Senaste nytt

London och boende mm

Hubert

Medlem
Familjen (två vuxna två barn 12 och 14 år) ska till London oktober för en långweekend. Hemresan går tillbaka tidigt så vi har tänkt att ta två nätter någonstans hyfsat centralt och så sista natten ute vid Heathrow. Det är flera år sedan vi var i London senast så jag tar gärna lite tips på lämpligt hotell. Vår budget ligger på max 4000kr per natt...typ... Problemet är att jag inte hittar särskilt mycket ens för den summan (Jag letar 4-5 stjärniga eftersom jag vill minnas att man inte ska bo på hotell med färre än fyra stjärnor i London?). Hilton London Metropole ligger just nu bäst till...

Är det bättre att bo en bit utanför och positionera sig nära kommunikationer?

Om någon har lust så tar jag gärna även emot tips på familjevänliga restauranger med bra kvalitet. Det var som sagt många år sedan vi var där senast och då hade vi en grym upplevelse på Hestons Dinner men det var före kids. :)
 

Hachans

Medlem
Nog för att London är dyrt men det brukar finnas rimlig alternativ för mindre än så. Kanske är event eller så den helgen. Mindre än fyra stjärnor är ett bra riktmärke men jag hade istället tipsat om att inte bo någonstans med lägre omdömen än 8/10 på hotels eller 4/5 på Booking.com. Det finns bra trestjärniga också.

Mitt bästa tips är att kolla Premier Inn. De finns inte någon annanstans än deras hemsida. Brukar själv bo på Kings Cross.
 

Syversen

Medlem
De senaste gångerna jag besökt London med familjen har vi bott på Cove – Landmark Pinnacle i Canary Wharf. Det är ett lägenhetshotell i en av Europas högsta bostadshus och rummen/lägenheterna som hyrs ut är ganska lika de som kan köpas i huset för tio miljoner och uppåt. Som boende har du tillgång till lounger med fin utsikt och ett lekrum av sällan skådat slag, som dina barn dock antagligen är för gamla att uppskatta.

Canary Wharf är inte centrala London, men har väldigt goda kommunikationer. Bland annat går Elizabeth Line hela vägen från Heathrow till Canary Wharf, och in till stan kan man åka tunnelbana, eller som vi oftast gjort, med båt (Uber Boat).

Prismässigt kan det nog funka med din budget. Antingen bokar du direkt hos Cove, blir du medlem får du rabatt, eller så kan det bokas via hotels.com eller booking.com.

Annars kanske du inte skall stirra dig blind på antal stjärnor utan titta mer på betyget på de större bokningssidorna.
 

igelkotten

Medlem
Du letar runt terminsstart så gissar på att många nya studenter och deras familjer har boenden bokade runt den perioden, bland annat.

Om du inte hittar något inom zon 1 så är Syversens förslag om att kika på CW rätt bra. Du kan ta dig till västra och södra turiststråken med jubilee line, de östra och lite nordligare stråken med Elizabeth Line, samt att det finns båt för en mer scenic route och DLR för att ta sig snabbt in till City (Bank). Du kan dessutom besöka trevliga Greenwich som bara är en station bort och kanske till o med testa Emirates Skyline. Finns många nya boenden i CW.
 

igelkotten

Medlem
46 min från Canary Wharf till London Heathrow T2 med Elizabeth line. Det tycker jag inte är så farlig (även om det är en lång sträcka.

Om du inte ska exakt till Paddington, så tar det i princip lika lång tid till alla andra ställen i centrala London.

Gäller bara att ha lite koll på Tfl:s hemsida för att hålla sig uppdaterad om strejker o dyl. Har varit en del strejker på sistone, och oftast sker de på helger. Men risken är förstås liten att man prickar in ett strejkdatum.

Lite OT, men varken Gatwick Express eller Stansted Express kommer gå lördagen 26 augusti, fredagen 1 september eller lördagen 2 september. Fick precis mejl om det.
 

Mr Basic

Medlem
Kolla Ibis London City Shoreditch. Bodde där med barn (14 år) hösten 2022. Ok frukost om man inte vill äta den på stan. Gångavstånd till Towern och Tower Bridge. Ligger vägg i vägg med Aldgate East (District/Hammersmith & City).

Edit. 12 år och uppåt räknas som vuxna om det spelar ngn roll.
 
Toppen