Senaste nytt

Liverapportering om flighter

taxvalp

Medlem
Sitter på AY15 HEL-JFK som fortfarande är kvar på marken efter cirtka 3,5 timmar. Kylan har enligt kapten gjort det svårt att få upp kvävetrycket i stötdämparna på landningshjulen (finns förmodligen någon ingenjör som kan reda ut begreppen) och vi står still utanför en hangar. Fazerchoklad serveras.

Någon mer med liknande kväve-erfarenhet i dessa kylslagna tider?

Uppdatering: Planet ska nu bogseras till gate så att alla kan gå av. Den minskade tyngden påstås göra det lättare art fixa felet. Vändande AY16 JFK-HEL i kväll amerikansk tid ligger pyrt till…
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Verkar som om problemet till slut löstes. Surt att ankomma JFK 02:00 men riktigt surt att starta 05:00 som AY16 nu har som planerad avgångstid. Är AA-terminalen ens öppen från det att sista planet lämnar runt 23 till att första planet avgår 06:00?
 

intuition

Medlem
Funchal är en "spännande" flygplats. SK2901 från Arlanda i går hamnade i windshear och tappade höjd kraftigt omedelbart innan landning. Fick kompressor stall under go-around och gick till LPA för service.

Spännande flygplats också för att det alltid finns någon som filmar. Får vi snart se aftonbladet rapportera om "SAS i fritt fall"?

 
Last edited:

JAONHA

Medlem
Funchal är en "spännande" flygplats. SK2901 från Arlanda i går hamnade i windshear och tappade höjd kraftigt omedelbart innan landning. Fick kompressor stall under go-around och gick till LPA för service.

Spännande flygplats också för att det alltid finns någon som filmar. Får vi snart se aftonbladet rapportera om "SAS i fritt fall"?

Länk till film från Madeira Airport
 

taxvalp

Medlem
Verkar som om problemet till slut löstes. Surt att ankomma JFK 02:00 men riktigt surt att starta 05:00 som AY16 nu har som planerad avgångstid. Är AA-terminalen ens öppen från det att sista planet lämnar runt 23 till att första planet avgår 06:00?
Ja, vi kom i väg till slut men enligt inofficiell info från kabinpersonalen så var det nära att flighten skulle ställas in, eftrsom en i cockpit var tveksam till att förlänga sitt arbetspass. Ovant att flyga nattflyg västerut till USA men de som fick resa hem till Europa kl 05 hade det som sagt värre…
 

Johan F

Medlem
Hittade ingen tråd om det här så startade en

Verkar som om ett KLM plan var på väg att landa men kom för nära ett Gripenplan. Nu vet jag inte hur ATC fungerar i koordineringen mellan civil och militär luftfart men känns lite spontant att de borde haft koll

 
Hittade ingen tråd om det här så startade en

Verkar som om ett KLM plan var på väg att landa men kom för nära ett Gripenplan. Nu vet jag inte hur ATC fungerar i koordineringen mellan civil och militär luftfart men känns lite spontant att de borde haft koll

Konstigt att det inte hänt tidigare haha
 

apknug

Medlem
Jag trodde inte stridsflygplan hade TCAS/ACAS, blir lite svårt att smyga sig på fienden då.....

Tycker de har transpondern avstängd typ hela tiden också. Men där har de nog blivit lite bättre.
 
Toppen