Senaste nytt

Pass inom Schengen där inreseformulär ej krävs?

Sanna

Medlem
Fängslad är inte samma sak som fängelse. Fängslad är samma sak som frihetsberövad, vilket du kan bli i väntan på att utredningen slutförs... Tänk också på att polis i andra länder har andra rutiner än de i Sverige.

I praktiken är det ju faktiskt exakt samma sak. Men du har rätt i att det är en risk och en sådan är kanske inte lämplig att ta med ett barn. Ja, beror förmodligen mycket på land. Jag tänker destinationer som turistorter i demokratier i Europa. Gärna charterresa. På sådana ställen visar de dessutom ofta större förståelse för kvinnor och barn än i byråkratiska Sverige.
 

palmen

Moderator
Nu vet jag inte hur intyg från folkbokföringen fungerar. Men att bara ha detta papper utan att kunna styrka att barnet faktiskt är det barn som står i pappret kan säkert ge en hel del problem om man inte har någon giltig ID-handling för barnet också.

Det stämmer att du absolut kan ta dig igenom alla kontroller på Arlanda för att resa ut ur Sverige utan att behöva visa upp pass eller liknande så länge du kan checka in online och få ett boardingkort i maskinen eller i mobilen på något sätt. Då kommer du till gaten utan problem. I gaten kan det dock göras ID kontroll också, även om det inte är supervanligt i Sverige när man reser inom Schengen.
Det är däremot betydlgit vanligare från andra länder att man kontrollerar ID-handling i gate innan man får gå på planet. Av egen erfarenhet så har detta "alltid" skett i tex Spanien samt Belgien. Kan man då inte styrka resenärernas identitet med giltig foto legitimation kan det blir väldigt tråkigt på många sätt.
 

Sanna

Medlem
Vissa flygbolag kan insistera på manuell incheckning, även när det inte finns några inresekrav pga trög organisation, IT, you name it. Om du dessutom behöver checka in baggage kommer det definitivt kollas pass.
Tack för påpekandet! Det jag är ute efter är tips om flygbolag som inte brukar kolla pass, men det verkar svårt till omöljligt att hitta nu då pga. förändrade rutiner under pandemin.
 

igelkotten

Medlem
"Även vid resor inom Schengenområdet rekommenderar polisen att samtliga resenärer har med en egen resehandling."

"Det ingår i polisens arbete att skydda barn genom att förebygga och förhindra brottslig verksamhet, till exempel människohandel eller egenmäktighet med barn. I praktiken innebär det att det i samband med kontroller kan komma att ställas extra frågor eller vidtas andra åtgärder som till exempel sökningar i datasystem för att säkerställa att allt är i sin ordning, både när barn reser ensamma och i sällskap med vuxna."

Absolut... fängelse... Läsförståelse?

Du hänvisar mycket till den svenska polisens hemsida. Den svenska polisens hemsida ger dig ett hum om vad som gäller inom Sveriges gränser. Anledningen till att polisen rekommenderar att man har resehandling, om man läser mellan raderna, är helt enkelt att de inte kan uttala sig om vad som kommer gälla i landet du reser till.

Men som du redan verkar ha koll på, så kan du ha flax med allt och resa till ett Schengenland och tillbaka utan att en kotte kollar resehandlingarna. Det mina forumvänner försöker förklara är att det finns en risk att resehandling kan komma att krävas, och ge dig exempel på konsekvenserna av det. Det handlar inte nödvändigtvis om vad lagen säger, utan vad som kan ske i praktiken. T ex exemplet att man kan frihetsberövas tills dess att identiteten på förälder och barn har kunnat fastlås är väldigt relevant, om än inte något som det finns något specifikt lagregel någon kommer kunna rinoigen hänvisa till (men det finns så klart stöd i lag för det, kan man hoppas).
 

Sanna

Medlem
Nu vet jag inte hur intyg från folkbokföringen fungerar. Men att bara ha detta papper utan att kunna styrka att barnet faktiskt är det barn som står i pappret kan säkert ge en hel del problem om man inte har någon giltig ID-handling för barnet också.

Det stämmer att du absolut kan ta dig igenom alla kontroller på Arlanda för att resa ut ur Sverige utan att behöva visa upp pass eller liknande så länge du kan checka in online och få ett boardingkort i maskinen eller i mobilen på något sätt. Då kommer du till gaten utan problem. I gaten kan det dock göras ID kontroll också, även om det inte är supervanligt i Sverige när man reser inom Schengen.
Det är däremot betydlgit vanligare från andra länder att man kontrollerar ID-handling i gate innan man får gå på planet. Av egen erfarenhet så har detta "alltid" skett i tex Spanien samt Belgien. Kan man då inte styrka resenärernas identitet med giltig foto legitimation kan det blir väldigt tråkigt på många sätt.
Nej, endast intyg funkar förmodligen inte (förutom på tåg till Kph för minderåriga).

