Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Bryant

Medlem
Har någon lyckats med att få tillbaka på AmEx Platinums hyrbilsförsäkring vid resa inom Sverige på annan ort men övernattning är gratis hos familj/vänner?

Jag ringde AmEx/Solid och de sa att det inte gällde utan man behöver en flygbiljett eller en förbokad hotellnatt. Jag läste igenom försäkringsvillkoren igen och där står det:
”Resa” de nieras som en Resa utanför det land där Försäkrad är bosatt eller en Resa inom det land där Försäkrad är bosatt och som måste innefatta en ygning eller minst en förbokad över-nattning på annan plats än där den Försäkrade bor.
Det borde innefatta en förbokad gratis övernattning hos familj/vänner, eller?

Jag har haft denna diskussion med Amex men de är väldigt tydlig med köpt boende eller flygresa. Det gjorde att jag sa upp kortet.

Men sen är det väl som med allt annat. Får man nej av en testar man nästa. :)
 

Caspian

Medlem
Akta er för Norwegians hyrbilsförsäkring! Jag tecknade en sådan för ett par månader sedan och fick ett försäkringsbrev (med försäkringsnummer). Några dagar senare fick jag en skada. Nu hävdar försäkringsbolaget att premien måste vara betald och bokförd innan försäkringen gäller. I alla andra fall när man använder Norwegians kreditkort belastas kontot med samma belopp omedelbart. Har man verkligen ett undantag (d.v.s. försäkringen gäller först ca. 3 veckor efter utfärdandet av försäkringsbrevet) i detta fall? Alltså... akta er!!! Det kostade mig SEK 7 500.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jimpa

Medlem
Tråkigt för dig och konstig klausul. Jag har dock en positiv bild av försäkringen efter att jag utnyttja den när jag blev påbackad i Australien. Fick tillbaks självrisken utan problem. Enda anledningen att jag har kvar kortet är just självriskelimimeringen.
 

FrontX

Medlem
Har någon lyckats med att få tillbaka på AmEx Platinums hyrbilsförsäkring vid resa inom Sverige på annan ort men övernattning är gratis hos familj/vänner?

Jag ringde AmEx/Solid och de sa att det inte gällde utan man behöver en flygbiljett eller en förbokad hotellnatt. Jag läste igenom försäkringsvillkoren igen och där står det:
”Resa” de nieras som en Resa utanför det land där Försäkrad är bosatt eller en Resa inom det land där Försäkrad är bosatt och som måste innefatta en ygning eller minst en förbokad över-nattning på annan plats än där den Försäkrade bor.
Det borde innefatta en förbokad gratis övernattning hos familj/vänner, eller?

Jag har fått ersättning för skada på hyrbil när jag övernattat hos familj på annan ort. Fått ersättning vid fleratalet tillfällen faktiskt. Det enda man begärt då är ett intyg från den eller de man bott hos och att övernattningen varit kostnadsfri. Eftersom det inte står att den förbokade övernattingen måste betalas så har man faktiskt rätten på sin sida. Tror nog att ARN skulle ställa sig på konsumentens sida i sådant fall också då villkoren är konstigt formulerade och aningen oklara eftersom det först måste vara en förbokad hotellnatt och sen definieras en resa som "minst en förbokad övernattning på annan plats. Var bara noga med att poängtera att skadan också inträffat på annan ort, annars gäller det inte.
 

Juraj

Medlem
Väldigt dålig hantering av ERV (som ligger bakom Santanderkortet) i mitt fall. För det första så tog det två och en halv månader för de att börja handlägga mitt ärende. Vid flera tillfällen ville de att jag skulle komplettera med information de redan hade fått. Sedan hade de problem med att förstå att hyran betalades på förhand till en aktör och att bilen hämtades ut hos en annan aktör med hjälp av en voucher. Då avslog de min ansökan med följande förklaring - en femdagars bilhyra kan inte kosta 21 eur vilket betyder att du inte betalade hela hyran med Santanderkortet. När jag hävdade att de inte kan avgöra mitt ärende baserat på vad de tror att en hyra ska kosta (jag har ju visat underlag som styrker att den kostade precis så mycket; man får vara förvånad över priset men det ska inte vara avgörande i fallet) och hotade med ARN ville de ha en annan komplettering. Väldigt dålig hantering och ton hela vägen.

Sedan var det en annan sak som jag inte var medveten om i villkoren och som troligtvis till slut kommer fälla min ansökan. Man ska ha betalat hela hyran PÅ PLATS för att försäkringen ska gälla. Om man betalat hyran på förhand, ska man också ha betalat för resan med Santanderkortet. Jag förstår egentligen inte varför det spelar någon roll när och hur man betalade hyran om man betalade med Santanderkortet till 100 procent.

I mitt fall blir det att klippa kortet och teckna icarhire eller liknande istället.
 
Jag noterar att IF nu har inkluderat hyrbilsskydd i sin reseförsäkring. Det måste ha skett under sommaren.

# Hyrbilsskydd
När du hyr bil på resa erbjuds du ofta att köpa till en försäkring för bilen via uthyrningsfirman. Det kan kännas tryggt att köpa till en försäkring eftersom reparationskostnaderna för bilen kan bli dyra om något händer.

Om bilen skadas under tiden du hyr den kan du få ersättning för den självrisk du blir skyldig att betala till uthyrningsfirman. Om kostnaden för reparation understiger självrisken ersätter försäkringen i stället reparationskostnaden.

