Senaste nytt

Kontaktlösa betalningar nu på SAS-AMEX

Tonton

Medlem
Kontaktlöst verkar inte fungera hos pressbyrån trots att de tar amex och att kontaktlösa kort funkar.

Tyvärr så är min upplevelse att Amex Contactless knappt fungerar i Sverige, trots att betalterminal accepterar Amex med chip. Har därför totalt gett upp användandet av mitt Amex contactless i Sverige.

Utomlands fungerar det dock felfritt!
 

agehall

Medlem
Min uppfattning är att contactless inte alls slagit i Sverige. Det strular ofta oavsett kort och handlarna verkar inte speciellt intresserade av att fixa problemen. Så jag vet inte om man bara ska skylla på AmEx i den här frågan...
 

Jönsson

Medlem
Tycker nog att det fungerar tillfredställande med andra kort. Vet inte om jag någonsin har upplevt problem på något ställe över huvudtaget. För mig känns det som det är just Amex som strular.
 

crown

Medlem
Tyvärr så är min upplevelse att Amex Contactless knappt fungerar i Sverige, trots att betalterminal accepterar Amex med chip. Har därför totalt gett upp användandet av mitt Amex contactless i Sverige.

Utomlands fungerar det dock felfritt!
Håller med! Testar alltid först med trådlöst (på varje nytt ställe) ifall det finns en ikon för det, men det fungerar aldrig här i Sverige. Kommer upp fel som "gäller ej här". Sedan testar jag med chip och så fungerar det klockrent. Hittills kan jag inte minnas att jag haft ett enda lyckat försök i Sverige faktiskt. Utomlands däremot så har det även för mig fungerat bra.

När SAS MC Premium lanserades så skaffade jag det och har kört det för alla kortbetalningar under ca 3 månaders tid. Det till skillnad från AMEX har fungerat 100% på alla terminaler jag testat såväl i Sverige som utomlands, kan inte minnas att jag haft något tillfälle där det strulat faktiskt.

Så något är definitivt tokigt med Amex, sedan var felet finns låter jag vara osagt. Kanske är det terminalerna som inte har det trådlösa stödet korrekt implementerat om alls.
 

simulacra

Medlem
Precis, jag använder NFC i all pressbyråbutiker, de flesta 7/11, ICA, och har sett det på flera barer. Även min lilla tobakshandel i kvarteret tar NFC.
 

mha321

Medlem
Jag har pratat med folk på ett par olika pressbyrån nör det strulat, och de har alla påpekat att det är just Amex som strular med contactless (men funkar utmärkt med chip). I en del andra fall kan det väl vara det vanliga med "vi tar inte amex, fast vi trodde det funkade på contactless", men nog strular det mer med Amex än med andra kort åtminstone i Sverige än så länge.
 

bstark

Medlem
Har nog aldrig fått det att funka här vad jag kan minnas, men i.om. att det börjar komma mer och mer så kanske man ska börja prova på diverse ställen igen.
 
Toppen