Tack för att du säger! Jag får nog ge upp drömmen om semester utomlands med barnet. Hade en liten förhoppning om att det skulle funka med charterbolag, men...
 

palmen

Moderator
Tack för påpekandet! Det jag är ute efter är tips om flygbolag som inte brukar kolla pass, men det verkar svårt till omöljligt att hitta nu då pga. förändrade rutiner under pandemin.
Jag skulle gissa att det inte har så mycket med flygbolag att göra utan snarare vilket land det är och vilka regler de tillämpar. Generellt kan man ju säga att ID kontroll är betydligt mer ovanligt i Sverige på flygplatser än utomlands.
 

Sanna

Medlem
Du hänvisar mycket till den svenska polisens hemsida. Den svenska polisens hemsida ger dig ett hum om vad som gäller inom Sveriges gränser. Anledningen till att polisen rekommenderar att man har resehandling, om man läser mellan raderna, är helt enkelt att de inte kan uttala sig om vad som kommer gälla i landet du reser till.

Men som du redan verkar ha koll på, så kan du ha flax med allt och resa till ett Schengenland och tillbaka utan att en kotte kollar resehandlingarna. Det mina forumvänner försöker förklara är att det finns en risk att resehandling kan komma att krävas, och ge dig exempel på konsekvenserna av det. Det handlar inte nödvändigtvis om vad lagen säger, utan vad som kan ske i praktiken. T ex exemplet att man kan frihetsberövas tills dess att identiteten på förälder och barn har kunnat fastlås är väldigt relevant, om än inte något som det finns något specifikt lagregel någon kommer kunna rinoigen hänvisa till (men det finns så klart stöd i lag för det, kan man hoppas).
1. Det är inte jag som länkat.
2. Jag har aldrig inte förstått att det kan ske kontroller, jag försöker med hjälp av andras erfarenheter uppskatta risken.
3. Min identitet är fortfarande känd
 

igelkotten

Medlem
På sådana ställen visar de dessutom ofta större förståelse för kvinnor och barn än i byråkratiska Sverige.

Beror nog helt på hur väl kvinnan bemöter tjänstemän, särskilt tjänstemän som är nitiska, kanske dåliga på engelska och kanske har en dålig dag. Ens reaktion och hur man hanterar ett ifrågasättande kommer nog staka ut en situation där man saknad ID-handling fortgår - tyvärr är oftast de personer som saknar en god attityd även de utan självinsikt.
 

EgOscar

Medlem
Insatser att motverka trafficking av barn har ökat globalt senaste åren. Att försöka hitta eller tipsa om gränsövergångar eller flygbolag som är benägna att "släppa igenom" känns inte helt OK. Trådskaparen måste förstå hur sådana frågor kan uppfattas.
 

Senator

Moderator
1. Det är inte jag som länkat.
2. Jag har aldrig inte förstått att det kan ske kontroller, jag försöker med hjälp av andras erfarenheter uppskatta risken.
3. Min identitet är fortfarande känd

Vill kolla en sak som har en viss betydelse i sammanhangen. Kommer båda föräldrarna vara med eller tänker du åka själv? Att åka ensamt med barnet kan av andra anledningar skapa bekymmer då vissa länder oberoende av Schengen kan kräva den andra förälderns fullmakt. Särskilt om det är olika namn.

Min (nu) fru var helt i upplösningstillstånd när hon inte blev trodd som mor till eget barn i en likvärdig situation innan vi gifte oss. Det snabbade på vår process (jag vet det låter oromantiskt). Idag har alla samma efternamn, men två svenska och ett norskt pass.

Det sitter just nu ett helt forum och ger sig in i denna diskussion därav 100% män svarar, och få av dessa är föräldrar själva och ger dig råd :D Som man, men som småbarnspappa och under rådande omständigheter med extra betäckningstid, och trots att jag kan gissa att suget efter resor är stort, så skulle jag personligen avråda dig från att resa även inom Schengen utan ett pass till barnet. Jag skulle ligga och trycka på F5 knappen på Polisens hemsida och se om en tid för pass dyker upp. Min fru och son skall med min svärmor till Grekland i maj, och dom hade nog aldrig rest utan pass till vår son.
 
Toppen