Senaste nytt

När ska intra-Europa börja närma sig intra-USA

Efter att ha flugit runt en del inrikes i USA så undrar man ju när något bolag i Europa kommer vända på utvecklingen och skapa en förbättrad produkt för oss som allt som oftast flyger runt intra-Europa.

På min två-timmars flight mellan La Guardia och Chicago O'Hare får man alltså valfri dryck samt snacks, en tv motsvarande en ipad i stolsryggen framför samt extra vaddning på alla säten i hela planet, stolar som inte bara fäller ryggen utan även den horisontella delen av stolen. För att inte tala om business-class där man får breda fina mjuka säten, stor TV, mat och massor av olika drycker. Är priset högre än vad motsvarande resa kostar i Europa? Nej, det är billigare...

Det måste ju komma en spelare som ser värdet i att erbjuda riktig business, möjligheter till lite komfort och kanske en film eller två(Att det är samma utbud på en 2 timmars inrikes i USA som över atlanten tycker jag är helt fantastiskt bra). Jag förstår såklart att kostnaden kommer vara aningen högre för bolagen att köpa in dessa extra-tjänster men bevisligen kommer man inte vinna på att vara lika snåla och dåliga som Ryan, Norwegian och allt vad dom nu heter...Det var bättre förr(det är bättre i USA/Asien).
 

Cremant

Medlem
Det har det funnits.

Det spelar dock ingen som helst roll om det finns någon leverantör på markanden som ser värdet i detta så länge som det inte finns några kunder som är beredda att betala för det.

För min del betalar jag gärna lite mer för att få tillbaka gamla businessclass inom Europa.
 

palmen

Moderator
Man kan ju tex flyga SAS Stockholm-Alicante för under 700 kronor på kampanj, drygt 4h flygning.
Hittar du motsvarande priser på Chicago-San Francisco som också är 4h?

Någon form av IFE är med största sannolikhet på väg bort från de flesta bolag inom 5-10 år, istället förväntas alla ta med sig sin egen och kan koppla upp det mt en "media-hub" ombord istället med bra hastighet för överföring.

Sen har du även kortare resor i domestic first där du erbjuds drycker och en chipspåse eller banan typ, där är de europeiska bolagen bättre på att servera något vettigt.

Sanningen är den att väldigt få i Europa vill betala för detta, det är lägsta pris som gäller och inget annat. Betalningsviljan i USA är betydligt högre för flyg rent generellt. Och hur många köper biljetter i deras business eller domestic first inom USA? De platserna fylls ofta upp med status-resenärer som får gratis uppgrderingar.

För min del betalar jag gärna lite mer för att få tillbaka gamla businessclass inom Europa.
Definiera lite? Betalar du gärna 7000 för en tur och retur till London i business från Sverige? Eller kanske 12000 för business ner till Kanarieöarna?
 

trekker

Medlem
Har flugit BA mellan LHR och ARN när de hade long haul config och rätt många säten. Det var tomt i kabinen..... Det är oftast väldigt få i business så de behöver kunna flytta gardinen. Sen kvittar det väl lite på en 2 timmars flight om du kan fälla stolen eller inte?
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det måste ju komma en spelare som ser värdet i att erbjuda riktig business
Business är ju implicit med att det inte är DU som betalar, utan ditt företag. De senate 20 åren jag skuttat runt i europa så har ingen av mina arbetsgivare betalt en businessklassbiljett, oavsett kostnad, undantaget om jag åker tåg. Så om igen som faktiskt betala för din biljett vill betala för business så torkar det snabbare än vatten i Mexiko.

USA tycker jag tyvärr inte man kan jämföra med, vi pratar om ETT land och 300 miljoner invånare, den resan du nämnde är lite som att åka från Flen till Borås och lycka till med att hitta 20-40 personer som kan tänka sig betala 4000 Kr för en sån flygresa här..

det finns undantag, tror jag sett Finnair köra 350-900 mellan HEL-LHR bland annat, full business
 

JohnR

Medlem
Jag har kylslaget runt här i två år nu, och kan nog inte hålla med om att det är billigare biljetter här. Snarare betydligt dyrare. Jag reste tidigare på Centraleuropa, och de resorna var betydligt billigare, för motsvarande sträcka.

Dessutom är det många mellanlånga sträckor där det inte serveras någonting utöver nötter/kex även i First. Jag åkte t ex igår MSP-YYZ med delta, en resa på 2.5 timme, ingen mat.
 

palmen

Moderator
det finns undantag, tror jag sett Finnair köra 350-900 mellan HEL-LHR bland annat, full business
Finnair kör i dagsläget en A330 och A350 om dagen till London, övriga flighter är Airbus320 serien. Om jag förstått det rätt så har detta att göra med frakt och inte för att passagerarna önskat bättre stolar på linjen i business. Det jag hört är att det är långt ifrån att de fyller dessa kabiner med business resenärer.
 

RobHK

Medlem
Finnair kör i dagsläget en A330 och A350 om dagen till London, övriga flighter är Airbus320 serien. Om jag förstått det rätt så har detta att göra med frakt och inte för att passagerarna önskat bättre stolar på linjen i business. Det jag hört är att det är långt ifrån att de fyller dessa kabiner med business resenärer.

Måste säga att jag blev väldigt förvånad när jag såg att Finnair av alla bolag har en sådan "produkt". Väldigt imponerande måste jag säga och jag tror det är helt rätt för deras Kina/Asien strategi, då många drar sig för connecting flight när man ska sitta och trängas i en A320 ifrån HEL till London. I Asien finns en mycket mer utbredd kultur att flyga Business också.
 

Homer

Medlem
Beroende på sträcka och tid så kan ju "Maten" bestå av en påse chips
dvs. sämre än SAS Plus inrikes.

En annan skillnad är loungen
Elitmedlemmar i Am. lojaltitetsprog. får uppgraderingar i stället för loungetillgång
och Domestic First ger heller ingen loungetillgång, transcon undantaget.

Har ingen större betydelse när loungerna är som SAS, men det finns ju gott om riktigt bra
lounger inom Europa.

Måste säga att jag blev väldigt förvånad när jag såg att Finnair av alla bolag har en sådan "produkt". Väldigt imponerande måste jag säga och jag tror det är helt rätt för deras Kina/Asien strategi,
då många drar sig för connecting flight när man ska sitta och trängas i en A320 ifrån HEL till London.
I Asien finns en mycket mer utbredd kultur att flyga Business också.

Den som flyger från Asien till London och är bekymrad över komfort flyger direkt inte via Finland. ;)

Wideobody är för frakt, AY flyger ju även till Bryssel med widebody.
av samma anledning som Iberia har en daglig avgång med A330/340/350 mellan MAD-LHR

I nedanstående intervju bekräftar Finnairs chef detta

Finnair kör i dagsläget en A330 och A350 om dagen till London, övriga flighter är Airbus320 serien. Om jag förstått det rätt så har detta att göra med frakt och inte för att passagerarna önskat bättre stolar på linjen i business.
Det jag hört är att det är långt ifrån att de fyller dessa kabiner med business resenärer.



“We can definitely see the efficiency in our bottom-line figures, which is great for both the environment and for business,” Finnair’s COO Jaakko Schildt told TPG. “It also benefits us with new cargo potential — hence why we fly the aircraft between London and Helsinki, a big cargo route for us”.

Why Some Airlines Fly the A350 Long-Haul, and Others on Domestic Routes – The Points Guy
 
Toppen