Senaste nytt

Några frågor samt önskemål om tips för Tokyo och Kyoto

Robert_E

Medlem
Hej,

Jag har förstått att det är många här som varit i Tokyo och Kyoto.

Efter många bokningar som blivit inställda för mig sedan pandemin ser det ut att vi äntligen skall komma iväg nu!

Resan sker med SAS i biz från CPH nu i september, och jag har försökt läsa på en del här på forumet samt andra siter.

Jag letar nu lite tips från er som varit där...

Vad jag hittat som vi har lagt in i vår plan är:

Tokyo
Akihabara
Shibuya
Ikebukuro
Sensoji Templet
Yodobashi
Nakamise-Dori Avenue
Ginza

Kyoto
Fushimi Inari Taisha Shrine
Nishiki Market
Yasaka Pagoda
Higashiyama

Har jag missat något annat som är ett måste eller har ni några tips?

Några frågor:
Vad jag förstått så är det bra att skaffa ett "Japan Rail Pass" för Koyoto samt för Tunnelbanan och tåg.
1. Jag har hittat en svensk återförsäljare: flygi.se, är det någon som har använt dem, har det fungerat bra? Något jag skall tänka på?

2. Har läst på en del siter att det inte är så vanligt att alla ställen tar kort som betalning, stämmer det? Vad är bäst att ha med sig?

3. Har läst att det finns ett "Suica kort" som man skall kunna ladda ner i sin iPhone för att använda för betalning. Hur fungerar det, är det något som är bra att ha?

4. Annat som vi skall tänka på?

Tackar på förhand!
 

frli

Ny medlem
Jag har varit i Japan två gånger (2019 och 2020) och då cirka en månad åt gången. Det har varit blandat vistelse med storstad till absolut minsta skidort och det är min uppfattning att det generellt går utmärkt att betala med kort (Mastercard i mitt fall) men det skadar inte att ha med sig cash. På bussar är det cash som gäller men mina datapunkter gällande detta är från landsbygden runt Nisseko, Hakuba och Myoko. Det lönar sig alltid att vara hövlig och visa respekt och försöka smälta in så gott det går bland lokalbefolkningen. Detta är relativt enkelt om det är många skräniga Australiensare eller Amerikaner i närheten men naturligtvis oerhört svårt i övrigt.

Ät överallt.

Ha alltid med passet så du kan handla tax-free om du nu ska shoppa något. Vet inte om detta har ändrats men tidigare var det iaf stört omöjligt att få till tax-free utan passet med sig. Det räcker att en av er har med sitt för detta ändamål och det behöver inte vara personen som betalar/handlar.

Kattposten är fantastisk för att skeppa baggage i förväg någonstans. Vi skickade alla skidgrejer från boendet på skidorten till NRT och reste runt med lätt packning sista veckan.

Att vara turist i Japan är enkelt och säkert men samtidigt lite konstigt på ett charmigt sätt. Jag gissar att det är väldigt annorlunda att leva där.
 

Tomas E

Medlem
När det gäller kort eller kontanter är min erfarenhet (Tokyo och Yokohama, senast i våras) ungefär så här: du behöver kontanter bl.a. för "smårestauranger"/pubar, inträdesavgifter till vissa sevärdheter och för att fylla på ett fysiskt Suica-kort om man kör med det (som jag har gjort). Alla butiker som ingår i butikskedjor, snabbmatskedjor och "lyxrestauranger" tar kort, och vissa men inte alla museer/sevärdheter.
Det man ska se upp med när det gäller kontanter är att en hel del bankomater bara tar inhemska kort. Bl.a. gäller det de flesta som finns inne på järnvägsstationer. Så det är bäst att aldrig få helt slut på kontanter, för plötsligt visar det sig att de närmaste bankomaterna inte tar ditt utländska kort. Bankomater som funkar för utländska kort är bl.a. de på 7Eleven och FamilyMart (och dessa närbutiker finns överallt), de på postkontor och de flesta inne på banker.
 

Hachans

Medlem
1. Jag har använt Flygi. Fungerar kanon.

2. Kortanvändningen i Japan har gått spikrakt upp sen pandemin. Jag använde mitt Amex nästan överallt och Mastercard på resten. Tog ut kontanter just för att jag vant mig vid att de inte tar kort överallt eller att kortet inte fungerade, men det var absolut inga problem denna gång och jag fick anstränga mig för att använda de kontanter jag tagit ut. Tänk på dock att kontaktlös betalning ibland använder ett annat protokoll än hemma så korten fixar inte det. Men då fungerar det med chip.

3. SUICA/PASMO är ett måste. Lägg det på telefonen om du kan så behöver du aldrig oroa dig över att kunna betala för kollektivtrafiken, en läsk i automaten eller sakna växel när du leker med klomaskinerna i Akihabara. Bara fyll på efter behov via Apple Pay. Alla resenärer måste ha ett kort, observera att det nästan inte fungerar på några Androidtelefoner, bara de japanska.

4. Ta med passet överallt för taxfreerabatten eller använd QR-koden som du kan fixa via immigrationen online. Kom ihåg att tax free inte gäller för saker som kommer konsumeras i Japan. Köper du tex kosmetika eller sprit så får du de i tax free påsar som inte får öppnas innan du lämnat Japan. Tullen kommer stickprovskontrollera. Jag råkade ut för att de kollade mitt handbagage innan pandemin, men nu för någon vecka sen kollade ingen.

Övrigt: JR Pass är bra för att åka långväga tåg. Räkna på om ni verkligen behöver turistkorten för tunnelbanan. De går inte att köpa överallt och är allmänt krångligt, och man måste åka en del för att tjäna in dem. Det kan vara lika bra med SUICA. Och undvik rusningstrafiken.
 