Om du köper en försäkring för hyrbilen kan du även få frågan om du vill köpa till ett extra skydd med självriskeliminering. Eftersom det ingår i Stor Hemförsäkring och Stor Villaförsäkring behöver du inte köpa något extra självriskskydd, men du kan såklart alltid jämföra hemförsäkringen och det som uthyrningsfirman erbjuder eftersom det kan finnas skillnader.

Högsta ersättning är 10 000 kr och gäller för dig som har köpt en försäkring för hyrbilen via uthyrningsfirman och har Stor Hemförsäkring eller Stor Villaförsäkring hos oss.

Länk: https://www.if.se/privat/forsakringar/reseforsakring
 

Tolle

Medlem
Jag noterar att IF nu har inkluderat hyrbilsskydd i sin reseförsäkring. Det måste ha skett under sommaren.

# Hyrbilsskydd
När du hyr bil på resa erbjuds du ofta att köpa till en försäkring för bilen via uthyrningsfirman. Det kan kännas tryggt att köpa till en försäkring eftersom reparationskostnaderna för bilen kan bli dyra om något händer.

Om bilen skadas under tiden du hyr den kan du få ersättning för den självrisk du blir skyldig att betala till uthyrningsfirman. Om kostnaden för reparation understiger självrisken ersätter försäkringen i stället reparationskostnaden.

Om du köper en försäkring för hyrbilen kan du även få frågan om du vill köpa till ett extra skydd med självriskeliminering. Eftersom det ingår i Stor Hemförsäkring och Stor Villaförsäkring behöver du inte köpa något extra självriskskydd, men du kan såklart alltid jämföra hemförsäkringen och det som uthyrningsfirman erbjuder eftersom det kan finnas skillnader.

Högsta ersättning är 10 000 kr och gäller för dig som har köpt en försäkring för hyrbilen via uthyrningsfirman och har Stor Hemförsäkring eller Stor Villaförsäkring hos oss.

Länk: https://www.if.se/privat/forsakringar/reseforsakring

Ringde dem nyss och dubbelkollade då det blir en road-trip i USA i oktober. Den började gälla 1 september och verkar vara utan självrisk (vad hon kunde se för mig i alla fall). Tänkte betala hyrbilen med Norwegian kortet som jag har hyrbilsförsäkringen på så då känns det rätt säkert att man får hjälp på något håll ifall olyckan är framme.
 

trollet

Medlem
Vet ni om IF hyrbilsskydd även gäller hyror i Sverige.
"Dina Försärkingar" som jag har som förskringsbolag skriver :
"Om du hyr en personbil på din resa utomlands och råkar ut för en skada som är ersättningsbar genom hyrbilens försäkring så får du ersättning för hyrbilens självrisk." :(
 

pswe

Medlem
Jag noterar att IF nu har inkluderat hyrbilsskydd i sin reseförsäkring. Det måste ha skett under sommaren.

# Hyrbilsskydd
När du hyr bil på resa erbjuds du ofta att köpa till en försäkring för bilen via uthyrningsfirman. Det kan kännas tryggt att köpa till en försäkring eftersom reparationskostnaderna för bilen kan bli dyra om något händer.

Om bilen skadas under tiden du hyr den kan du få ersättning för den självrisk du blir skyldig att betala till uthyrningsfirman. Om kostnaden för reparation understiger självrisken ersätter försäkringen i stället reparationskostnaden.

Om du köper en försäkring för hyrbilen kan du även få frågan om du vill köpa till ett extra skydd med självriskeliminering. Eftersom det ingår i Stor Hemförsäkring och Stor Villaförsäkring behöver du inte köpa något extra självriskskydd, men du kan såklart alltid jämföra hemförsäkringen och det som uthyrningsfirman erbjuder eftersom det kan finnas skillnader.

Högsta ersättning är 10 000 kr och gäller för dig som har köpt en försäkring för hyrbilen via uthyrningsfirman och har Stor Hemförsäkring eller Stor Villaförsäkring hos oss.

Länk: https://www.if.se/privat/forsakringar/reseforsakring

Verkar bra vid första läsningen. De har en generösare skrivning i hur de definierar resa än många andra alternativ. De ersätter även verklig kostnad för skada om denna understiger självrisken. Min tolkning blir att om hyran kostar minst SEK 1000 så aktiveras försäkringen, även om resan sker på hemorten.

Försäkringen gäller under de 45 första dagarna vid privat resa för dig som privatperson, dvs. inte om du är på tjänsteresa eller i samband med att du utför tjänst eller annan förvärvsverksamhet (se p. 1) under privat resa. Resan anses påbörjad när du lämnar den försäkrade bostaden och varar till dess du kommer hem igen.
Försäkringen gäller för privat researrangemang vid resa som kostar minst 1 000 kr per person eller 2 000 kr för hushållet eller är avsedd att pågå under minst två dygn. Som första sjukdag räknas dagen för första läkarbesöket.
Med researrangemang menas – av resebyrå eller transportföretag såld färdbiljett, och/ eller logi – övernattning på hotell eller motsvarande – hyrd stuga, båt eller lägenhet – evenemang under resan, t.ex. konsert, sportevent, liftkort, skidhyra eller utflykt – hos biluthyrningsföretag hyrd bil – resa med egen bil.
 

Tolle

Medlem
Vet ni om IF hyrbilsskydd även gäller hyror i Sverige.
"Dina Försärkingar" som jag har som förskringsbolag skriver :
"Om du hyr en personbil på din resa utomlands och råkar ut för en skada som är ersättningsbar genom hyrbilens försäkring så får du ersättning för hyrbilens självrisk." :(

Till mig sa kundtjänsten att den endast gäller utomlands, men de pswe klistrade in verkar tala tvärt emot det. Det verkar lite nytt för dem med.
 
Toppen