Senaste nytt

Nu varslar även Luftfartsverket

ekf

Medlem
Tack för den informationen, men vist har väl statliga verk kickat folk, jag tänker på arbetsförmedlingen vist sparkade de folk?
Nu är det OT som sagt, men i Sverige betyder permittera att skicka hem personal med full lön. Sedan har vi abrovinken med corona-korttidspermitteringen som ger den anställde nästan full lön.
I Norge betyder permittera något annat, och där får man inte lön mig veterligen
 
Tack för den informationen, men vist har väl statliga verk kickat folk, jag tänker på arbetsförmedlingen vist sparkade de folk?

Tror det är lite begreppsförvirring. Att permittera är inte detsamma som att kicka folk, det är nästan motsatsen. Permittering betyder i vidare bemärkelse att arbetstagaren inte har några arbetsuppgifter eller inställelsekrav. Dvs man får lön men behöver inte komma till jobbet. Ganska vanligt t.ex. under uppsägningstiden. Det kan, såvitt jag vet, alla arbetsgivare göra, men det är inget man VILL göra i någon större utsträckning eftersom man då betalar full lön och får inget arbete utfört.

"Korttidspermittering" är ett specialfall där arbetstagaren arbetar deltid, men behåller nästan samma lön, och lönekostnaderna splittas mellan staten och arbetsgivaren. Och DET är något som bara vissa företag som uppfyller kriterierna kan nyttja, och där ingår inte statliga verk.
 

Homer

Medlem
Tror det är lite begreppsförvirring. Att permittera är inte detsamma som att kicka folk, det är nästan motsatsen. Permittering betyder i vidare bemärkelse att arbetstagaren inte har några arbetsuppgifter eller inställelsekrav. Dvs man får lön men behöver inte komma till jobbet. Ganska vanligt t.ex. under uppsägningstiden. Det kan, såvitt jag vet, alla arbetsgivare göra, men det är inget man VILL göra i någon större utsträckning eftersom man då betalar full lön och får inget arbete utfört.

"Korttidspermittering" är ett specialfall där arbetstagaren arbetar deltid, men behåller nästan samma lön, och lönekostnaderna splittas mellan staten och arbetsgivaren. Och DET är något som bara vissa företag som uppfyller kriterierna kan nyttja, och där ingår inte statliga verk.


Förvirrande, dessutom brukar journalister inte ha så bra koll speciellt inte vid jämförelser med andra länder.

Dessutom har permitteringslön en gång haft en annan betydelse i Sverige
LO vill återinföra permitteringslön | Lag & Avtal (från 2011-01-24)
 

Mr Basic

Medlem
Med det stödet behöver ju inte LFV varsla några anställda längre. Frågan är vad man sysselsätter alla flygledare med när det knappt finns någon trafik att ta hand om.
Helt klart positiva nyheter. :)
Tyvärr känner jag mig rätt säker på att varslet kvarstår (och att folk kommer sägas upp). LFV finansieras av avgifter från flygbolagen som nu flyger med 10-15% produktion (undantaget uppdrag från Försvarsmakten/totalförsvaret). :cool:
 
Toppen