Jag är övertygad om att det kommer bära sig ekonomiskt, i synnerhet om det statliga miljötransportstödet kvarstår naturligtvis. Men det var säkert omkring 30 personbilar på färjan vad jag kunde se, vilket jag förstår låter skrattretande lite. Men betänk då att de allra flesta var hemvändande sydtyskar vars semester slutar snart, så normala resenärer och inga fartygsnördar, och detta med en bokningsprocess som var så omständlig att till och med jag var nära att ge upp! Geografiskt är ju Nynäshamn-Gdansk enda konkurrenten, men medan det är en bra linje enbart för Polen, så tar man sig betydligt smidigare till en mängd olika delar av Europa från Rostock, till och med vissa delar av Slovakien precis söder om Polen.
Prismässigt får vi se (ev. bilfemmor och paketpriser lär väl dyka upp), jag vet inte riktigt vad 3k enkel för Göteborg-Kiel innefattar i ditt exempel, men det är ganska exakt vad man får betala här också, i totalpris för 2 pers enkel. Om du menar utsideshytt nu när jag läser igen så tycker jag det är ett väldigt bra pris i färjesammanhang. Dock är ju denna linje betydligt längre, och framför allt i meningen att Berlin-Göteborg är en sträcka som kan köras stressfritt på en dag via t.ex. bron eller Helsingör, medan Berlin-Stockholm är för långt som jag ser det.
Något datum för bokningssida hörde jag inte, men jag påpekade att medelresenären inte kommer boka alls förrän det blir betydligt enklare och detta var de fullt medvetna om och ville färdigställa sidan så fort som möjligt. Annat jag tog upp var betalning, där nuvarande kortterminaler krånglar då de verkar vara beroende av vanligt mobilnät (Gotlandsfärjor som sagt) och euro inte fungerar som betalningsmedel. Jag tog upp att kombinationen av detta inte går väl hem, i synnerhet inte hos de tyska resenärerna.
Angående hytter så mycket bekväma tyckte jag (väljer alltid insides då de gungar mindre och blir kolsvarta), bara fyrbäddshytter men TV, inställbar AC och wifi är knappast en kombination man kan förvänta sig på södra Östersjön annars. Dock är det ett par timmar när färjan går precis mellan Skåne och Rügen där all täckning är nästan obefintlig.