Senaste nytt

[OFFICIELLT] Eurobonus-status i Skyteam när SAS går med!

Fredrik

Medlem
Ja, men skillnaden mellan FB och EB är att FB ger fler "statuspoäng" om man flyger C. Priserna på dessa biljetter är dock tydligt högre än SAS Plus.

FB Gold kräver 36 segment i ekonomi men "bara" 12 i business. Allt intra-Europa.

Som nybliven FBP är jag mest intresserad av hur FB kommer belöna mig när jag flyger SK.
 

Hachans

Medlem
Ja, men skillnaden mellan FB och EB är att FB ger fler "statuspoäng" om man flyger C. Priserna på dessa biljetter är dock tydligt högre än SAS Plus.

FB Gold kräver 36 segment i ekonomi men "bara" 12 i business. Allt intra-Europa.

Som nybliven FBP är jag mest intresserad av hur FB kommer belöna mig när jag flyger SK.

Visst, men du kan ju med dyra plusbiljetter dra in nästan 10000 poäng inom Europa tor i Plus, eller en resa i C med LH eller Tap också då går det undan att samla ihop till guld.

För att inte prata om knepet att köpa biobränsle för att få XP i Flying Blue. Status på nolltid. Flög till Madrid i eko med KLM, drog in 56xp. 20 på flighten och 36 på biobränsle.

Edit: Min sambos kommande interkontinentala resa till Mexico ger 105 XP extra om man köper till biobränsle. Når nästan guld på en flight.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Som nybliven FBP är jag mest intresserad av hur FB kommer belöna mig när jag flyger SK.
När det gäller XP inom Flying Blue trodde jag inte det fanns några större frågor? SAS Plus räknas rimligen som premium economy, som har en egen kolumn i XP-tabellen?
Däremot vet vi inte än hur många miles man får hos SAS för att flyga diverse SkyTeam-bolag.
 

Hachans

Medlem
När det gäller XP inom Flying Blue trodde jag inte det fanns några större frågor? SAS Plus räknas rimligen som premium economy, som har en egen kolumn i XP-tabellen?
Däremot vet vi inte än hur många miles man får hos SAS för att flyga diverse SkyTeam-bolag.

Det hade jag inte varit helt hundra på då Plus benämns som business i SAS-appen när du flugit shorthaul exempelvis.
 

Burväktaren

Ny medlem
Första inlägget! ✨
Fråga; Är det någon som vet något konverteringstabellen mellan SAS och övriga SkyTeam bolag efter 1 september?
Har precis bokat en resa i C-class full flex med AF via CDG till Marrakesh i oktober helt i blindo.
Får säga att det kändes märkligt. Aldrig att jag skulle ens fundera på AF tidigare.

Vad resan konverteras till i EB poäng är helt höjt i dunkel.

Är själv EBD, inne på sjätte året på lifetime gold hos SAS och varit väldigt noga med hur vad jag bokar som de flesta, men denna resa kan bli både biss och kajs eller bra med poäng.
Läst utskicken från SAS men just konverteringstabellen i bokningsklasserna har var jag vet inte kommunicerats ännu, eller?

Någon?
 

henke12

Medlem
Första inlägget! ✨
Fråga; Är det någon som vet något konverteringstabellen mellan SAS och övriga SkyTeam bolag efter 1 september?
Har precis bokat en resa i C-class full flex med AF via CDG till Marrakesh i oktober helt i blindo.
Får säga att det kändes märkligt. Aldrig att jag skulle ens fundera på AF tidigare.

Vad resan konverteras till i EB poäng är helt höjt i dunkel.

Är själv EBD, inne på sjätte året på lifetime gold hos SAS och varit väldigt noga med hur vad jag bokar som de flesta, men denna resa kan bli både biss och kajs eller bra med poäng.
Läst utskicken från SAS men just konverteringstabellen i bokningsklasserna har var jag vet inte kommunicerats ännu, eller?

Någon?
Ingen vet
Alla väntar
:)

Välkommen!
 

Hachans

Medlem
Första inlägget! ✨
Fråga; Är det någon som vet något konverteringstabellen mellan SAS och övriga SkyTeam bolag efter 1 september?
Har precis bokat en resa i C-class full flex med AF via CDG till Marrakesh i oktober helt i blindo.
Får säga att det kändes märkligt. Aldrig att jag skulle ens fundera på AF tidigare.

Vad resan konverteras till i EB poäng är helt höjt i dunkel.

Är själv EBD, inne på sjätte året på lifetime gold hos SAS och varit väldigt noga med hur vad jag bokar som de flesta, men denna resa kan bli både biss och kajs eller bra med poäng.
Läst utskicken från SAS men just konverteringstabellen i bokningsklasserna har var jag vet inte kommunicerats ännu, eller?

Någon?

Finns ingen än. Men du kan ju få en aning kanske genom att leta upp intjäningstabellen för flyg med AF till andra bolag. Tittar jag på mina flyg så verkar det vara distansen med någon multiplikator helt enkelt, och inte baserad på biljettpriset. Vad exakt den blir får vi se längre fram.
 

JacobGBG

Medlem
Första inlägget! ✨
Fråga; Är det någon som vet något konverteringstabellen mellan SAS och övriga SkyTeam bolag efter 1 september?
Har precis bokat en resa i C-class full flex med AF via CDG till Marrakesh i oktober helt i blindo.
Får säga att det kändes märkligt. Aldrig att jag skulle ens fundera på AF tidigare.

Vad resan konverteras till i EB poäng är helt höjt i dunkel.

Är själv EBD, inne på sjätte året på lifetime gold hos SAS och varit väldigt noga med hur vad jag bokar som de flesta, men denna resa kan bli både biss och kajs eller bra med poäng.
Läst utskicken från SAS men just konverteringstabellen i bokningsklasserna har var jag vet inte kommunicerats ännu, eller?

Någon?

Vi kan som sagt bara gissa i detta läget. Det som kan vara intressant i detta fall är att titta på hur många XP resan ger. Om du öppnar starkt med C full-flex så kan det vara ett alternativ att bara lägga en viss spend direkt i Flying Blue för att nå 180 XP och gold där.
 

Hachans

Medlem
Vi kan som sagt bara gissa i detta läget. Det som kan vara intressant i detta fall är att titta på hur många XP resan ger. Om du öppnar starkt med C full-flex så kan det vara ett alternativ att bara lägga en viss spend direkt i Flying Blue för att nå 180 XP och gold där.

XP intjäningen hos FB beror bara på om du flyger F, C premium eco eller eco. Den bryr sig inte om vilken bokningsklass du bokat i. Billigaste C ger lika mycket XP som dyraste C.
 
Toppen