Senaste nytt

Ny begränsning på antal lounge-gäster som EuroBonus Gold?

Jay

Medlem
Om det nu skulle vara så att SAS helt vill strypa tillgången för EBG att ta med extra gäster, "bryter" detta inte mot Star Alliance reglerna? Kan man inte bara hänvisa till att *G alltid får ta med sig en gäst?
 

bnr

Medlem
Det ser ut som frågan är påhittad alternativt kopierad Q&A från annat håll. Eller så är ämnet som diskuteras star alliance förmåner.

Hade det varit som frågeställaren påstår så hade nog garanterat fler uppmärksammat att man strukit den förmånen från Guld...
Påhittad?
Du får gärna flyga vilket SK-flyg som helst, läsa Scandinavian Traveler och skapa din egna uppfattning av det jag FOTOGRAFERAT.
Varför skulle jag hitta på detta?
 
Om det nu skulle vara så att SAS helt vill strypa tillgången för EBG att ta med extra gäster, "bryter" detta inte mot Star Alliance reglerna? Kan man inte bara hänvisa till att *G alltid får ta med sig en gäst?
Thai har samma regeler. Endast 1 gast som ROP Gold member
 

Hall

Medlem
Vi kan fortfarande inte utesluta ett misstag. Om det är sant så är det ett klart minus. Oavsett jäkligt klantigt kommunicerat med påhittad fråga om något som inte ännu är "fact" (om det någonsin blir det). Amatörer.
 

Chrille

Medlem
Det är uppenbart dels att frågan berör många resenärer, dels att kommunikationen från SAS är minst sagt otydlig. Är det inte dags för en klargörande kommentar från SAS själva?
 

Senator

Moderator
Det är väldigt intressant hur en sådan liten notis i en tidning kan skapa en såpass storm ;) Men om vi antar att informationen stämmer: nämligen att EBG enbart får ta med sig en gäst, och inte längre familjen är väl det största misstaget åter SAS oförmåga att kommunicera med sina kunder på ett bra sätt. Eller så är det medvetet val att kommunicera på detta sättet, och introducerade ändringarna "by stealth".

Några allmänna tankar runt alla trådar om SAS lounger:
1. Frågan om familj eller inte familj, är svår. Antingen om man är EBS, EBG, EBD, eller EBP. Vi skall komma ihåg att SAS har haft en mycket liberal policy jämfört med många andra bolag gällande detta. Det är bara Lufthansa till min vetskap som är lika generösa gällande familjer. Sedan tror jag det är svårt att se oavsett status, att detta skulle vara en förmån utanför SAS egna lounger och inom Star Alliance.
2. Med introduktionen av EBD, är det väl naturligt att en del förmåner ändras. Antingen får EBD nya förmåner, eller så flyttas en del förmåner från EBG. Jag skulle förstå som läget är idag om det blir en ändring av EBG i fördel för EBD. Jag förstår att detta är smärtsamt för några, men det är nog tyvärr en naturlig följd av EBD
3. Överfulla lounger: i England klagas det på BA, i Tyskland klagas det på Lufthansa. Frågan är hur mycket kapacitet skall det byggas för att hantera 2% av tiden? Så har vi häxjakten på stackars silvermedlemmar, känns väldigt onödigt och trist.
4. Renoveringar och när? Här tycker jag rejält synd om SAS på allt gnället härinne. "Damned if you do, damned if you don't". SAS verksamhet kretsar inte bara runt Arlanda. Vi skall komma ihåg den investering som är redan gjort i Göteborg och i Oslo. Det går inte att göra allt på en gång. Det väljs tider och platser. En viss förståelse borde det väl finnas, särskilt när framtiden erbjuder bättre än vad vi hade? Jag förstår verkligen inte problemet..

Iofs, jag förstår problemet. Den största överraskningen och kanske den tråkigaste utvecklingen i diskussionen är antalet DYKWIA (Don't You Know Who I Am) inlägg kopplat till detta. En mycket tråkig utvecklingen. Lounge access är fortfarande en förmån och ett privilegium, inte en mänsklig rättighet. Dialogen påminner mig mer och mer om denna pärla från SVTs historia:

"My two cents"
 

Hall

Medlem
Senator, kommunikation by "stealth" i detta fall mitt i semestertider innebär sura familjer (framförallt EBG innehavaren) vid loungernas entréer. Informationen på SAS Eurobonussidor är fortfarande den vanliga:

Screen Shot 2015-07-16 at 08.06.29.png
 
Toppen