Senaste nytt

Pinsamt SAS!

fly4fun

Medlem
2 av mina SAS flighter under 2013 har fått ändrad tidtabell. För den ena fick jag absolut inget meddelande från SAS. Såg ändringen när jag loggade in på SAS.se för att se mina andra bokningar när jag råkade se ett 40 min byte i OSL som ökar till 23h. Andra ändringen fick jag både mail och SMS.

Detta visar att det BLIR fel ibland och SAS MÅSTE ändra sin rutin!
 

Nemo

Medlem
Läser man SAS Conditions of Carriage for Passengers and Baggage | pdf så tycker iaf icke-juristen att SAS borde ordnat alternativt flyg med annat bolag, då de själv inte flög samma dag till slutdestinationen. Två dagars tidigareläggande av flight är närapå cancellering.

Article 9: Schedules, delays, cancellation of flights and closing down of routes, denied boarding and downgrading
9.1 Schedules
9.1.2 (...)If you provide us with contact information, we will endeavour to notify you of any such changes. (...)
9.2 Cancellation of flights and closing down of routes
9.2.1 Except as otherwise provided by the Convention, if we cancel a flight or close down a route on which you hold a confirmed reservation, we shall, at your option, either:
9.2.1.1 carry you at the earliest opportunity on another of our scheduled services on which space is available in a comparable service class without additional charge and, where necessary, extend the validity of your Ticket until our first flight on which space is available; or
9.2.1.2 within a reasonable period of time re-route you to the destination shown on your Ticket in a comparable service class by our own services or at our discretion by those of another Carrier, or by other mutually agreed means and class of transportation without additional charge. If the fare and charges for the revised routing are lower than what you have paid, we shall refund the difference; or
9.2.1.3 make a refund in accordance with the provisions of Article 10.2 and if required by applicable laws a return flight at the earliest opportu- nity to your first point of departure.
9.2.2 If you choose the options outlined in Article 9.2.1.1 through 9.2.1.2 and if required by applicable law, we shall provide you with assistance (e.g. phone calls, refreshments and accommodation) in reasonable relation to the waiting time caused by the cancellation.
9.2.3 If you are not notified of a cancellation or closing down of a route in due time and if the cancellation or closing down is not caused by Extraordinary Circumstances and/or could have been avoided if all reasonable measures had been taken[ if provided by applicable law you will be entitled to compensation.
 

fcx

Medlem
Nu har SAS gripit in (Fredrik får upprättelse efter missade julresan | Allt om resor | Reseguider, flygresor och reportage om att resa | Expressen)

På annandagen fick han upprättelse.

- De ringde i morse från SAS reklamationsavdelning och bad om ursäkt för det som inträffat, säger Fredrik Kellerman som flög ner till Las Palmas i går kväll.

SAS har nu betalat för hela hans hotellvistelse på Las Palmas, ordnat med en ny biljett hem, betalat för alla utlägg och dessutom gett honom ekonomisk kompensation på 600 euro, cirka 5400 svenska kronor.

- Jag har fått hela semestern betald med flyg, hotell och fickpengar. Jag visste inte vad jag skulle säga, det var som om att de kastade pengar efter mig, säger Fredrik Kellerman.

Kan vi tro att de som strandades i Florida med Tjossan Air kan vänta sig lika frikostig kompensation? :D
 

Nemo

Medlem
Nu har SAS gripit in (Fredrik får upprättelse efter missade julresan | Allt om resor | Reseguider, flygresor och reportage om att resa | Expressen
Kan vi tro att de som strandades i Florida med Tjossan Air kan vänta sig lika frikostig kompensation? :D
SAS ger kompensation för att han missat två dagars semester. Norwegian lär väl på motsvarande sätt kräva ersättning från passagerarna för att de fick två dagars extra semester.
Annars är det sorgligt att det ska behövas en kvällsblaska för snabb hantering av ersättning, hoppas att SAS är lika snabba med dem som inte gråter ut i media.
 

Storsteffe

Medlem
Det var ju bra att det ordnade sig så att blev nöjd, hoppas man ser över rutinerna nu också. Hade det varit en jobbresa hade jag förmodligen fått ett psykbryt om samma sak hade hänt eller blivit oerhört glad om det var nått meningslöst "måste" möte som man missat :rolleyes:
 

Alx

Medlem
United har ett system liknande US där man får ett mejl med ändringarna. Loggar man in på sin bokning på deras hemsida så rödmarkeras alla ändringar och för att kunna göra någonting alls med bokningen så måste man klicka "godkänn" för att komma vidare.

Nu senast fick jag godkänna byte av flygplanstyp på sträckan IAD-FCO. Det intressanta var att de hävdade att vi nu ska resa över Atlanten med en Bombardier Q200. För skoj skull gick jag in och valde plats på rad 1. Fick den bekräftad och det såg ut så i några veckor innan de ändrade tillbaks till 767-300. Så visst sker det misstag lite här och var. Men United har åtminstonde alltid informerat om ändringar direkt när de uppstår.

Jag är övertygad om att SAS missar att skicka mejl till folk om ändringar på samma sätt som vi härinne ofta brukar vittna om hur erbjudanden etc dröjer evigheter för vissa och helt uteblir för andra. SAS IT är ju inte direkt känt för att fungera särskilt bra.
 

Flood

Medlem
Det är ju f.ö. roligt att Expressen skriver fel på ett ställe i den andra artikeln och kallar honom Martin Kellerman (serietecknaren). SAS kanske gjorde samma fel och trodde att de hade med en riktig kändis att göra. :)
 

pst

Medlem
Jag får information genom mail och sms från SAS när jag gjort bokningen på hemsidan eller genom jobbets resebyrå. Internet-resebyråer lyckas ju generellt sätt mycket sällan med att lägga in mail och telefonnummer i bokningen varför informationen lätt uteblir.

Frågan om man ska höra av sig till resebyrå eller flygbolag vid tidtabellsändringar kan ju också tyvärr vara en källa till viss frustration.
 

Storsteffe

Medlem
Förmodligen är det väl SAS IT som spökar här också, det är ju lit svajigt i systemet men det är väl ett nytt på gång. Däremot är ju hanteringen på flygplatsen under all kritik oavsett hur kunden agerade, om nått sånt här händer är det inte konstigt om någon blir arg och frustrerad. Dags att lämna ut varningar och omplacera "ansvarig" chef.
 
Toppen