Pratade med en från eurobonus avdelningen under minglet och ställde frågan om det fanns någon chans att EBG i framtiden inte skulle vara Star Alliance Gold.
Personen såg ut som ett stort frågetecken och svaret blev att det absolut inte fanns några sådana tankar och att det skulle vara högst osannolikt att det blir så framöver. EBG kunder är extremt viktiga för SAS och att ta bort den delen av EBG skulle inte göra någon nytta.
Hade även ett samtal med
@massimo precis innan eventet avslutades. Trevligt att träffas in person.
Anko pratade lite om upplevelsen på flygplatsen som EBD och att det fanns mycket att göra. Prio boarding för grupp A/B samtidigt kanske är ett minne blott och en tanke var att grupp A framöver enbart kommer vara EBD/P, och grupp B blir guld/plus/business eller något liknande.
Man nämnde även under presentationen att SAS planerar 15 nya rutter till nya marknader nästa år. Högst troligt inom Europa och inte interkontinentalt.
Sen skämtades det lite om att SAS hubb inte är Jokkmokk och inte heller Sevilla. Det man ville säga med det är att det är mest logiskt med SAS hubb i Köpenhamn då folk åker både öst/väst/nord/syd där ifrån. Ju längre upp i Europa man kommer desto färre reser norrut (Jokkmokk) och ju längre söderut man kommer så reser färre söderut (Sevilla). Finns en bra anledning till att de största hubbarna ligger i centrala Europa och inte i utkanten av Europa. Helsingfors är ett bra exempel på vad som kan hända när man ligger längst ut i ett hörn, man har enorma fördelar österut, men när den möjligheten försvinner (oavsett anledning) så sitter man rätt dåligt till. På så sätt köper jag alla dagar i veckan att huvud hubben är Köpenhamn även om det är mer eller mindre lika långt från ARN till alla US destinations som från CPH. Kastrup ligger dock mycket bättre till för resor i alla väderstreck än vad Arlanda gör.