Senaste nytt

Nya säkerhetskontrollen på Arlanda Terminal 5

Idag på nationaldagen var det första gången som jag kunde prova den nya säkerhetskontrollen på Arlanda Terminal 5. Vi fick välja om vi ville gå via den eller gå till den gamla kontrollen på Terminal 5F. Säkerhetskontrollen har ett mycket stort utrymme och det var två maskiner igång när kom dit vid 8-tiden. Alla behövde inte heller passera en kroppsskanner utan enbart dem som hade något som säkerhetsportalen reagerade på.

Det är en inkörningsperiod just nu och det märktes på att många väskor hamnade på manuell efterkontroll. I min plastlåda hade tyvärr ett barn lagt sin mjukisjacka! När jag påpekade att detta inte var vår jacka fick man köra om min låda igen och barnets jacka i en separat låda som försenade mig ytterligare ca 5 min. Föräldrar borde ha lite koll var deras barn lägger sina prylar på säkerhetskontrollen.

Sen är det en lång slingrande gång till dess du kommer fram till taxfree-avdelningen och med den gamla säkerhetskontrollen till vänster. Av förståeliga skäl har jag ingen bild från själva säkerhetsområdet.
2EB9FA20-ED3B-48CC-8DC6-9CEAE082CC27_1_201_a.jpeg
 
Last edited:
Det går utmärkt att lämna kvar vätskor och dator/iPad etc i väskorna. De informerar om det när du kommer till bandet. Du behöver heller inte stå i kö efter varandra utan du går till en ledig plats där du kan lägga dina saker i plastbacken. När det gäller vätskor över 100 ml frågade jag inte dem om det. Man har ju för vana att inte ha mer med sig i handbagaget än just vad som ryms i plastpåsen.
 

Jannes

Medlem
Tvingas man ännu in i TaxFreen eller var är utgången?
Ska bli spännande att se hurdan effekt detta har. På Helsingfors-Vanda har det blivit så mycket bättre i och med deras nya security.
 
När det gäller vätskor över 100 ml passar jag på den frågan. Hoppas någon kan fråga dem som passerar nya kontrollen. Man kommer ut precis där gamla säkerhetskontrollen 5F är idag. Sen blir det den vanliga promenaden genom butiken.
 

fcx

Medlem
Gäller gränsen på 100 ml även om man inte behöver ta ut vätskorna?
Jag "svarar" mig själv här. Enligt Transportstyrelsens hemsida så gäller gränsen på 100 ml fortfarande, men man hänvisar samtidigt till den EU-förordning som reglerar säkerhetskontroller, som säger att gränsen inte gäller. Undrar om hemsidan är dåligt uppdaterad, eller om detta blir ännu en sak som kan ingå i den berömda Arlandaregeltombolan.
 

Hachans

Medlem
Tvingas man ännu in i TaxFreen eller var är utgången?
Ska bli spännande att se hurdan effekt detta har. På Helsingfors-Vanda har det blivit så mycket bättre i och med deras nya security.

Vanda har blivit toppen.

Tyvärr har jag noll förtroende för kompetensen att kunna drifta något lika bra på Arlanda, och ifrågasätter hur smart det var att ta dessa nya i bruk precis innan semesterrusningen. Arlanda har ju visat de inte ens kan styra upp basala kösystem. Och personalen i säkerhetskontrollen är ju inte de de skarpaste knivarna i lådan heller alla gånger, och missar ofta grejer, min telefon har de fortfarande inte fångat en enda gång när jag låtit den ligga i väskan.

Men vi får väl se!
 
Toppen