Senaste nytt

Otjänligt kranvatten. Hur gör ni?

Bamse35

Medlem
Efter att ha övervintrat på landsbyggden i Indien många vintrar i rad, kan jag komma med ett par stalltips vad gäller att hålla hälsan (framförallt magen) i behåll.

1) Givetvis dricks det enbart vatten på flaska, tänk inte ens tanken att dricka kranvatten. Restauranger väljs med omsorg.

2) Probiotika. Detta är den första och starkaste försvarsställningen. Jag tar regelbundet probiotika vilket, enkelt förklarat, stärker din mag/tarmflora (bra bakterier). Jag har inte varit magsjuk på flera år och jag är övertygad om att det är tack vare probiotikan. Kan även tillägga att jag inte ens varit förkyld på ett antal år heller, och tror det har att göra med en stark och sund mage. Det finns ju ett klassiskt talesätt: "Hälsan börjar i magen" och där spelar probiotika en stor roll är jag övertygad om. Tar detta året runt. Jag slår givetvis på stort med probiotikan och köper den bästa på markaden från den Japanska tillverkaren Dr. Ohhira.

3) Skull nu trots allt "olyckan" vara framme med diarré eller gaser "bloated", eller DelhiBelly så har jag alltid med mig aktiverat kol från Apoteket. Sök på "Carbo Medicinalis". Detta är svarta koltabletter (rent kol) som neutraliserar gasig/uppsvälld mage på så fort som 15 minuter. Även bra att ha vid mer seriösa problem som seriös förgiftning. Fungerar perfekt, inga biverkningar och ett absolut måste i necessären.

Nu kan man givetvis råka ut för andra seriösa magbesvär oavsett ovannämda preventioner så det gäller till att vara försiktig, framförallt med att äta "på gatan" som ser så gott ut, jag vet :) men detta är receptet jag kör och jag har nästintill inga problem, annat än lite gaser ibland, i det mest ökända landet för magbesvär.

P.S.
Vad försiktiga med små sår också. Till och med så små trivialiteter som skrapsår måste tvättas noga och sedan plåstras om för att inte riskera att bli infekterat. Var en gång nära blodförgitning på grund av att jag inte täckte över ett litet myggbet på smalbenet som jag skrapade upp men inte täckte över ordentligt och som sedan vart infekterat.
 
Toppen