Senaste nytt

Krafttag mot fylleturism på Balearerna (Spanien)

IT-snubben

Medlem
Saxat från artikeln ( Offensiv mot fylleturismen - Sydkusten.es ):

"Regionalmyndigheterna på Balearerna har antagit ett helt batteri nya förordningar som är unika i sitt slag i Europa och som syftar till att bekämpa det vilda festandet i speciellt tre ökända turistorter.

De nya normerna införs med omedelbar verkan och det som är unikt är att flera av dem kommer endast gälla i tre specifika orter, Playa de Palma och Magaluf på Mallorca samt West End de Sant Antoni på Ibiza. Det är destinationer som speciellt förknippas med fylleturism."

Enligt den nya förordningen så förbjuds, bland annat, all form av alkoholreklam, reklam om Happy Hour-erbjudanden och vilka tider som butiker får sälja alkohol.
 

IT-snubben

Medlem
Jo, turistande britter anses väl generellt vara lite utöver oss andra i beteende och uppförande.

Men helt tandlöst är det nog inte, anser jag.

Visst, förbjudet mot alkoholreklam har kanske marginell direkt effekt men andra delar i förordningen kan nog ha sin verkan på lång sikt. Det det framförallt gör är framför ett budskap att extremfylla inte är acceptabelt och förordningen lägger också en hel del av ansvaret att hantera problemet på företagarna/barerna.

Förbudet innehållande kraftiga böter mot "Balconing" ger också hotellen ett stort mandat att hantera en fylleturist om denne går över gränsen. Jag antar att det blir lättare att bli av med en gäst som beter sig illa.
 

IT-snubben

Medlem
Då lärde man sig ett nytt ord idag också....
Ja, samma här. Jag hade ingen aning om att företeelsen existerade.

Tydligen är de ganska trötta på detta i Spanien:

balconing.jpg
 
Toppen