Senaste nytt

NextJet i konkurs

Palazzi

Medlem
Sas har nog för få små kärror för att ta upp de där. Man måste ju ha pendlar frekvens på dem för att set ska få ihop säkert.

Skulle nog isåfall vara om någon av underleverantörerna får ett bra pris på flygplanen och hugger, typ cityjet.

Har de någon linje som inte flygs av bra from Bromma? Om ja skulle min gissning snarare ligga på att den plockas upp där.

(men jag brukar ju ha fel på sådana här gissningar :p)

Har svårt att tro att någon plockar in varken en SAAB 340 eller en ATP. Den förstnämnda flygs, i Europa, bara av Nextjet o Loganair (i betydande skala) o ATP finns väl knappt kvar alls (Cargo möjligen?).
De har en ATR som säkert någon vill norpa...

Mer logiskt är nog att SAS och Flygbra fördelar de tyngre linjerna (om någon kan räknas som det) och att de tunnare flygs med Jestream32 eller liknande. Direktflyg eller något estniskt bolag...

Tråkigt för de anställda, alldeles oavasett :/
 

Ricci

Medlem
Jag tror att vi snart ser SAS flyga ATR till Mariehamn, åtminstone morgonturen.

Nextjets maskiner gissar jag hamnar i Australien, om ingen mer lokal förmåga tar över det snabbt.
Jag tror att både SAS och BRA kommer ta vissa linjer med viss betalning från staten.
 

seat56f

Medlem
Jag tror att både SAS och BRA kommer ta vissa linjer med viss betalning från staten.

Ingendera av Karlstad / Växjö / Halmstad / Jönköping kan väl komma ifråga för något glesbygdsstöd, samtliga har ju hyfsade möjligheter till kommunikation i övrigt. Det är väl normalt sett kommunerna själva som brukar brunka iväg skattepengar på olönsamma linjer till de här mellanstora städerna?

Däremot kanske Gällivare, Lycksele och/eller något annat de svåråtkomliga ställena i Norrlands inland kan komma på tal för statligt stöd, men det är nog det.
 

SK989

Medlem
Dessa linjer har allmän trafikplikt i Sverige, vilket betyder att staten upphandlar en operatör för att sköta driften:


  • Gällivare – Arlanda
  • Hagfors – Arlanda
  • Hemavan – Arlanda
  • Kramfors – Arlanda
  • Lycksele – Arlanda
  • Pajala – Luleå
  • Sveg – Arlanda
  • Torsby – Arlanda
  • Vilhelmina – Arlanda
  • Arvidsjaur - Arlanda
  • Östersund – Umeå
Vad gäller de kommersiella linjerna som Nextjet flög så borde det väl gå att få vinst på att flyga Stockholm - Jönköping? Även linjen Stockholm - Mariehamn borde väl löna sig, tycker man. Nextjet var helt ensamma på de linjerna.
 

mha321

Medlem
Sas flög ju på Jönköping förut och det gick ju inte ihop. Men troligen pga för stora flygplan - med de mindre alternativ man har nu borde den ju ha en chans. Särskilt som det inte finns direkttåg till Stockholm...
 

fcl

Medlem
Det finns direkttåg, men bara ett om dagen:

Jönköping C - Sthlm Central 06:00 - 09:30
Sthlm Central - Jönköping C 16:38 - 20:15
 

mha321

Medlem
Det finns direkttåg, men bara ett om dagen:

Jönköping C - Sthlm Central 06:00 - 09:30
Sthlm Central - Jönköping C 16:38 - 20:15

Ha. Det har jag aldrig sett när jag faktiskt letat. Å andra sidan vägrar jag åka tåg 6 på morgonen så det kan vara därför men 1638 borde ju någon gång ha dykt upp. Inte för att jag åkt dit speciellt ofta men det hade jag missat totalt. Eller är det nytt?
 
Toppen