Senaste nytt

Lång kö till Taxi/Buss från Arlanda på kvällar

imartin

Medlem
Landade på Arlanda i morse kl 1 (försenat SAS plan, och inte det enda planet som kom in med rejäl försening). Gigantisk taxikö, gigantisk kö till Flygbussarna mot Stockholm. Det var flygbussen jag var ute efter. Tog ungefär en timmes väntetid. Lyckades komma med med bussen som avgick kl 2:10. Enligt tidtabell skulle nästa buss först avgå kl 4, så två timmar senare. Men hörde hur min bussförarare kommunicerade med sin ledningscentral att de skulle "hoppa över" tidtabellen och helt enkelt fortsätta skicka bussar. Överlag bra jobbat av Flygbussarna – de gjorde vad dem kunde. Men dålig upplevelse annars. Enligt mig borde det gå Arlanda Express tåg minst var 45:e minut hela natten nu under sommarmånaderna, mtp hur mycket alla reser. Sjukt att biljetten där är så dyr, och så kan de inte ens erbjuda sådant.

Hur som, en allmän varning till alla som planerar resor med sen ankomst på Arlanda: Förboka taxi, eller räkna med långa väntetider.

P.S. inte säker om den här är rätt tråd.

Screenshot 2023-07-03 at 15.03.41.png


Screenshot 2023-07-03 at 15.03.25.png
 
Last edited:

pswe

Medlem
Landade på Arlanda i morse kl 1 (försenat SAS plan, och inte det enda planet som kom in med rejäl försening). Gigantisk taxikö, gigantisk kö till Flygbussarna mot Stockholm. Det var flygbussen jag var ute efter. Tog ungefär en timmes väntetid. Lyckades komma med med bussen som avgick kl 2:10. Enligt tidtabell skulle nästa buss först avgå kl 4, så två timmar senare. Men hörde hur min bussförarare kommunicerade med sin ledningscentral att de skulle "hoppa över" tidtabellen och helt enkelt fortsätta skicka bussar. Överlag bra jobbat av Flygbussarna – de gjorde vad dem kunde. Men dålig upplevelse annars. Enligt mig borde det gå Arlanda Express tåg minst var 45:e minut hela natten nu under sommarmånaderna, mtp hur mycket alla reser. Sjukt att biljetten där är så dyr, och så kan de inte ens erbjuda sådant.

Hur som, en allmän varning till alla som planerar resor med sen ankomst på Arlanda: Förboka taxi, eller räkna med långa väntetider.

P.S. inte säker om den här är rätt tråd.

Visa bifogad bild 143491

Visa bifogad bild 143490
Låter som en vanlig natt mot måndag där ute…
Helt hopplöst med ankomst efter att tåget slutat gå. Extra surt att drabbas på grund av försening.
Förbokningar är ofta också svårt, något bolag tackar nej direkt, andra tar bokningen men avbokar strax före hämtning pga bilbrist…
Tycker synd om turister som får detta som första upplevelse.
 

palmen

Moderator
Tyvärr vanligt när man kommer in sent på kvällen efter tågen slutat gå. Blir ju inte bättre när flygen kommer in sena heller.
Arlanda Express kör väl de tider som de anser att det är lönsamt för dom själva att köra. Gissar att utomstående inte kan ställa krav på AEX och dess tillgång på tåg. Resor på natten ökar ju risken en hel del också för folket som jobbar ombord och i anknytning till tågen.
 
Buss 593 (SL) går en gång i timmen till Stockholm. M-F 02.22 03.22, 04.22. L-S 03.25, 04.25 05.02. Går till Uppsala åt andra hållet så ta inte fel.
Enligt Swedavia så går den från SkyCity.

Offtopic: Jag sprang airside till T4 för att hinna med uppsalabussen. Tänkte att rullbanden skulle spara lite tid. Jag var framme med 3 min tillgodo, men där finns ingen utgång. Man måste passera genom tullen i T5.
 

SK989

Medlem
Just nu går sista Arlanda Express tidigare än vanligt p.g.a. banarbeten (sista tåget går redan kl. 23.23) men fr.o.m. kommande helg kommer sista Arlanda Express gå kl. 01.05 vilket är en halvtimme senare än förut om jag minns rätt. Förutom nattbussen med SL som nämns ovan kan noteras att sista pendeltåget till Stockholm går kl. 01.13 på helgerna (just nu dock i form av ersättningsbuss p.g.a. banarbeten).
 
Toppen