FilipJ

Medlem
Skall även jag med familj till Japan i september. Vi har övergivit idén om JRPass nu iom att vi kommer åka långdistanståg 1 gång, Tokyo-Kyoto, för att sedan röra oss till Osaka för sista delen av resan och flyga hem därifrån. Jag har räknat på det och det går inte ihop. Vi åker Shinkansen off peak hours för den dagen vi behöver förflytta oss den långa sträckan.
Tar till mig om tipsen kring Suica, det låter vettigt. Använder ni debit- eller kreditkort för att fylla dessa debit(?)kort?
 

Hachans

Medlem
Skall även jag med familj till Japan i september. Vi har övergivit idén om JRPass nu iom att vi kommer åka långdistanståg 1 gång, Tokyo-Kyoto, för att sedan röra oss till Osaka för sista delen av resan och flyga hem därifrån. Jag har räknat på det och det går inte ihop. Vi åker Shinkansen off peak hours för den dagen vi behöver förflytta oss den långa sträckan.
Tar till mig om tipsen kring Suica, det låter vettigt. Använder ni debit- eller kreditkort för att fylla dessa debit(?)kort?

Jag använde mitt Amex och min sambo använde sitt Nordea-debitkort genom Apple Pay.

Ja, ska ni bara åka Shinkansen enkel väg är det billigare att köpa enkelbiljett än JR Pass. Eller ja, billigt är det ju inte. Mindre dyrt.
 

J1981

Medlem
Från Haneda är smidigt att ta tunnelbanan in till centrala Tokyo. Taxi är inte allt för dyrt heller. Går även kombinera, typ åka in till en närliggandes station utan byten o sen ta taxi sista biten.
Beroende på hur länge ni är i Tokyo skulle jag även slänga in Shinjuku, Nakano (nakano broadway som är lite som ett mini akihabara), Odaiba (framför allt teamlabs planet, bokas online)

Sensoji är tips att köra på en vardag. Blir väldigt fullt på helger.

Promenera från Shibuya till Omotosando/Harajuku är en bra rutt.

Parken o skogen runt Meijitemplet är trevlig och eett bra sätt att få ett break från staden.

Takeshita dori i Harajuku är överskattad turistfälla. Harajuku är mycket mer intressant om du korsar storavägen där Takeshita tar slut och gå in på harajuku street. Gillar du sneakers är det ett stort tips.

Skytree är högt, absolut värt det, men tycker shibuya sky ger mer Tokyo feeling. Bokas online.

Ta en drink eller två i nån hotelskybar typ Andaz eller Park Hyatt. Ev table charge, men vårt det. Kolla dock så att det inte är molnigt. Gjort den missen en gång, Såg ut som dom hade gardinerna för, man såg nada.

Kolla in någon depachika (matmarkad) på källarplan av något stort varuhus. Dom har ofta två avdelningar en med färdiglagad mat och en med sötsaker. Vissa har även matbutik.

Nu var det ett par år sedan jag var i Kyoto. Finns bus/tunnelbane pass där för 1 eller 2 dagar. Tjänas in på typ 4 resor om dagen. Tokyo har också metropass, men för min del brukar det bli att man åker blandat metro och jr. Då blir det svårare att få värde ur metropasset.

Kyoto. Kiyomizu templet får ni inte missa. Ligger vid Higashiyama dit ni ändå ska.

Som många andra sagt, ska ni bara till Kyoto är det billigare att köpa biljett än railpass.

Har du inte iphone kan du tyvärr inte ha suica på telefonen. Köp då ett welcome suica på haneda. Suica/pasmo går inte köpa just nu på annat sätt.
Förutom lokaltrafik kan du betala med suica i många taxibilar, närbutiker, drickaautomater mm.

Som frli skrev så har japan ett otroligt bra "budnätverk" (https://www.global-yamato.com/en/hands-free-travel/scene02.html).
Väskor skickas smidigt och billigt från hotell till hotell inom eller mellan olika städer.
Tex skicka från hotellet i tokyo till hotellet i kyoto så slipper ni släpa väskorna på tåget (måste köpas/bokas plats för stora väskor).
En stor väska kostar typ 200kr.
Åkte rutten tokyo - 4 dagar i sapporo - osaka i somras. Skickade två väskor från hotellet i tokyo med leverans 5 dagar senare i på hotellet i osaka.

Fixa ett japanskt data-simkort alt mobil wifi. Brukar köra sim från: https://www.mobal.com/japan-sim-card/

När det gäller mat, kolla tebelog (https://tabelog.com/en/) istället för google maps.
Japaner är mycket striktare med höga betyg och slänger inte runt 5or över allt som turister. En 4a på tabelog är ett fantastiskt betyg.

Kolla på höjden. Du hittar restauranger o butiker flera plan upp i många hus. Man är så van att det är markplan som gäller.

Sist men inte minst. Google translate är din bästa vän. Med live kameraöversättning.
 

J-Dog

Medlem
Vi var där för några veckor sedan och du har fått väldigt många bra tips redan.
Vad jag kan lägga till är: https://vjw-lp.digital.go.jp/en/

Här gör du allt klart med migration och tull och tom kan du lägga in tax-free hanteringen - allt med QR kod. Då slipper du ta med passet när du ska handla tax-tree och vi behövde inte mer än 10 minuter på flygplatsen för att hämta upp väskan och gå genom migration och tull till den väntande bussen vi hade bokat till hotellet (Bodde på Hilton Tokyo)
 
Toppen