Homer

Medlem
Jag vet inget flygbolag som har restriktioner mot normala vätskor som exempelvis parfym och sprit i incheckat bagage. Sen är naturligtvis mer onormala vätskor som exempelvis nitroglycerin totalförbjudna. :cool:


Tänk på pocenten Helge! många bolag har restriktioner vad gäller styrka och mängd,
bl.a. men inte bara BA på alla rutter (för alla bolag till från USA)



alcoholic drinks
You can take up to 5 litres of alcoholic beverages between 24% - 70% alcohol volume in either hand baggage (if purchased in the airport duty free shop) or checked baggage.

  • Alcoholic drinks with less than 24% alcohol volume are not quantity limited.
  • Alcoholic drinks with more than 70% alcohol volume are not permitted.
Each bottle or container can contain a maximum of 5 litres.
Banned and restricted items | Information | British Airways
 

Delayed

Medlem
Tänk på pocenten Helge! många bolag har restriktioner vad gäller styrka och mängd,
bl.a. men inte bara BA på alla rutter (för alla bolag till från USA)
Nu tänkte väl Helge här på mer normala mängder som "charterjohnny" plockar hem från Mallis. I och för sig ett ganska korkat exempel då Johnny nog aldrig har så lite som fem liter med sig hem. Sen begriper nog alla att det finns restriktioner och att det knappast går att dyka upp vid incheckningsdisken med en sprittank på några kubik. Men visst uttrycket "Jag vet inget flygbolag som har restriktioner" var väl ett korkat ordval kan jag medge.

Om du inte säger att det är ett läkemedel; nitroglycerin har aldrig varit förbjudet då.
TSA Travel Tips - Traveling With Medication | Transportation Security Administration
Ja ännu ett korkat exempel. Inte min dag här idag... :(
 

Homer

Medlem
Nu tänkte väl Helge här på mer normala mängder som "charterjohnny" plockar hem från Mallis. I och för sig ett ganska korkat exempel då Johnny nog aldrig har så lite som fem liter med sig hem. Sen begriper nog alla att det finns restriktioner och att det knappast går att dyka upp vid incheckningsdisken med en sprittank på några kubik. Men visst uttrycket "Jag vet inget flygbolag som har restriktioner" var väl ett korkat ordval kan jag medge.

"charterjohnny" känner säkert till tullreglerna och vet att han får ta med 10 liter sprit från Mallis.



(Jag antar att begränsningen räknas per person och inte per väska)
 
Toppen